October 2, 2016

October 2016

near Gullen, Oppland fylke (Norge)

Turen starter langs veien fra Olimb der den passerer vestenden av Mylla. Parkering kan skje like ovenfor veien der det går blåmerket tursti over til Jevnaker (Toso).
Pga. mye hogst fra Tosostien og opp mot Helgehaugen er det ganske greitt å gå opp dit. Start fra en skråstilt gammel traktorvei et stykke oppover fra parkeringen. Etter hvert går denne over til en sti på den øverste delen.
Trefiguren som kan likne et stort dyr, finner du ved stien på den øvre delen mot Helgehaugen.
Summit

Helgehaugen

Selveste øverste punkt, 705 moh.

Hogstområde

01-OKT-16 13:59:44
Panorama

Lamannshaugen utsikt

Dette er ikke det øverste punktet på Lamannshaugen som er på 705 moh. Men fra denne plassen på 701 moh. er utsikten formidabel utover Hadeland (nærmest) med Jevnaker og Randsfjordens sydlige del - og mot Gaustatoppen og Blefjell (fjernest). I mellom har vi Norefjell, Bukollen, Vikerfjell og Fjøsvikfjellet.

Utmarkshytte

Panorama

Helgehaugen utsikt

Heldigvis er det et hogstområde øverst. Herfra kan vi se vannene langs Pershusfjellet, Tverrsjøen og Ølja (nærmest).