Time  one day 6 hours 12 minutes

Recorded October 2017

3.2
6.4

near Aetomilítsa, Epirus (Greece)

Γράμος, Δρόμος Αετομηλίτσας-Κάτω Αρενα 2085μ-Λίμνες Αρένων ( Μουτσάλια ) - Δρόμος.

Μια από τις πιο όμορφες διαδρομές στον ορεινό όγκο του Γράμου, με ανάβαση στην κορυφή της Κάτω Αρένας αλλά και τις γνωστές ομώνυμες Λίμνες. Μεγάλο τμήμα της διαδρομής καλύπτεται σε χωματόδρομο που όμως αποζημιώνει, χαρίζοντας όμορφες εικόνες ενώ διασχίζει σύμμεικτα δάση. Στην παρούσα καταγραφή αποτυπώνεται ανάβαση στην Κάτω Αρένα από την Βόρεια κόψη της. Η τελευταία, είναι μικρού αναπτύγματος και η δυσκολία της ορίζεται ως scramble. Εναλλακτικά, μια πιο εύκολη προσέγγιση της κορυφής , αποτελεί εκείνη που αποτυπώνεται στην κατάβαση από αυτή. Στην περίπτωση αυτή ακολουθούνται βατά κτηνοτροφικά μονοπάτια. Επιπλέον να επισημανθεί πως η παρούσα καταγραφή αποτυπώνει την ολοκλήρωση της διαδρομής σε δύο ημέρες, με διανυκτέρευση σε σημείο πέριξ των Λιμνών. Τα βατά νούμερα υψομετρικής και η όχι τόσο μεγάλη απόσταση, επιτρέπουν την επανάληψη της και μονοήμερα. Η τυχόν πραγματοποίηση της διαδρομής κατά τα μέσα του Φθινοπώρου, όταν τα χρώματα της πολυποίκιλης βλάστησης αποκτούν πληθώρα αποχρώσεων, χαρίζει εξαιρετικά όμορφες εικόνες.
Νερό συναντάται σε αρκετά σημεία της διαδρομής, σε πηγές, οι οποίες επισημαίνονται με ανάλογα Waypoints.
Η διαδρομή μπορεί να συνδυαστεί και με ανάβαση στην Άνω Αρένα. Η διαδρομή μπορεί να βρεθεί στον παρακάτω διασύνδεσμο:

Συνολική απόσταση 20.6 χλμ
Υψομετρική διαφορά +1090μ.

Υποσημείωση: Οι φωτογραφίες που εμπεριέχονται στην παρούσα ανάρτηση αφορούν επανάληψη της συγκεκριμένης διαδρομής περισσότερες της μιας φοράς.

