Uploaded April 16, 2021

Recorded April 2021

1.9
3.8

near Jaungulbene, Gulbenes novads (Latvija)

Apdzīvotā vieta Jaungulbene veidojusies pie Jaungulbenes muižas (Neu-Schwanenburg) centra. Ciema apbūve izvietojusies abpus dzelzceļa līnijai. Vēsturiski senākās būves izvietotas uz dienvidiem no dzelzceļa, bet dzīvojamās ēkas vairāk uz ziemeļiem. Jaungulbenes pils, kas celta ap 1878. gadu angļu neogotikas stilā pārbūvēta 19. gadsimta beigās un 20. gadsimta sākumā, likvidējot gotikas formas un piešķirot romāņu neorenesanses stila iezīmes. Torņa fasādē redzams īpašnieku fon Tranzē-Rozeneku ģerbonis. Neobaroka stila interjeri. Parādes pagalms ar dīķi un laukakmens vārtiem. Saimniecības ēku komplekss — staļļi, manēža, pagrabs, ugunsdzēsēju māja, kalēja māja.

Pārgājienā varēsi baudīt gan pagasta apbūvi un ainavas, gan muižas parku ar mazajām arhitektūras formām.
Parking

Auto novietošana/Parking

Religious site

Jaungulbenes evaņģeliski luteriskā baznīca/Jaungulbene Evangelic Lutheran Church

Luterāņu dievnams atrodas Jaungulbenes muižas parkā. Virs baznīcas ieejas durvīm redzams Tranzē-Rozeneku dzimtas ģerbonis.1892.–1893.gadā baznīcu cēlis Jaungulbenes muižas īpašnieks Pauls fon Tranzē-Rozeneks. 1904.gadā viņš to lika pārbūvēt kā laukakmeņu kapelu savas mirušās sievas Adas piemiņai. Pēc Pirmā pasaules kara ēka netika izmantota, bet 1936.gadā tika izveidota Jaungulbenes luterāņu draudze, kura tika atdalīta no līdz tam vienīgās –Gulbenes (Vecgulbenes) draudzes.1990.gadā Jaungulbenes baznīcu atjaunoja un septiņus gadus tajā kalpoja mācītājs H.Grigols. 1999.gada aprīlī par draudzes un baznīcas labvēļu ziedotajiem līdzekļiem tika iesvētītas vitrāžas. Vitrāžas izgatavojusi māksliniece Elga Grīnvalde.Jaungulbenes evaņģēliski luteriskā baznīca atzīta par vietējas nozīmes arhitektūras pieminekli.

Kapliča/Chapel

Jaungulbenes Tranzē-Rozeneku muižas pirmo īpašnieku Ēriha Johana un baroneses Barbaras von Ceimeres kapliča. Tā celta ap 1892.gadu no ķieģeļiem, ar akmens kāpnēm. Tai ir akmens parketa grīda no iegareniem akmeņiem un velvēti griesti. Kapličā atrodas divi kapi – pārsegti ar pelēka, pulēta granīta plātnēm un ar uzrakstiem.
Park

Goda kalns/“Goda kalns” for Latvian virtue of labor

Senajā Rijas kalnā Jaungulbenes pagastā izvietoti 14 unikāli vides objekti, kas atspoguļo latviešu darba tikumu.
Museum

Jaungulbenes muzejs/Jaungulbene museum

Muzejs ir iekārtots romantiski vēsturiskā namiņā, kas celts 1887.gadā un sākotnēji kalpojis, kā poniju stallis, bet vēlāk pārtapis par “vešas māju” . Šajā privātajā muzejā ir aplūkojamas senās fotogrāfijas, kuras liecina par tā laika dzīvi, kad Jaungulbenes pilī dzīvoja Pauls fon Tranzē-Rozeneks ar savu ģimeni. Muzejā ir izveidots arī suvenīru stūrītis, kurā var iegādāties dažādus suvenīrus.

Sociālās aprūpes centrs 'Alejas'/Social care center

LaTS veikals 'Mārīte'/Shop

Atpūtas komplekss 'Klintis'/Recreation complex 'Klintis'

Atpūtas kompleksā “Klintis” Jaungulbenes pagastā varēsiet baudīt gan nesteidzīgu atpūtu, gan arī sarīkot kādu pasākumu.
Monument

Padomju karavīru piemineklis/Monument to Soviet soldiers

Velna vārti un mākslīgās pilsdrupas/Devils gates

Velna vārti atrodas mākslīgi veidotās pilsdrupās, kas bija obligāta prasība Angļu stila parkiem. Pie Velna vārtiem atradās mājiņa, kurā pulcējās mednieki. Mājiņā glabāja pārtiku, ko mednieki lika galdā atgriežoties no medībām.

