Uploaded November 3, 2017

Recorded November 2017

1.9
3.8

near Setcases, Catalunya (España)

Pujada al GRA DE FAJOL de Baix (Petit) pel PAS DE L'ISARD i carena per la Cresta de Fajol fins el GRA DE FAJOL de Dalt (Gran). Baixada per la COMA DE L'ORRI. Setcases, Ripollès.

Ascens vertiginós als dos Gra de Fajol, per tartera del vessant nord-est. Primer pugem al Gra de Fajol de Baix (2566m) i després al Gra de Fajol (2714m) pròpiament dit; també conegut com "Gran" o de Dalt, entre els quals hi ha uns 150 metres de desnivell positiu. Caldrà superar un pendent considerable en poc recorregut, amb algun pas on farem servir les mans (grimpades fàcils, però de terreny inestable).

Ruta no recomenable per gent amb vertígen. Trams visualment impactants, molt drets i alguns trams compromesos si no s'està habituat.

El fet de començar en el revolt de la carretera, abans d'arribar a les pistes d'esquí de Vallter 2000 implica un tram de costeruda pujada i increment del desnivell acumulat (40'aprox caminant fins el remuntador), però alhora també implica poder GAUDIR d'una baixada solitària i espectacular en bellesa per la COMA DE L'ORRI.

INICI: PLA DE LA MOLINA. Aparquem el vehicle en un revolt de la carretera que puja a l'estació d'esquí de Vallter 2000, on hi ha dos grans rètols explicatius de flora i fauna.

RECORREGUT (en sentit anti-horari): Pujada pel GR, paral.lel al riu Ter, pel seu marge orogràfic esquerre, molt agradable, en constant pujada. Llàstima les vistes a les torres elèctriques, que desmilloren aquest camí. Travessem la carretera i apareixem a l'aparcament P5 de Vallter 2000. Fi de les torres elèctriques. Remuntador.
Dura pujada per pista ampla, pel fort pendent que veiem (pista d' esqui "El Xalet").
PLA DELS CARLINS.
La pista passa just sota el Refugi d'Ulldeter, mentre albirem els magnífics Gra de Fajol al fons.
Deixem aquesta pista ampla i prenem un trencall a l'esquerra.
ESTANYETS DELS INFANTS.
Placa a Carles.
Corriol entre nerets, la vista a les parets impressiona... un circ molt vertical.
Comencem a pujar en ziga-zagues la vertiginosa tartera, tot seguint fites de pedra que ajuden a trobar els millors passos, algun tram inestable i delicat, cal anar amb compte, doncs el pendent és considerable, fins i tot podem recolçar les mans en algun punt. Els bessons demanen auxili, però resisteixen, i la contractura que em burxava la lumbar ha deixat de queixar-se ; ) Amunt!

I superada una rampeta pedregosa a la disgonal, apareixem molt satisfets dalt del crestall, a l'anomenat "PAS DE L'ISARD". Estem en el coll que separa els dos Gra de Fajol. Hi ha un tram ben pla, idíl.lic per seure a meditar, admirar el paisatge, descansar... i a reser del vent de l'altra banda. Seguim caminant per l'ampla carena "Cresta de Fajol", passant per "La Fideuà" (pedres col.locades dretes). Després ve un tram estret de crestejar, al llindar de la carena, tot seguint fites de pedres, visualment també impactant, fins ascendir al - GRA DE FAJOL DE BAIX (petit): En el cim hi ha una creu i un piolet vermell (del 2017). Té 2566 metres d'altitud i excel.lents panoràmiques a les valls i pics circumdants: Vall de Vallter, Coma de l'Orri, Pic de la Dona, Becivers, Bastiments... amb el Canigó al fons. Però aquí bufa el vent de valent i no s'està tan a gust com en el Pla del collet, així que descendim ràpid.

Desfem camí fins el pla del Pas de l'Isard,
aquí res de vent.
Ara salvarem una paret rocallosa que impressiona, per la banda esquerra.
També anirem seguint fites, i sentirem el buit del circ escarpat d'aquesta cara més oriental. El terreny és rost, de pedres petites relliscoses, i el pendent és tan fort que dempeus estant podem recolçar la mà a la muntanya que puja.
- GRA DE FAJOL (gran): cim molt blanc, sembla nevat, amb la seva característica creu. Té 2714 metres d'altitud.

Iniciem el descens pel corriol fàcil que va al Coll de La Marrana, però a mitja baixada ens desviem cap el Coll de la Coma d'Orri, per evitar perdre alçada.
- COLL DE LA COMA DE L'ORRI: inici de la davallada per aquesta solitària canal, entre
prats d'herba si no està nevat, com una catifa flonja, molt relaxant, amb el riu Ter al costat i ramats d'isards.
Ja al final de la canal, travessem el riu a gual, per damunt de les pedres.
I més enllà, travessem de nou el riu Ter, per un pont de fusta.
Arribem al revolt del Pla de la Molina, on queda tancada la circular d'aquesta ruta.
***

NOTA: També és possible realitzar la ruta en sentit horari, potser la davallada per la tartera és més delicada.

Atenció si hi ha neu o gel, tot canvia considerablement.

Recomenable dur bastons a l'estiu i piolet i grampons si hi ha neu/ gel.

● CURIOSITATS:
El GRA DE FAJOL PETIT és conegut per molts alpinistes i practicants de l'escalada per les seves clàssiques canals, amb vistes al Refugi d'Ulldeter:
- Canal Oriental
- Canal Central
- Canal Estreta
- Canal Occidental

També està l'"Aresta Nord-Est" del GRA DE FAJOL (passos de II, II+ i bretxa de III).