Moving time  3 hours 58 minutes

Recorded July 2019

2.2
4.4

near Higueras, Valencia (España)

Higueras - Alto de Elvira
Localització i Accessos:
Higueras (en valencià Figueres), és una localitat situada en la zona nord de la comarca de l'Alt Palància, al sud de la província de Castelló i dins del Parc Natural de la Serra d’Espadà.
La localitat es troba en el vessant occidental de la Serra d’Espadà, trobant-se en ella alguna de les majors altures d'aquesta serra com l'Elvira (1028 m), la Lloma de la Cérvola (1021 m) o Mont Redó (1004 m). Des d'aquests cims es pot albirar el mar mediterrani i les valls del Palància i del Millars. Destaca la gran quantitat de fonts que hi ha en el terme municipal, algunes d'elles de gran valor, tant ecològic, com a lúdic i singular.
Accessos: La manera més senzilla d'arribar és a través de l'autovia mudèjar A-23 de Sagunt-Terol, agafant l'eixida 42 Xèrica, on s'enllaça amb la CV-195 fins a Caudiel, on agafarem CV-203 que en 10 km ens deixa a Figueres. El poble es troba a 80'8 km de València.
Història:
Des dels temps prehistòrics la zona ha estat poblada. Es coneixen assentaments ibers les restes dels quals trobem entre les pedres dels ponts i disseminats per diverses parts. La primera referència del municipi es produeix durant el període musulmà, nomenant-se com la Torre de la Figuera. La localitat, com la comarca és conquistada per Jaume I en 1236 en capitular el rei musulmà Abu Zayd. Qui es va convertir al cristianisme sent batejat amb el nom de Vicente, va fer donació de "castros, viles i alqueries que jo al present posseïsc i puga posseir, que de dret han de pertànyer", al Bisbe de Sogorb.
Poc després, en 1248 es produeix una rebel·lió dels habitants de la serra d’Espadà, que continuaven sent musulmans, capitanejada per Al Azraq, comptant amb gran suport a Higueras pel fet que es trobava relativament allunyada de les principals rutes de pas. La població continuarà sent majoritàriament musulmana fins a l'expulsió dels moriscos en 1609. Després d'eixe transcendental fet, la localitat va passar a dependre de la baronia d'Aiòder juntament amb Vilamalur, les Fonts d'Aiòder i Torralba sent-li atorgada la carta de poblament en 1611 pel baró d'Aiòder.
Descripció de la ruta:
Des de Higueras seguint el camí de Torralba remuntem el barranc d’Aguanaz, passant per la font de la Salut, continuem fins al barranc de la Pedrosa, i pel Corriol dels Carreters pujarem al coll de Bernavia on enllaça amb la senda dels Contrabandistes que recorre la ratlla del terme del municipi.
Seguint-la cap al Coll Roig on millora la senda ara senyalitzada amb marques blanques i blaves que ens pugen la Lloma de la Cérvola 1021 m. i seguim la senda ben definida baixant a un coll, en este tram el GPS va deixar de funcionar i va marcar un fals track en línia recta, des del coll iniciem la pujada per senda en pitjor estat però ben senyalitzada amb marques blaves i alguna fita de pedra fins a aplegar al vèrtex geodèsic de l'Alt d'Elvira 1028 m, que seguim cap a l'oest muntanya a través fins a enllaçar amb una pista que està senyalitzada com a PR i tornar al coll, des d’on continuem baixant per pista cap a Higueras pel PR-CV-63.5 que segueix el camí de Montan.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb una poca precaució al seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t’agrairia que feres una valoració de la seua utilitat.

=======================================================================

Localización y Accesos:
Higueras (en valenciano Figueres), es una localidad situada en la zona norte de la comarca del Alto Palancia, al sur de la provincia de Castellón y dentro del Parque Natural de la Sierra de Espadán.
La localidad se encuentra en la vertiente occidental de la Sierra de Espadán, encontrándose en ella alguna de las mayores alturas de dicha sierra como la Elvira (1028 m), la Loma de la Cierva (1021 m) o el Monte Redondo (1004 m). Desde estas cumbres se puede divisar el mar mediterráneo y los valles del Palancia y del Mijares. Destaca la gran cantidad de fuentes que hay en el término municipal, algunas de ellas de gran valor, tanto ecológico, como lúdico y singular.
Accesos: La manera más sencilla de llegar es a través de la autovía mudéjar A-23 de Sagunto-Teruel, cogiendo la salida 42 Jérica, donde se enlaza con la CV-195 hasta Caudiel, donde cogeremos CV-203 que en 10 km nos deja en Higueras. El pueblo se encuentra a 80'8 km de Valencia.
Historia:
Desde los tiempos prehistóricos la zona ha estado poblada. Se conocen asentamientos iberos cuyos restos encontramos entre las piedras de los puentes y diseminados por varias partes. La primera referencia del municipio se produce durante el periodo musulmán, nombrándose como la Torre de la Higuera. La localidad, como la comarca es conquistada por Jaime I en 1236 al capitular el rey musulmán Abu Zayd. Quien se convirtió al cristianismo siendo bautizado con el nombre de Vicente, hizo donación de "castros, villas y alquerías que yo al presente poseo y pueda poseer, que de derecho deben de pertenecer", al Obispo de Segorbe.
Poco después, en 1248 se produce una rebelión de los habitantes de la sierra de Espadán, que seguían siendo musulmanes, capitaneada por Al Azraq, contando con gran apoyo en Higueras debido a que se encontraba relativamente alejada de las principales rutas de paso. La población seguirá siendo mayoritariamente musulmana hasta la expulsión de los Moriscos en 1609. Tras ese transcendental hecho, la localidad pasó a depender de la baronía de Ayódar junto con Villamalur, Fuentes de Ayódar y Torralba del Pinar siéndole otorgada la carta puebla en 1611 por el barón de Ayódar.
Descripción de la ruta:
Des de Higueras siguiendo el camino de Torralba remonta el barranco de Aguanaz hasta al barranco de la Pedriza, y por la Rocha de los Carreteros sube al collado de Bernavia donde enlaza con la Vereda de los Contrabandistas que recorre la raya del término de Higueras.
Siguiéndola hacia el Collado Royo donde mejora la senda ahora señalizada con marcas blancas y azules que nos suben la Loma de la Cierva 1021 m. y seguimos la senda bien definida bajando a un collado, en este tramo el GPS dejó de funcionar y marcó un falso track en línea recta, desde el collado iniciamos la subida por senda en peor estado señalizada con marcas azules y algún hito de piedra hasta alcanzar el vértice geodésico del Alto de Elvira 1028 m, que seguimos hacia el oeste monte a través hasta enlazar con una pista que está señalizada como PR y volver al collado donde continuamos bajando por pista hacia Higueras por el PR-CV-63.5 que sigue el camino de Montan.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con una poca precaución al seguir la ruta.
Si usas el track, te agradecería que hicieras una valoración sobre su utilidad.

Església parroquial de Higueras

Restes d'un corral

Carrasca

Corral de la Regoladera

Panoràmica des de la Lloma de la cérvola

Information

Molí

• Photo of piramide14

piramide14 Nov 1, 2019

El monte Elvira está en hacerlo bajando monte a través cómo emoción, no volviendo por lo fácil.