1.6
3.1

near Sadernes, Catalunya (España)

Dins la col.lecció rutes Parròquies Alta Garrotxa. Descripció en idiomes
CAT
Sant Julià de Ribelles és una construcció romànica consagrada l’any 947. A l’interior s’ha conservat una part de la construcció preromànica. L’església fou reconstruïda al segle XIII, i als segles XIV o XV s’hi afegí una nau.

Sortim de l’església de Santa Cecília de Sadernes i agafem la pista que s’endinsa cap a la vall de Riu. De seguida trobem el pal G33 Sadernes, on agafem la direcció a Sant Julià de Ribelles.

Caminem per la pista sempre seguint les marques grogues i també les marques verdes i taronges del Consorci de l’Alta Garrotxa, fins a trobar el pal G32 molí d’en Galceran, on seguim cap a Sant Julià de Ribelles. Caminem per la pista tot passant pel pont del Pas dels Aures i de seguida trobem a l’esquerra un imponent rocam en el qual hi ha les ruïnes del castell Sespasa. Tornem a travessar el riu per sobre un pont sense baranes i arribem a l’ última zona d’aparcament.

Seguim per la pista fins que a l’ esquerra hi trobem el pal G40 pont de Valentí, i continuem en direcció a Sant Julià de Ribelles. Creuem el pont i arribem a l’antic Hostal de Ca la Bruta (actualment restaurat), on girem a la dreta per trobar un punt des d’on surten dos camins. Nosaltres agafem el de més a la dreta que va paral·lel al riu. El camí que anem seguint creua la pista que va a la casa de la Quera. En aquest punt, trobem unes escales de fusta que ens permeten enfilar-nos per l’antic camí que va cap a Sant Aniol d’Aguja. Anem seguint sempre les marques grogues fins a trobar uns esglaons de fusta que ens porten a la pista de la Muntada. A partir d’aquí caminem per la pista fins a arribar a un petit aparcament a la dreta. El creuem i anem en direcció a la riera de Sant Aniol. Travessem la riera i seguim el sender que la voreja fins a arribar a la resclosa del Gomarell.

En aquest punt trobem el pal G37 la Muntada, i continuem cap a Sant Julià de Ribelles. Passem pel costat de la resclosa i seguim un camí ben fressat que va pujant per la riba esquerra fins al gorg del Citró, on creuem la riera. Una mica més endavant tornem a travessar la riera per unes passeres i seguim altre cop per la riba esquerra fins a arribar a una cruïlla de camins, el coll del Molí de Sant Aniol, on trobem el pal G38, i continuem sempre cap a Sant Julià de Ribelles. En aquest punt també hi comencem a trobar les marques blanques i vermelles del GR11.

Caminem fins a trobar el pal G39 Sant Aniol d’Aguja i seguim cap a Sant Julià de Ribelles; aquí deixem enrere les marques del GR11 i del Consorci de l’Alta Garrotxa i ens comencem a enfilar per un alzinar espès. El camí puja fent marrades que ens permeten anar guanyant el desnivell de mica en mica fins a arribar al collet de Clarioles, on trobem el pal AG12 i des d’on continuem cap a Sant Julià de Ribelles. El corriol puja amb rapidesa, guanyem molt de desnivell amb poca estona. En aquest tram cal estar alerta perquè passem pel pujant d’en Llebre, on s’ha de fer una petita grimpada i, una vegada passat el pas, el camí va força penjat al cingle fins a arribar a la casa enrunada de can Llebre. Deixem els trams aeris per anar pujant novament per dins del bosc, són boscos de roure martinenc amb sotabosc de boix, on de tant en tant trobem algun forat enmig de la boscúria que ens permet gaudir d’unes magnífiques vistes de la vall de Sant Aniol.

Anem caminant fins a arribar al coll de la Bassa, indret una mica més obert, on quan plou es forma una bassa. Girem a l’esquerra i ens enfilem una mica tot buscant un roure molt gros; seguim les marques grogues que ens fan endinsar cap al bosc per un corriol envoltat de boix. Fem un gir fort cap a la dreta i al cap d’una estona trobem algun forat entremig dels arbres que ens deixa veure l’església de Sant Julià de Ribelles, però encara ens falten uns quants minuts per arribar-hi. Abans arribem al collet de Can Queller, indret en el qual ens trobem la pista que va del mas Moretó cap a l’Hostal de la Muga. Travessem la pista i agafem el corriol que tenim al davant. El seguim i al cap d’uns minuts arribem a la pista que porta a Sant Julià de Ribelles. A partir d’aquí, fem una petita pujada i ja som al davant de l’ermita.

