2.3
4.5

near Maisonasse, Valle d’Aosta (Italia)

(En el blog, se accede a la traducción automática al castellano, galego y euskera) (In the blog, you can access the automatic translation into English and other languages)

Excursió circular des de la vall de Valsavarenche. Aquest cop hem dormit al càmping del poble de Creton, molt tranquil, ombrejat i agradable. Cal considerar que de dia fa calor, tot i que per la nit acostuma a fer fred (al mes d’agost). Distància d’uns 15 quilòmetres; desnivells de + – 700 aprox.

Com cada dia sortim aviat (a 1580m) i comencem a caminar. La ruta ens portarà fins al nucli del poblet de Creton i després, a la sortida, trobarem a mà esquerra el pal amb els rètols indicadors de la ruta 7.

A Creton hi ha cases que mostren la seva antiguitat. Es tracta d’una petita vila que forma part de la vall de Valsavarenche. Aquesta és una extensa vall que s'estén de nord a sud i es troba dominada per diversos pics de més de 3000 metres i les dues muntanyes més altes d’entre aquelles situades íntegrament en territori italià: el Gran Paradiso (4061 m) i Grivola (3969 m). El territori està esquitxat amb les seus 16 principals pobles que se succeeixen, un darrere l'altre. Per la nostra vall s’hi escola el riu Savara. Aquest és el principal curs d'aigua de la vall i té el seu naixement a la glacera del Gran Etret, que ahir vam poder veure perfectament en l’excursió d’ascens al refugio Vittorio Emanuele II.

El sender s’enfila amunt i en alguna oportunitat hi ha un senyal groc (en forma de sageta) que indica la direcció. També es poden trobar alguns senyals de GR (blancs i vermells) que en alguns casos s’enfilen per entre el brancam del bosc. No s’han de seguir, perquè es tracta de senyal d’unes rutes abandonades fa anys. Sempre cal seguir el camí més evident, que de fet és quasi l’únic.

La natura aquí ha configurat un entorn humit i afavoridor d’espècies vegetals pròpies. Les molses i els líquens hi campen com a sobirans i les barbes penjants demostren la puresa de l’aire que les hi permet viure i reproduir-se.

A 1594m arribem a les cases de Ruja. Probablement deuen ser les cases d’estiu que feien servir els antics habitants de Creton quan hi venien a passar els mesos sense neu per tal de fer pasturar els seus ramats. Mirant cap al sud ja es veuen els cims nevats de La Tresenta i el Gran Paradiso...

Si voleu llegir més, podeu anar al blog vinculat.