Piemiņas akmens A.Vārdaunim/Monument for A.Vārdaunis

Vārdaunis dzimis 1879.gadā Jaungulbenē, rentnieka ģimenē. Strādājis par palīgskolotāju Dūres pagasta skolā, par skolotāju un skolas pārzini Valkas un Cēsu apriņķa skolās, kā arī Jaungulbenes pagasta Kalna skolā.
1928.gadā dibinājis Gulbīša sešgadīgo pamatskolu un bijis tās pirmais direktors. 1929.gada 18. novembrī Vārdaunis apbalvots ar 5. šķiras Triju Zvaigžņu ordeni. Bijis Jaungulbenes pagasta dziedāšanas biedrības kordiriģents.
Miris 1982.gadā un apglabāts Ušuru kapsētā.
Lake

Apsīšu peldvieta/Swiming place

Lauku māja 'Jaunstāmeri'/Country house 'Jaunstāmeri'

Bišu dziednīca 'Niedras'/ The Bee Healing House “NIEDRAS”

Biškopības saimniecībā “Niedras” iespējams iepazīties ar to, kā noris bišu dzīve un kā top biškopības produkcija. Šeit iespējams arī relaksēties un uzlabot veselību, guļot uz lāvām, zem kurām atrodas bišu stropi.
Tree

Jaungulbenes ozolu aleja/Oak alley

Alejā aug vidēji veci un vidējas dimensijas sasnieguši ozoli, piemistrojumā – atsevišķi oši. Inventarizācijas laikā konstatēta viena īpaši aizsargājama bezmugurkaulnieku suga – spožā skudra (Lasius fuliginosus). Tāpat šajā alejā konstatēta potenciāla lapkoku praulgrauža (Osmoderma barnabita) dzīvotne, jo sastopami dobumaini platlapji. Inventarizācijas laikā alejā novērtoa viena īpaši aizsargājamas ķērpju sugas bālās skleroforas (Sclerophora pallida) atradne, kas atzīmēta uz diviem alejā augošiem ošiem.
Castle

Jaungulbenes muiža/Jaungulbene manor

Senākās ziņas par muižu ir no 18. gadsimta, kad tā vēl bija Vecgulbenes muižas daļa. 1806. gadā muižu savā īpašumā ieguva landrāts Kārlis fon Tranzē. Apbūves greznākā ēka – monumentāli atturīgā pils celta ap 1878. gadu angļu neogotikas stilā. Muiža pārbūvēta 19. gadsimta beigās un 20. gadsimta sākumā, likvidējot gotikas formas un piešķirot romāņu neorenesanses stila iezīmes. Torņa fasādē – īpašnieku fon Tranzē-Rozeneku ģerbonis. Neobaroka stila interjeri, parādes pagalms ar dīķi un laukakmens vārtiem. Plašo ainavu stila parku rotā daudzas mazās arhitektūras formas – Bitītes māja, Velna vārti, ceļa rādītājs, obelisks u.c. Saimniecības un dzīvojamo ēku kompleksā ietilpst: pārvaldnieka māja, kalpu mājas, staļļi, manēža, saimniecības ēka ar pagrabu, ugunsdzēsēju māja, kalēja māja, kapela (tag. luterāņu baznīca) u.c.

Jaungulbenes baseins/Swimming pool

Stadions/Stadium

Monument

Piemineklis barona baltajiem zirgiem/Monument for horses

Uz obeliska rakstīts: "Par piemiņu parka izveidošanai1879-19..." Piemineklis par ka izveidošanai ir bijis tikai apmāns, lai barons savu mīlestību pret sievu cieši sargātu. Zem obeliska ir apbedīti baroneses Adas fon Tranzē divi baltie zirgi, ko barons lika nošuat dienu pēc savas sievas nāves 1904. gada 9. martā - savā dzimšanas dienā. Barons baltos zirgus dāvināja savai sievai un noteica, ka to pajūgā drīkst braukt tikai viņa vai arī kāds, ko pati Ada uzaicināja. Ja uzkāpj pa obeliska kāpnītēm, tad tieši pretī - taisnā līnijā ir redzama baznīcas durvju atslēga.

Saimniecības ēku grupa - staļļi/Stables

Barons Pauls staļļus uzcēla pretim iebraucamajam ceļam uz pili. Tā ir garena celtne ar iebrauktuvi pa vidu. sākotnēji celti 1874. gadā, bet vēlāk pārbūvēti. Ēkas augšējos stāvos atradās darbinieku telpas un to tām labi varēja pārredzēt pils teritoriju. Ēkas augšpusē bija zvans, kas iezvanīja darbdienas sākumu un beigas. Stallī kopā ar darba zirgiem bija arī fon Tranzē-Rozeneku braucamie un jājamie zirgi, kas tika izmitināti īpašā vietā.

Parka sarga namiņš/Guard house for park

Te barona Paula fon Tranzē-Rozeneka laikā dzīvoja parka sargs, kura uzdevums bija uzraudzīt parku un tikt vaļā no nevēlamiem parka apmeklētājiem.

• Sarmīte Dundure Apr 20, 2021

Muiža ir muiža un pils ir pils. Muiža nav pils, bet gan teritorija, kurā parasti atrodas arī pils vai kungu māja, kas ir muižas īpašnieka dzīvojamais nams. Tātad aprakstā minētā Jaungulbenes muiža patiesībā ir tikai viena ēka - pils. Uz muižu attiecināmi vairāki maršruta objekti.