Un cop visitat el temple, per tornar cap a Sadernes només cal desfer el camí d’anada.

Si teniu més ganes de caminar, està marcat fins a l’Hostal de la Muga.

ESP
Sant Julià de Ribelles es una construcción románica consagrada en 947. En su interior se ha conservado una parte de la construcción prerrománica. La iglesia fue reconstruida en el siglo XIII, y en los siglos XIV o XV se añadió una segunda nave.

Salimos de la iglesia de Santa Cecilia de Sadernes y tomamos la pista que se adentra hacia la vall de Riu. Enseguida encontramos el palo G33 Sadernes, donde tomamos la dirección a Sant Julià de Ribelles.

Caminamos por la pista siempre siguiendo las marcas amarillas y también las marcas verdes y naranjas, hasta encontrar el palo G32 molí de Galceran, donde seguimos hacia la misma dirección. Caminamos por la pista pasando por el pont del Pas dels Aures y enseguida encontramos a la izquierda un imponente roca en el que se encuentran las ruinas del castillo Sespasa. Volvemos a cruzar el río por un puente sin barandillas y llegamos a la última zona de aparcamiento.

Seguimos por la pista hasta que a la izquierda encontramos el palo G40 pont de Valentí, y continuamos hacia Sant Julià. Cruzamos el puente y llegamos al antiguo Hostal de Ca la Bruta giramos a la derecha para encontrar un punto desde donde salen dos caminos. Tomamos el de más a la derecha que va paralelo al río. El camino cruza la pista que va a la casa de la Quera. En este punto, encontramos unas escaleras de madera que nos permiten ascender por el antiguo camino que va hacia Sant Aniol. Seguimos las marcas hasta encontrar unos peldaños de madera que nos llevan a la pista de la Muntada. A partir de aquí caminamos por la pista hasta llegar a un pequeño aparcamiento a la derecha. Lo cruzamos y vamos en dirección a la riera de Sant Aniol. Cruzamos el arroyo y seguimos el sendero que la bordea hasta llegar a la esclusa del Gomarell. En este punto encontramos el palo G37 la Muntada, y continuamos hacia Sant Julià de Ribelles. Pasamos por el lado de la esclusa y seguimos un camino que va subiendo por la orilla izquierda hasta el gorg del Citró, donde cruzamos el arroyo. Más adelante volvemos a cruzar el arroyo por unas pasarelas y seguimos de nuevo por la orilla izquierda hasta llegar a un cruce de caminos, el coll del Molí de Sant Aniol, palo G38, y continuamos siempre hacia Sant Julià. En este punto también empezamos a encontrar las marcas blancas y rojas del GR11.

Caminamos hasta encontrar el palo G39 Sant Aniol d’Aguja y seguimos hacia Sant Julià de Ribelles; aquí seguimos solo las marcas amarillas y empezamos a trepar por un espeso encinar. El camino sube por unas curvas que nos permiten ir ganando el desnivel hasta llegar al coll de Clarioles, donde encontramos el poste AG12 y continuamos hacia Sant Julià de Ribelles. El sendero sube con rapidez, ganamos mucho desnivel en poco tiempo. En este tramo hay que prestar atención porque pasamos por el pujant d’en Llebre, donde hay que hacer una pequeña trepada y, después el camino va colgado al risco hasta llegar a la casa en ruinas de Can Llebre. Dejamos los tramos aéreos para subir nuevamente por dentro del bosque, son bosques de roble pubescente con sotobosque de boj, donde de vez en cuando encontramos algún espacio entre el espeso bosque que nos permite disfrutar de unas magníficas vistas del valle de Sant Aniol .

