Uploaded November 7, 2014

4 f
2.9
5.9

near Houtem, Flanders (Belgique)

We parkeren de auto in de berm aan een loonwerkersbedrijf. (Hinnekensbergen 22, 2460 Kasterlee). We wandelen richting Kleine Nete en komen al snel bij een mooi stukje natuur, het pad dat we nu kort volgen maakt deel uit van de zogenaamde hangmattentocht, deelnemer aan Wandeling van het Jaar 2014. We verlaten het traject alweer en lopen verder langs de Kleine Nete, de loofbomen staan in vol herfstgewaad. Vervolgens gaat het verder over verharde rustige landwegen tot we aan een rustbank rechtsaf, een onverharde weg inslaan. Smalle bospaden en onverharde landwegen wisselen elkaar af tot we na 7,5 km aan taverne ’t Meulezicht en taverne De Watermolen aankomen. Mogelijkheid genoeg om even uit te blazen bij een drankje en/of hapje. Na de rustpauze wandelen we dwars door het provinciaal domein Het Prinsenpark naar het kanaal Bocholt – Herentals maar niet zonder even stil te staan bij de fraaie kapel Onze-Lieve-Vrouw-van-Geboorte in Ten Aard, een infobord vertelt ons wat meer over de geschiedenis ervan. Aan het kanaal aangekomen is er de mogelijkheid om even uit te rusten in eetcafé Sas 7. We zetten de route verder over onverharde landwegen, infoborden van het plattelandspad brengen ons op de hoogte hoe natuur en landbouw hand in hand kunnen gaan. Via het demonstratiebedrijf over melkveehouderij de Hooibeekhoeve raken we terug aan het provinciaal domein Prinsenpark, ditmaal aan een vijver waar we even vogels kunnen spotten in de daarvoor voorziene vogelkijkhut. Via een betonnen bruggetje over de Breyloop, langs een smal pad aan een bosrand en tenslotte over een rustige betonnen landweg bereiken we alweer de auto. Aan alternatieve startpunten geen gebrek : taverne ’t Meulezicht / De Watermolen, provinciaal domein Prinsenpark, Eetcafé Sas 7 of de Hooibeekhoeve.
Picnic

bank

rustbank

Tree

boom

Picnic

bruggetje en bank aan Kleine Nete

Bruggetje en bank aan Kleine Nete, op het traject van de zogenaamde Hangmattentocht, deelnemer aan Wandeling van het Jaar 2014.
Provisioning

Eetcafé Sas 7

Eetcafé Sas 7 http://www.sas7.be/public/default.asp

Sacred architecture

Kapel Onze-Lieve-Vrouw Geboorte

Kapel Onze-Lieve-Vrouw Geboorte in Ten Aard. Kapel van het "Kempisch Domein", ingewijd in 1954, reeds kort daarop vergroot en heringehuldigd in 1956. Rechthoekig zaalkerkje onder zadeldak (nok loodrecht op de straat, mechanische pannen). Witgeschilderde baksteenbouw met gepikte plint. Rechthoekige muuropeningen.

Bridge

metalen bruggetje

Metalen bruggetje in provinciaal domein Prinsenpark.

pad langs Kleine Nete

Pad langs Kleine Nete, de loofbomen staan in vol herfstgewaad.
Parking

parkeren in berm aan loonwerkbedrijf

Parkeren is mogelijk in de berm aan loonwerkbedrijf (Hinnekensbergen 22, 2460 Kasterlee).

Provinciaal Domein Prinsenpark

Provinciaal Domein Prinsenpark http://www.provincieantwerpen.be/aanbod/dvt/prinsenpark.html

Provisioning

Taverne 't Meulezicht

Taverne de Watermolen

Taverne de Watermolen 2470, Retie, Antwerpen, BEL

watermolen

watermolen op de kleine Nete, tussen taverne 't Meulezicht enerzijds en taverne De Watermolen anderzijds.