Uploaded February 3, 2018

1.9
3.7

near Artés, Catalunya (España)

Itinerari geològic per la rodalia d'Artés, organitzat per l'Ajuntament d'Artés i el Geoparc Mundial Unesco de la Catalunya Central.
El recorregut és bàsicament en materials geològics de la "Formació Artés", roques sedimentàries d'origen continental formades a partir de sediments dipositats en primitiva depressió de l'Ebre a finals de l'Eocè-principis de l'Oligocè, fa al voltant de 34 m.a. En aquella època la depressió no tenia sortida al mar (endorreica).
La característica més coneguda d'aquestes roques és el seu color roig intens, però també hi ha nivells blanquinosos i grisos. Veurem lutites, gresos, guixos i calcàries.
Part de l'itinerari és en terrenys al·luvials recents de la Gavarresa i la riera Malrubí, de menys d'un milió d'anys.

Plaça Major. Panoràmica

Des d'aquí veiem bona part de l'itinerari: A baix, la vall de la riera Malrubí i la casa de Can Ferreres; més lluny l'Eix Transversal i al seu darrere els cingles vermells de la Gavarresa. A les muntanyes del fons, el Serrat de Montcogul (el cim més alt) i a la dreta el Pla de Roques Albes, que visitarem. A l'esquerra, una franja blanca rica en guix.

Font del Molí

Popular font, ara poc visitada. Al costat hi té un bonic plec format en els darrers moviments de formació del Pirineu.

Els Rials. Plana al·luvial

És una gran plana creada per la Gavarresa, els terrenys són al·luvials, és a dir, portats pel riu en les crescudes, són fèrtils, rics en sorra, llim i còdols. L'antic Camí Ral d'Avinyó, o camí ramader de Marina, travessava de cap a cap la plana, però fa uns anys s'en va llaurar un tram.

Cingles de la Gavarresa

Aquests balços erosius de color vermell són molt visibles des de l'Eix Transversal. Es van formar per l'erosió de la Gavarresa, que ha anat excavant la seva base. Alguns dels cingles són inactius, ja que l'aigua de la riera ja no passa per la seva base i s'hi acumula el runam que va caient. En aquesta zona es va estudiar i definir el que coneixem com a "Formació Artés" per la proximitat amb aquesta vila, malgrat que la riba nord de la Gavarresa és ja en el terme de Sallent. El color vermell característic és degut a que aquests materials es van dipositar en una plana inundable que en les llargues sequeres de fa una 34 m.a. els sediments s'assecaven i s'oxidaven pel contacte amb l'aire.

Camí de Fussimanya

Pujant per aquest camí anirem trobant materials cada cop més moderns. Al principi són els gresos i lutites de color roig intens tan típics de la Fm Artés. Quan això era una plana inundable cada inundació deixava a la plana una capa de sediments fangosos i sorrencs que s'assecaven al sol tropical i el ferro que contenien d'oxidava pel contacte amb l'aire, prenent un color vermellós. Aquests materials s'anomenen popularment "tapàs" i s'alteren en contacte amb l'atmosfera, tornant-se trencadissos i erosionables. En diferents llocs s'observen nòduls blancs de guix i cristalls lluents de guix laminar. També veurem "burrows" o galeries fòssils excavades per cucs que van viure aquí quan el sediment era tou i humit.

Costes de Vilassoleiat

La pista travessa d'Est a Oest les Costes de Vilassoleiat (nom d'una casa en ruïnes que hi ha més avall). Al talús del camí es veuen sòls formats per una barreja desordenada de rocs cantelluts de totes les mides barrejats amb argila. Es tracta de dipòsits de vessant, acumulacions de materials caiguts de més amunt en un procés geològicament recent i que continua ara mateix. En diferents anant pel camí es veuen parets seques i alguna barraca de vinya, testimonis de quan aquesta vessant boscosa era cultivada.

Margues guixoses

Per la mateixa pista es troben roques de color blanquinós, anomenades "margues guixoses" degut a que contenen guix. Aquests guixos d'origen continental són fills del guix marí que s'havia dipositat no gaire lluny d'aquí quan es va evaporar el mar que ocupava la depressió geològica de l'Ebre (on s'inclou la Catalunya Central). La pluja dissolia el guix marí, i aquesta aigua anava a parar a llacs poc profunds sotmesos a una forta evaporació on el guix precipitava donant lloc a les roques blanques que veiem aquí. Posteriorment, en un procés que continua ara, el guix es dissol novament en aigua de pluja i pot recristal·litzar en forma de làmines (guix laminar) o agulles (guix fibrós). En podem trobar aquí mateix.

Pla de Roques Albes

Un popular mirador del Bages. La seva forma d'altiplà es deu als gruixuts estrats de roca calcària que hi ha al cim, dura i resistent a l'erosió. Aquesta roca es va formar al fons de llacs permanents d'aigua dolça, amb vegetació aquàtica i fauna de cargols, tortugues, algun cocodril... La roca té diàclasis (fractures) paral·leles en dues direccions diferents, de manera que es trenca en blocs, d'aquí venen les formes sovint anguloses de la vora del pla. Mentre les lutites i gresos de sota la calcària són erosionats, la calcària resisteix fins que algun bloc descalçat es desequilibra i cau muntanya avall; un procés geològic actiu ara mateix.

Pedra Esmoladora

Seguim en direcció al Serrat de Montcogul, el cim més alt de la zona, fins a la cruïlla de camins que hi ha al seu peu. Aquí hi havia una gran pedra de gres plantada en posició vertical que era utilitzada tradicionalment per esmolar les eines de bosquetans i pagesos que passaven per aquí, era tan popular que va donar nom a aquest indret. Inexplicablement la pedra va ser destruïda, però anys més tard els propietaris de Fussimanya en van recuperar els trossos que van poder i la van mig reconstruir. Durant la tallada del bosc de la zona durant l'hivern de 2017-2018 la pedra es va retirar per evitar-ne la destrucció total i ara un bloc força gros de la mateixa pedra sorrenca ens recorda l'antiga que va donar nom a l'indret.

Font de la Llet

És en una raconada espaiosa i fresca, ombrejada per plàtans. El nom ve de la capelleta de la Mare de Déu de la Llet que hi ha al camí, una Verge molt popular entre les dones que alletaven nadons. La font era molt visitada, principalment el Dilluns de Pasqua, dia de l'aplec de Fussimanya. El seu cabal és molt escàs, l'aigua de la surgència es recull en un dipòsit que hi ha sota la capella i la font no raja contínuament sinó que s'ha d'obrir l'aixeta.
Building of interest

Fussimanya

És una antiga masia amb una ermita molt popular dedicada a la Mare de Déu de Fussimanya. Sempre ha estat habitada pels seus propietaris, que viuen de la terra de conreu i del bosc. Antigament la casa s'anomenava Mas Roques Albes.

Vinya al costat de la Gavarresa

Vinya plantada en terreny al·luvial en el que predominen la sorra, el llim i els còdols. En la presentació d'aquest itinerari, el 17 de juny de 2018, el Celler Cooperatiu i l'Ajuntament d'Artés ens oferirà un tast del vi "Roques Albes"