Vamos caminando hasta llegar al coll de la Bassa, lugar un poco más abierto, donde cuando llueve se forma una balsa. Giramos a la izquierda y subimos un poco en busca de un roble muy grande; seguimos las marcas amarillas que nos adentran hacia el bosque por un sendero rodeado de boj. Hacemos un giro fuerte hacia la derecha y al cabo de un rato encontramos entre los árboles podemos ver la iglesia de Sant Julià de Ribelles, pero todavía nos faltan unos minutos para llegar. Antes llegamos al coll de Can Queller, lugar en el que nos encontramos la pista que va del mas Moretó hacia l’Hostal de la Muga. Cruzamos la pista y cogemos el sendero que tenemos delante. Lo seguimos y al cabo de unos minutos llegamos a la pista que lleva a Sant Julià de Ribelles. A partir de aquí, hacemos una pequeña subida y ya estamos frente la ermita.

Una vez visitado el templo, para volver hacia Sadernes sólo hay que deshacer el camino de ida.

Si tiene más ganas de caminar, está marcado hasta el Hostal de la Muga.

FR
Sant Julià de Ribelles est une construction romane consacrée en 947. Elle conserve à l’intérieur une partie de la construction préromane. L’église fut reconstruite au XIIIe siècle et au XIVe ou au XVe siècle une deuxième une deuxième nef y fut ajoutée.

Le départ se trouve à l’église de Santa Cecilia de Sadernes. Vous prendrez la piste qui s’enfonce vers la vallée Vall del Riu. Très vite vous verrez le poteau G33 Sadernes suivre tout le temps la direction Sant Julià de Ribelles.

Vous marcherez sur la piste en suivant les marques jaunes et les marques vertes et oranges jusqu’au poteau G32 Molí d’en Galceran prendrez la direction de Sant Julià. Vous passerez ensuite sur le pont du Pas dels Aures et tout de suite après vous verrez sur la gauche un imposant terrain rocailleux sur lequel se trouvent les ruines du château Castell Sespasa. Vous traverserez de nouveau la rivière en empruntant un pont sans balustrades et vous arriverez à la dernière zone de stationnement.

Vous suivrez la piste jusqu’à ce que vous voyiez sur la gauche le poteau G40 Pont de Valentí et vous continuerez en direction Sant Julià. Vous passerez sur le pont et vous arriverez à l’ancienne auberge de Ca la Bruta où vous tournerez à droite jusqu’à un point d’où sortent deux chemins. Vous prendrez le chemin le plus à droite, celui qui longe la rivière et qui croise la piste qui va à la maison de la Quera. À cet endroit vous trouverez un escalier en bois qui vous permettra d’emprunter l’ancien chemin qui va vers Sant Aniol d’Aguja. Vous continuerez à suivre les marques jusqu’à ce que vous arriviez à des marches en bois qui vous mèneront à la piste de la Muntada. Vous marcherez sur la piste jusqu’à ce que vous arriviez à un petit espace de stationnement sur la droite. Vous le croiserez et vous continuerez en direction de la rivière de Sant Aniol. Vous traverserez la rivière et vous suivrez le sentier qui la longe jusqu’au barrage de Resclosa del Gomarell.

Vous y trouverez le poteau G37 La Muntada et vous continuerez vers Sant Julià. Vous passerez à côté du barrage et vous suivrez un chemin battu qui monte sur la rive gauche jusqu’à la piscine naturelle Gorg del Citró, où vous traverserez la rivière. Un peu plus loin vous retraverserez la rivière en utilisant un passage en pierres et vous continuerez de nouveau sur la berge gauche jusqu’au croisement des chemins, el Coll del Molí de Sant Aniol où vous trouverez le poteau G38 et vous suivrez toujours la même direction. À cet endroit, vous commencerez à voir les marques blanches et rouges du GR11.

Vous marcherez jusqu’au poteau G39 Sant Aniol d’Aguja et vous continuerez vers Sant Julià, vous suivrez seulement les marques jaunes et commencerez à grimper dans un épais bois. Le chemin monte en faisant des détours jusqu’au Collet de Clarioles où vous trouverez le poteau AG12 suivre la même direction. Le sentier monte très vite. Dans cette partie du parcours il faudra être prudent. Vous passerez par le Pujant d’en Llebre où vous devrez faire une petite escalade et, après ce passage, le chemin est souvent suspendu à la falaise jusqu’à la maison en ruines de Can Llebre. Vous abandonnerez le tronçon aérien et vous continuerez à monter de nouveau dans les bois. Vous marcherez jusqu’au Coll de la Bassa, un endroit un peu plus ouvert où se forme une mare quand il pleut. Vous tournerez à gauche et vous monterez à la recherche d’un chêne vert très gros ; vous suivrez les marques qui vous feront enfoncer dans le bois en empruntant un sentier entouré de buis.