Περιγραφή:
Ξεκινάμε από χωματόδρομο που διασταυρώνεται του κύριου δρόμου που οδηγεί στην Αετομηλίτσα, σε απόσταση 2.1 χλμ πριν φτάσουμε στο χωριό. Επισημαίνεται πως από το σημείο αυτό, για την ακρίβεια 100μ βορειότερα, ξεκινά και διαφορετικός χωματόδρομος ο οποίος κατευθύνεται ΒΑ. Έτσι θα πρέπει να προσέξουμε ώστε να επιλέξουμε εκείνον που κατευθύνεται ΝΑ προς το Διάσελο Αρένων, τις Λίμνες Αρένων ( Μουτσάλια ) και το Χωριό Πευκόφυτο. Ο χωματόδρομος είναι σχετικά βατός, αλλά η χρήση αυτοκινήτου ή όχι, επαφίεται στην επιλογή του καθενός. Στην παρούσα καταγραφή αποτυπώνεται η διάνυση της αποστάσεως εξολοκλήρου πεζή. Ο χωματόδρομος παρουσιάζει ήπια κλίση και η κάλυψη του αποζημιώνει με τις όμορφες εικόνες που τα σύμμεικτα δάση που διασχίζει προσφέρουν. Σε υψόμετρο 1540μ περίπου, συναντάμε σωλήνα υδρομάστευσης στα αριστερά μας επί του δρόμου, με τροφοδοσία πόσιμου νερού. Συνεχίζοντας, αποκτούμε οπτική επαφή με τον εντυπωσιακό Βράχο-Κορυφή Πέτρα Μούκα 1841μ. Ο δρόμος συνεχίζει προς τα Ανατολικά περνώντας δίπλα από την βάση του. Κερδίζοντας ύψος, ο δρόμος εισέρχεται σε δάσος Οξιών ενώ συγχρόνως αποκτούμε επαφή με τον εντυπωσιακό όγκο των Αρένων, μια βράχινη Βεντάλια με μήκος 8 χιλιόμετρα περίπου. Δράττοντας την ευκαιρία, να επισημανθεί πως οι κύριες κορυφές αυτών είναι τρεις, με εκείνη της Άνω Αρένας να είναι η ψηλότερη, 2192μ. Ακολουθούν οι δυο κορυφές της Κάτω Αρένας, η δυτική με υψόμετρο 2085μ και η Ανατολική με υψόμετρο 2073μ. Ο δρόμος που ακολουθούμε στοχεύει το μοναδικό χαμηλό διάσελο στον όγκο τους, σε υψόμετρο 1850μ. Επιστρέφοντας στην περιγραφή, ο δρόμος προσεγγίζει το ευρύ και επίπεδο Οροπέδιο Καμπίτσιος σε υψόμετρο 1740μ ( 6 χιλιόμετρα από το σημείο αφετηρίας ). Στο κέντρο του Οροπεδίου ο δρόμος διασταυρώνεται και επιλέγουμε την αριστερή κατεύθυνση. Συγχρόνως, στο σημείο αυτό συναντάμε ποτίστρα με σωλήνα και τροφοδοσία νερού ( πόσιμο ). Συνεχίζοντας, ο δρόμος κερδίζει ύψος σε πυκνό δάσος Οξιάς και προσεγγίζει το γυμνό διάσελο, σε υψόμετρο 1850μ. Το κομβικό αυτό σημείο, προσφέρει για πρώτη φορά θέα προς τα ανατολικά ενώ στέκει μεταξύ της Άνω και Κάτω Αρένας. Ο δρόμος συνεχίζει προς τα Βόρεια για τις ομώνυμες Λίμνες και το χωριό Πευκόφυτο. Στην παρούσα καταγραφή όμως αποτυπώνεται πρώτα η ανάβαση στην κορυφή της Κάτω Αρένας. Για την τελευταία, οι επιλογές από το σημείο αυτό είναι δύο: είτε η ανάβαση από την Βόρεια Κόψη της, είτε η τραβέρσα και στην συνέχεια ανάβαση από βατή πλαγιά, στα ανατολικά. Η καταγραφή παρουσιάζει την ανάβαση από την πρώτη και την κατάβαση από την δεύτερη. Αρχικά, κατευθυνόμαστε Νότια, ανεβαίνοντας την απότομη σχετικά πλαγιά, ακολουθώντας διακλαδιζόμενα κτηνοτροφικά μονοπάτια. Κερδίζοντας ύψος, σε υψόμετρο 1940μ κατά προσέγγιση, η πλαγιά στενεύει και εξελίσσεται σε όμορφη βράχινη Κόψη. Η διάνυση της δεν παρουσιάζει ιδιαίτερες δυσκολίες, και η μέγιστη δυσκολία ορίζεται ως scramble. Απολαμβάνοντας την πολύ όμορφη θέα των δασών προς τα δεξιά, αποκτούμε οπτική επαφή με την κορυφή, όπου ξεχωρίζει ημικατεστραμμένος υψομετρικός Στύλος της ΓΥΣ. Για την κατάβαση, κατευθυνόμαστε Α-ΝΑ κατεβαίνοντας ελεύθερα, πλαγιά. Σύντομα, και συγκεκριμένα σε υψόμετρο 2000μ συναντάμε ευδιάκριτο μονοπάτι που κατευθύνεται Βόρεια και κατηφορίζοντας, διασχίζει μικρά αλληλένδετα οροπέδια. Τραβερσάροντας την γλώσσα του όγκου της Κάτω Αρένας από τα ανατολικά, καταλήγει και πάλι στο Διάσελο Αρένων. Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, η καταγραφή της κατάβασης από την κορυφή αποτελεί μια πιο εύκολη εναλλακτική ανάβασης στην κορυφή, καθ΄ότι διαπραγματεύεται κίνηση αποκλειστικά σε μονοπάτι. Βρισκόμενοι και πάλι στο Διάσελο Αρένων, συνεχίζουμε επί του χωματόδρομου προς τα Βόρεια κινούμενοι πλέον ανατολικά του όγκου της Κορυφής της Άνω Αρένας. Σε υψόμετρο 1840μ, συναντάμε πλάτωμα όπου και διασταύρωση του χωματόδρομου. Η κατεύθυνση προς τα δεξιά ( ΝΑ ) οδηγεί στο χωριό Χρυσή. Για τις Λίμνες Αρένων επιλέγουμε την αριστερή απόληξη ( Β ). Εναλλακτικά, αποφεύγουμε την στροφή του δρόμου επί του πλατώματος από μονοπάτι. Συναντώντας και πάλι τον χωματόδρομο τον ακολουθούμε απρόσκοπτα μέχρι την Λίμνη Αρένων. Η τελευταία η οποία αναφέρεται και ως Μουτσάλια από την Βλάχικη ονομασία της, εντοπίζεται σε υψόμετρο 1730μ και διατηρεί νερό όλο τον χρόνο. Το σχήμα της είναι μακρόστενο και περιβάλλεται από πυκνό δάσος οξιών αλλά και διάσπαρτων κωνοφόρων. Σε μικρή απόσταση προς τα ΝΔ, εντοπίζονται οι πηγές της ( 1745μ ), ( Για την ακρίβεια βρίσκονται στην βάση της Άνω Αρένας ). Μπροστά τους σχηματίζεται μεγάλο ξέφωτο-Οροπέδιο, το οποίο σε περιόδους βροχοπτώσεων, συχνά πλημμυρίζει. Γι' αυτό τον λόγο, συχνά η Λίμνη αναφέρεται και ώς Λίμνες Αρένων, σε πληθυντικό. Ανάμεσα τους, σε ζώνη δένδρων εντοπίζεται και λιθόκτιστη πηγή. Για την επιστροφή, ακολουθούμε και πάλι τον χωματόδρομο που διανύσαμε έως εδώ.
Mountain pass

