Coordinates 1969

Recorded July 2017

2.0
3.9

near Alfara de Carles, Catalunya (España)

Espectular ruta circular a les Gúbies de la Vallfiguera (1), situades a la zona central del Massís del Port, que ens permetran endinsar-nos en aquesta estreta gorja excavada per l'acció d'un torrent que davalla intermitentment per l'escarpat barranc (cal evitar, naturalment, l'època de pluges). Es tracta d'un itinerari variat pel que fa a vegetació (bardisses, boixedes, pinedes...) i relleu, força representatiu de l'accidentada, abrupta i exigent orografia d'aquest singular massís calcari, combinant fondalades i barrancs amb colls, cims, agulles i cingleres.

La ruta s'inicia a la Font del Toscar, amb diversos brolladors en un bonic paratge ombrivol, on s'arriba per una pista asfaltada indicada a la TV-3422 a prop d'Alfara de Carles. Seguint les indicacions del GR-171 pujarem per un fressat i costerut corriol amb nombroses llaçades fins al Coll de la Vallfiguera, entre perspectives cada cop més àmplies de la vall d'Alfara i de l'altiplà de les Rases del Maraco, al vessant oposat de la vall.

Des del Coll de la Vallfiguera progressarem per terreny menys exigent cap a la vall homònima, per sota dels contraforts meridionals del cordal de muntanyes de la Roca Campanari, fins arribar al llit sec del torrent. Ja a l'altre vessant d'aquesta escarpada vall aviat deixarem el GR-171 per prendre un corriol a l'esquerra que davalla fins arribar al llit amb grans blocs del barranc del Racó del Salt del Ximenot. Si remuntem alguns metres el barranc, ens situarem als peus de la bonica paret del salt.

Des del Barranc progressarem en sentit sud fins trobar una desviació a l'esquerra per on davallarem, en alguns trams per terreny descompost i bastant pendent, fins al Pla dels Llarers, un eixamplament del barranc a prop del tram engorjat. Remuntant el llit de barranc des del pla ens endinsarem aviat en les Gúbies de la Vallfiguera, un paratge espectacular on les parets es van estrenyent fins que arribarem a una badina, equipada amb cadenes, en què ja no podrem seguir avançant.

Desfent el camí fins al Pla dels Llarers continuarem davallant pel barranc de la Vallfiguera per terreny fitat fins a una desviació en què l'abandonarem cap a l'esquerra -en sentit nord- per remuntar suaument per un camí que ens retornarà a la vall d'Alfara i a la Font del Toscar, on arribarem després de completar els aproximadament 12 km i 500 metres de desnivell positiu d'aquesta impactant ruta.

--------

(1) Al Massís del Port es coneixen per gúbies les profundes i verticals gorges originades per l'erosió sobre terreny calcari de rius i torrents (entre elles destaquen les Gúbies del Parrissal, del Regatxol i les de la Vallfiguera). Pel que fa al topònim en aquest cas, varia segons que ens guiem pel mapa del ICC (Vallfiguera) o pels indicadors sobre el terreny (Vall Figuera).

Font del Toscar

Ressalt (panoràmica)

Coll de la Vallfiguera

Bassis de la Solana

Barranc de la Vallfiguera

Cruïlla (deixem GR)

Salt del Ximenot

Cruïlla (desviació a Gúbies)

Baixada per torrentera

Corriol

Cruïlla (torrent de la Vallfiguera)

Gúbies de la Vallfiguera

Pista

• Photo of Helihen

Helihen Sep 15, 2018

I les gubies del Capatx!!