Time  9 hours 24 minutes

1,759 ft
2.2
4.5

near Gīlā Deh, Gīlān (Iran)

طبق هماهنگی قبلی امروز قرار بر این بود که مسیر گیلده به خانبلاغی را طی کنیم
ساعت ۴ صبح آقا جاوید راننده ون بسمت گیلده راه افتاد و ساعت ۵:۳۰ رسیدیم معدن
بعد از روبراه کردن وسایل و کوله ها هوا روشن نشده بود که راه افتادیم
سر یک ساعت رسیدیم به قوشا درمان و بعد از برداشتن آب از چشمه یال اول که شیب نسبتا تندی دارد و قسمت عمده اش داخل جنگل هست را شروع کردیم و دو ساعت و نیم بعد رسیدیم بالا و همونجا صبحانه خوردیم
در مسیرمان از محل صبحانه به بعد چندین صخره و سنگ بزرگ و زیبا و البته گاها به اشکال عجیبی وجود داشت که سه تاشون متمایز و معروفتر از بقیه هستند و به ترتیب سنگهای ستوم داشی و چوبان داشی و باشماخ داشی نام دارند
بعد از باشماخ داشی با طی کردن یک ساعت دیگه میرسیم به خانبلاغی واتمام مسیر
البته امروز بخاطر مه غلیظ راننده نتونسته بود بیاد تا خانبلاغی و ما دو کیلومتر راه رفتیم تا به ماشین برسیم
مسیر طی شده فوق العاده زیبا و عجیب میباشد مخصوصا قسمت جنگلی یال اول که کاملا ساکت و دلرباست.کل مسیر از گیلده تا خانبلاغی را میشود بدون توقف در هفت ساعت طی کرد. البته توصیه میکنم مسیر را از خانبلاغی به گیلده نروید چون حسابی به زانوها فشار می آوررد و اذیت میشوید

According to earlier coordination, today we planned to follow the path of Giladeh to Khanbaghi.
At 6am, the driver of the van, M.r Javid, left for Guild and arrived at the parking at 4:30.
After clearing up our belongings and bags, it was not clear when we left.
We arrived gosha darman for an hour and then, after removing water from the fountain, followed the first edge, which is mostly in the jungle with a relatively steep slope, and arrived two and a half hours later and ate breakfast there.
On our way from breakfast to khanbolagi there were several large and beautiful cliffs and rocks, and sometimes in strange ways, the three of them being distinct and more famous than others, named sotum dashi and choban dashi and bashmakh dashi.
After Bashmakh Dashi we arrive in Khanbaghi ​​for another hour.
Of course today due to the thick fog the driver couldn't come to Khanlaghi and we walked two kilometers to get to the car.
The route is incredibly beautiful, especially the wooded part of the first lane, which is quite quiet. Of course, I recommend that you do not travel from Khanlaghi to Gilde as the artery is pushing on your knees and you are bothered.

قوشا درمان

درمان در ترکی به معنی آسیاب و قوشا نیز به معنای جفت و زوج میباشد که در کنار هم معنای آن آسیاب دوقلو میباشد و همانطوری که از عکس هم پیداست این دو کلبه مخروبه در قدیم آسیاب روستا بودند که بتدریج مخروبه و متروک شده اند و الان تنها یه اسم خشک و خالی و یه تصویر نوستالوژیک از آن باقی مانده است

چشمه

این چشمه تنها چشمه زلال در طول این مسیر میباشد که دارای آب خنک و گوارایی است و حتما برای ادامه مسیر باید از این چشمه آب برداشت ،بقیه چشمه ها بنظر من چندان بهداشتی و تمیز نیست و فقط در شرایط خاص و بحرانی میشه از آنها آب برداشت
Tree

جنگل و زیباییهایش

این وی پونت دیگه تعریف و تمجید و توضیح اضافی نیاز نداره فقط باید اونجا بود و تماشا کرد

مه

مه صبحگاهی که مدام در حال حرکت از یک سو به سوی دیگر بود و زیبایی خاصی به جنگل بخشیده بود

درختان جنگلی

اکثر قریب به اتفاق این درختانی که میوه جنگلی دارند درخت ازگیل و زالزالک قرمز و گهگاهی گردو میباشند که البته زالزالک و ازگیل هنوز نارس هستند و نمیشه چیدشون و مصرف کرد
Intersection

دو راهی

دو راهی که سمت راست به سمت خانبلاغی منتهی میشود و اگه سمت چپ بریم به مومبی و ساری بولاغ و بهارستان میرسیم
Camping

محل صرف صبحانه

به لطف عشایر یه جای امن از بارش ریز باران رحمت الهی نصیبمان شد و تونستیم صبحانه رو بدون خیس شدن نوش جان کنیم و انرژی بگیریم

توصیه میکنم تا مجبور نشدین لب به آب این چشمه نزنید چون اصلا تمیز نیست

ستوم داشی

سنگ بزرگی که ظاهر خاصی دارد و به سنگ ستوم معروف است البته امروز به خاطر مه غلیظ به وضوح دیده نمیشد ولی من یه عکس قدیمی که در آن کاملا مشخص است رو میزارم تا ببینید. در ضمن علت نامگذاری این سنگ به ستوم داشی رونمیدونم و معنی ستوم هم برام جای سوال هست

چوبان داشی

یکی دیگر از سنگ های معروف و بزرگ چوبان داشی یا سنگ چوپان هست این عکس هم از پیج ویکی لاک آقای (mordad9949) برداشته شده است

چشمه

این چشمه از قبلی خیلی تمیز تر و زلال بود فقط باید پیاله یا جامی داشته باشید تا راحت تر آب بردارید و چشمه گل نشود

باشماخ داشی

و اما زیباترین سنگ طبیعی مسیر بنظرم سنگ باشماخ داشی میباشد که به طرز عجیبی روی یک تخته سنگ بزرگ جا خوش کرده است و تا نزدیکی سنگ هم میشه با احتیاط رفت

خانبلاغی

این منطقه ییلاقی هم که خانبلاغی میباشد و به نوعی مقصد پایانی کوهنوردانی است که از سمت گیلان به اردبیل کوهپیمایی میکنند از اینجا تا نیارق و آلادیزگه جاده خاکی هست و پیاده میشه ۲ ساعته مسیر را پیمود،ولی اگه با ماشین هماهنگ میکنید میتونه با احتیاط از گاز یولی تا اینجا بیاد که تو جاده خاکی پیاده روی نکنید