Time  6 hours one minute

535 f
2.2
4.3

near Santa Lucía, Valencia (España)

Letterlijk een top wandeling over de 2 toppen van de Montgo met vertrek vanuit Javea.
We hebben de klim in het begin gedaan zodat je nog fris bent, na +/- 2 uur sta je bovan op de top van Javea.
Dan is het +/-1.5 uur naar het kruis van Denia, dit is een lastig pad maar als optie kun je het lager gelegen pad kiezen, dat is wat gemakkelijker.
Na het kruis daal je verder rustig af tot waypoint 008 daar begint een in het begin een steile afdaling maar na een tijdje wordt het een zeer mooi pad tot de Cova de Aqua waar je zelfs nog een Romeinse inscriptie ziet in de muur.
Daarna weer naar beneden en kom je op een vlak pad tot aan de cova de Camell.
Dan nog 1 klein klimmetje en dan weer vlak tot aan de wagen.
Door met name het stuk tussen de 2 toppen vind ik hem moeilijk maar dat is dus te voorkomen door voor het andere lager gelegen pad te kiezen.

IBP index 82

zie: http://www.ibpindex.com

3D view https://ayvri.com/
Hier begint de echte klim, wij deden hem een half uur sneller dan de 2h 10' die op het bordje staat. 2de foto uitzicht richting Javea
Prachtige panorama's tijdens de klim
Nog 500m naar de top, maar je doet er nog bijna een half uur over.
De Top op 752m met een prachtig 360º zicht, alle bekende bergen van de Marina Alta en Baja zijn te zien.
Het moeilijke pad richting kruis van Denia
Het kruis van Denia op 712m
Bij mooi weer kijk je tot aan Castellon.
Onze lunchplaats, juist voor het steile stukje naar beneden.
Het pad zelf.
Hier richting Cova de L' Aigua gaan.
Zeer mooi pad met zicht op prachtige rotsformaties.
Cova de L' Aigua met een originele Romeinse inscriptie.
Nog even genieten van de rotsformaties en dan via het vlakke en brede pad terug naar Javea
Oude ruïne met info bord
Cova del Camell Direct na de grot nog een laatste klimmetje.
Laatste loodjes naar de parking van de Schietstand.