Diaselo Arenon

Διάσελο μεταξύ Άνω και Κάτω Αρένας. Υψόμετρο 1870μ. Κομβικό σημείο της διαδρομής. Ο χωματόδρομος συνεχίζει προς τα Β-ΒΑ για τις Λίμνες Αρένας. Μονοπάτι κατευθύνεται ΝΑ προς την Κάτω Αρένα. Έτερο μονοπάτι κινείται Β-ΒΔ για την Κόψη Άνω Αρένας.

Epano Arena 2192m

Επάνω Αρένα 2192m

Homatodromos Aetom-Limnes

Σημείο επί του Χωματόδρομου που οδηγεί προς Καμπίτσιο και Διάσελο Αρένων.

Homatodromos Arhi

Διαστάυρωση του Χωματόδρομου και της επαρχιακής οδού που οδηγεί στην Αετομηλίτσα. Υψόμετρο 1490μ. Ο χωματόδρομος οδηγεί στις Λίμνες Αρένων.

Kampititsios Oropedio

Ευρύ Οροπέδιο σε υψόμετρο 1760μ. Πηγή και ποτίστρα επί της διασταυρώσεως του χωματόδρομου. Ακολουθούμε την ανατολική διακλάδωση.

Kato Arena 2073m

Νότια κορυφή Κάτω Αρένας,

Kato Arena 2085m

Η ψηλότερη κορυφή της Κάτω Αρένας, Υψομετρικός Στύλος ΓΥΣ.

Kopsi Ditikis Kato Arenas I

Σημείο στην κόψη της Κάτω Αρένας. Στενή κατά σημεία, ελάχιστα σημεία απαιτούν βοήθεια χεριών στα βράχια.

Kopsi Ditikis Kato Arenas II

Σημείο στην Κόψη Κάτω Αρένας. Ακολουθούμε την στενή κόψη μέχρι την κορυφή όπου και υψομετρικός στύλος.
Lake

Limni Arenon ( Mutsalia )

Η κύρια Λίμνη Αρένων. Υψόμετρο 1740μ. Αναφέρεται και ως Μουτσάλια.

Limni Arenon Piges

Εποχιακή λίμνη που συχνά αναφέρεται και ως πηγές της λίμνης. Εντυπωσιακή όψη της Άνω Αρένας

Monopati

Συναντάμε ευδιάκριτο μονοπάτι που κινείται προς τα Βόρεια διασχίζοντας μικρά οροπέδια.

Oropedia Kato Arenas

Οροπέδια στην ανατολική βάση της Κάτω Αρένας. Ευδιάκριτο μονοπάτι τα διασχίζει.

Petra Muka 1841m

Η εντυπωσιακή βράχινη κορυφή Πέτρα Μούκα.
fountain

Pigi

Πηγή κάτω από τα δέντρα μεταξύ των δυο Λιμνών. Ροή όλο τον χρόνο.

Plagia

Ανεβαίνουμε ευκολη πλαγιά ακολουθώντας κτηνοτροφικά μονοπάτια με στόχο την ορατή κορυφογραμμή.

Sintomefsi

Συντόμευση του χωματόδρομου από αχνό μονοπάτι. Συνεχίζουμε Β, προς τις λίμνες. Στο σημείο αυτό συναντάμε συγχρόνως διασταύρωση του δρόμου για το χωριό Χρυσή.

Traversa

Το μονοπάτι τραβερσάρει την πλαγιά από τα ανατολικά.