Justí

2032

August 25, 2021

August 2021

near Zuriza, Aragón (España)

Ruta d'ascenció a l'Ibon d'Acherito i als peus de la Penya de lIbón des d'on tenim vistes excepcionals de la vessant francesa.

La pujada comença a l'aparcament de La Mina, on deixem el cotxe. Seguim el GR 65.3.3 fins un rètol indicador, en aquest punt seguim direcció a l'Ibón. Més amunt trobem un segon rètol que ens indica que cal girar cap a l'oest. Aquest es ja el tram final cap a l'Ibón.

Nosaltres hem allargat una mica aquesta ruta per tal de pujar en direcció a la Brecha de Anas que està situada tot just al darrera de l'ibón. Poc abans d'arribar-hi seguim un petit corriol que ressegueix la muralla que encercla l'ibón fins arribar a la carena. Des d'aqui les vistes son magnífiques. Veiem el petit ibón d'Anasabère, ja en territori francès, i els núvols que s'extenen més enllà del Pic de la Leurt (just al davant nostre). Decidim fer una part de la carena en direcció a la Peña del Ibón per tenir una millor perspectiva i tornem sobre les nostres passes per seguir la crarena cap a l'oest fins arribar a una barraca de pedra just abans d'arribar al Pic de l'Acherito. Aquí intentem baixar directament cap el dolmen de l'Acherito i busquem per on fer-ho... El millor és que, en arribar a la cabana de pedra, girem a la nostra esquerra uns metres fins trobar un petit corriol que ens porta en direcció est (cap a la nostra esquerra de nou). Seguim el corriol fins arribar a la llera d'un petit rierol i baixem pel seu costat mantenint-lo a la nostra esquerra. Veiem el refugi d'Acherito més avall, el dolmen que busquem es troba a la seva dreta on comença la zona de roques (el que fa que no el distingim des de tant amunt). En anar baixant ja veurem que només ens queda l'alternativa d'anar girant a la dreta en direcció a la zona rocosa on arribem sense dificultat. Una vegada arribem al camí hauriem de localitzar el dolmen que es distingeix per un túmul de petites pedres que envolten un dolmen força deteriorat el que fa difícil la seva localització (hi ha un rètol indicatiu, però malmès per la caiguda de roques). Ara ja podem enfilar cap el refugi d'Acherito on enllacem amb el camí circular clàssic de l'Ibón d'Acherito (molt concorregut) i baixar fins l'aparcament. Pel camí trobem un gorg a peu de camí...
Tot i que nosaltres no ho hem fet una mica abans d'arribar al gorg podem desviar-nos cap el Dolmen de la Ferreira, pujar al GR11 i baixar per aquest camí fins l'aparcament.