Vous tournerez fortement à droite et au bout d’un moment un trou vous permettra de voir l’église de Sant Julià de Ribelles, mais il manquera encore quelques minutes. Vous arriverez avant au Collet de Can Queller, un endroit où vous trouverez la piste qui va du Mas Moretó à l’Hostal de la Muga. Vous traverserez la piste et vous prendrez le sentier qui se trouve devant vous. Suivrez et au bout de quelques minutes vous arriverez à la piste qui mène à Sant Julià de Ribelles. Vous ferez une petite montée et arriverez devant l’ermitage.

Après la visite du temple, pour revenir à Sadernes, il vous suffira de refaire le chemin de l’aller à l’envers.

Si vous vous avez envie de marcher, il est marqué jusqu’à l’Hostal de la Muga

ENG
The church of Sant Julià de Ribelles is Romanesque and was consecrated in 947. Inside, part of its pre-Romanesque structure relating to its consecration is still visible. The church was reconstructed in the thirteenth century and a second nave added.

Start at the church of Santa Cecília de Sadernes and pick up the track that heads north up towards Vall de Riu. Almost straight away you’ll come to signpost G33 Sadernes, where you should continue on towards ‘Sant Julià de Ribelles’.

Follow the track and the yellow paint marks (as well as the green-and-orange waymarking of the routes devised by the Alta Garrotxa Consortium) as far as signpost G32 Molí d’en Galceran. Continue following directions to ‘Sant Julià de Ribelles’ along the track and over a bridge, Pas dels Aures, and then on past an impressive rock outcrop on your left crowned by the remains of a castle, Castell Sespasa. Cross the river again on a bridge with no retaining walls to reach the last of the three car parks along this track.

Without leaving the track, walk on to signpost G40 Pont de Valentí, where you are indicated left down towards ‘Sant Julià de Ribelles’. Cross the bridge and come to Hostal de Ca la Bruta, once an inn for travellers that has recently been restored. Turn right and come to a junction of paths: keep right again alongside the river. Soon, you have to cross straight over the broad track leading to a house, La Quera, to pick up the old trail to the church of Sant Aniol d’Aguja. Follow the yellow paint marks until they take you back down some steps to the track leading to a farm, La Muntada. Keep on along this track until you come to a small car-park off to your right; head through this small space and on to the river. Cross using the rough stepping stones and follow the river on the opposite bank as far as a weir, La Resclosa del Gomarell.

Here you will find signpost G37 La Muntada with indications pointing you on to ‘Sant Julià de Ribelles’ along a well-trodden path that rises and falls as it follows the river. Drop down to some well-made stepping stones just below the swimming hole of Gorg del Citró. A little further on cross again back on to the left-bank and continue until you come to a crossroads of six paths at Coll del Molí de Sant Aniol and signpost G38. Continue towards ‘Sant Julià de Ribelles’, now also following the red-and-white GR-11 long-distance footpath signage.

At signpost G39 Sant Aniol d’Aguja start climbing up towards ‘Sant Julià de Ribelles’ (leaving the GR-11 and the green-and-orange markings behind) through a thick holm-oak forest. The path zigzags up to a pass, Collet de Clarioles, and signpost AG12, which points you on to ‘Sant Julià de Ribelles’. This next section of path begins to climb steeply and gain altitude quickly; be careful on the steep sections of Pujant d’en Llebre, where you may have to use your hands, and then on the slightly vertiginous cliff-top stretch as far as the abandoned house of Can Llebre. Here, you leave the more open stretches behind and head back into the forest of downy oak with box understorey, where a few clearings provide magnificent views back down the Sant Aniol valley.

Keep on to a small open area, Coll de la Bassa, where a pond often forms after rain. Turn left and climb up to a large oak following the yellow markings that take you into the forest along a path through a dense stand of box trees. Turn sharp right and from one of the gaps through the trees you will get your first views of the church of Sant Julià de Ribelles, still some minutes away. Continue on to Collet de Can Queller and the track that runs from Mas Moretó to Hostal de la Muga. Cross the track and pick up a path that in a few minutes will take you out on to the track to Sant Julià de Ribelles. From here, climb a little up to reach the church.

Once you have visited the church, retrace your steps to Sadernes. If you feel like walking further, the path to Hostal de la Muga is well marked.