Uploaded February 20, 2017

Recorded October 2016

2.3
4.6

near Cabacés, Catalunya (España)

Fem un dels graus que quedem més al Sud del Montsant amb sortida a Cabacés.
El GRAU DEL CAIXER.
Surto del poble de Cabacés...carrer amunt en direcció al Montsant.
Etimologia:
Cabacés és el topònim oficial, però l'Institut d'Estudis Catalans ha defensat sempre la forma Cabassers, nom que va ser oficial fins al 1989. Al segle XIII apareix, per a aquesta població, la denominació aràbiga d'"Abinkabaser". La primera part del mot aràbig és clarament àrab, i significa "fill de"; la segona part, segurament és l'arabització d'una paraula llatina (la inexistència en àrab antic de cap arrel d'aquestes característiques així ho fa pensar), que ens remetria a l'arrel que en català donaria les paraules "cabassa" i "cabassers", tot i que en forma d'antropònim (nom de persona).
Una cabassa, en català actual, i també en català antic, és un cabàs gros que servia per a contenir blat, ordi o altres cereals, o una estora d'espart rodona que es feia servir per a mesurar olives, o altres funcions semblants. Atesa la producció agrícola de la comarca, tant una com l'altra donarien peu al nom de l'ofici de qui teixia amb espart aquests estris. Era habitual en èpoques antigues que els noms d'ofici donessin els apel·latius amb què es coneixien les persones.
El poble és plè de cases antigues...plpaça porxada...fonts...portals...tot molt interessant.
Sortim per la par de dalt del poble...hi han indicadors i una gran font, la Font del Canal.
El camíés un senderó molt ben indicat. Va de Cabacés a l'Ermita de St Roc i a la Foia...i aprofitat per fer un molt interessant recorregut de Flora de la zona. L'Ermita de St Roc també molt bonica, al costat d'una balma. El recorregut de Flora continúa fins a la Foia. La Foia és una gran zona d'esbarjo amb una arbreda preciosa i amb una font..potser la més cabdalosa del Montsant. Agafem una pista en desús que ens porta fins el Collet del Ros, on coincidim amb la pista. En el mateix coll agafem un corriol a la nostra esquerra. fàcil de seguir...cruïlla ...i al cap d'uns 300 metres hem d'agafar un corriol que ens entra per la nostra esq...corriol amunt i després baixadeta fins a rribar a un replà del Barr de Cavaloca...mol bonic !! indicat amb fites. Agafo el barranc amunt per anar a la Punta del Llebreta...camí de cabres...camp a través...hi trobo alguna fita. Dalt de la Punt del Llebreta hi una bonica vista FOTOS !!! Desfaig el camí per on puc fins a retornar al darrer replà del barr. Ara tiro barr avall fins a trobar una ampla pista, és la pista que puja de la Foia. Pista amunt uns 250 m. fins a trobar un pal indic (Grau del Caixer)...camí una mica "espés". Arribo a un camp conreat on es perd el camí...anem vorejant el camp per l'esquerra fins a trobar un altre pal indic. Ara a la BAixada ja comença el Grau del Caixer...unes vistes fantàstiques del Montsant i del Priorat...baixem fort fins a trobar el GR-171...seguim el track...Collet de l'Armengol...i ja en baixada fins la Font de Cavaloca en un indret espectacular !!! Dinte mateix del barranc i sota una caiguda d'uns 50 metres surt un petit rierol...aigua fresca i bona. Val la pena agafar aigua. Seguim la pista uns 250 m. i la deixem per seguir el GR que ja ens porta directes a Cabacés.

628 M L'Aixaragall

683 M Collet Del Ros

A l'esquerra, drecera, indicador

Atenció !!! DPP (anem pel GR)

Barr del Racó de Les Valls

Coll de les Valls

COLLET DE L'ARMENGOL

COLLET DEL PLA DEL BISBE

Cruïlla (Pont de Cavaloca a l'esquerra)

Cruïlla Grau del Caixer

Cruïlla. Atenció!!

DPP. Sender ve per la dreta

DPP. Sense senyalitzar

Camino

PK municipal

Vial

Planell (Et-5 Volta Província)

Punta de Sant Roc

Punta Del Llebreta

860 m altura

Sant Joan, indicadors i font del Canal

Trobem GR 171 (anem a dreta)

640 m altura

Trobem pista (anem a esq)

• Photo of Joan R. Guàrdia

Joan R. Guàrdia Dec 12, 2018

Bona tarda Lluis Maria
    Vull fer un recorregut per Cabacés amb l'intenció de fer el Llebreta i la part més "occidental" del Montsant i he vist aqest track.
    Tret de qe faci alguna variació, voldría saber si té cap pas compliCAT per un gos doncs el porto arreu sempre qe vaig sol i sé qe el camí no comporta dificultats per ell. Ho recordes?
    Gràcies, encantat de saludar-te i espero qe tú tambè sàpigues qi sóc.
    A reveure noi!

• Photo of lluisma

lluisma Dec 13, 2018

Doncs no recordo qui ets...em sap greu. La sortida és apta pel teu gos...cap problema. A les fonts de La Foia i Cavaloca el gos disfrutarà com un animal !!! L'únic lloc complicat de seguir, per tu, no pel gos, és quan deixem el camí del Montsant per pujar cap a la Punta del Llebreta. Aquest camí és indefinit, no difícil. Crec que hi vaig posar una fita de pedres per senyalar l'entrada, després...al teu aire hehe.