Uploaded September 13, 2015

Recorded September 2015

1.9
3.8

near Setcases, Catalunya (España)

Ascensió al Gra de Fajol que, juntament amb el Gra de Fajol Petit situat a l'est i units pel mateix cordal, constitueix el límit meridional de l'ampli circ d'Ulldeter. Un cim que, pel seu emplaçament i quan la visibilitat ho permet, ofereix àmplies panoràmiques tant de les muntanyes de Núria com de bona part del Prepirineu i Pirineu Orientals (Serres d'Ensija, Canigó...) i més enllà (Montseny, Bassegoda i altres cims garrotxins...), així com de la línia costanera empordanesa (Cap de Creus, Golf de Roses...). Ruta circular de vegetació variada (bosc, praderies, roca nua...) sense dificultats remarcables que, en partir del Pla de la Molina i ascendir per l'àmplia Coma de l'Orri (encaixonada pel cordal dels Gra de Fajol al nord, i els Cims de la Coma de l'Orri i la Serra de Pastuira al sud-oest), puja per paratges bastant solitaris (és fàcil trobar-hi isards...) en contrast amb el freqüentadíssim accés des de Vallter.

La ruta s'inicia a l'aparcament que trobarem al Pla de la Molina, en un ampli revolt a la carretera que puja de Setcases a Vallter. Prenent el GR-11 en aquest punt de seguida prendrem una desviació a l'esquerra, travessarem el riu Ter per una palanca i iniciarem la llarga pujada de 900 metres de desnivell per la bonica Coma de l'Orri fins arribar al coll homònim, per un camí bastant fressat i amb fites abundants (es combinen trams drets amb d'altres més suaus en una progressió de bon fer per terreny poc exigent).

En arribar al Coll de la Coma de l'Orri girarem a la dreta en sentit nord-est per remuntar el tram carener que, després de confluir amb el corriol que puja del Coll de la Marrana, ens portarà al cim del Gra de Fajol, amb grandioses panoràmiques en totes direccions (Coma de l'Orri i Vall de Carlat, circ d'Ulldeter, comes de l'Infern i de Freser, Serra de Catllar, Torreneules, Balandrau, Canigó, Costabona, Montseny, Alta Garrotxa, línia costanera empordanesa...).

El retorn el farem davallant cap al sempre concorregut Coll de la Marrana, on prendrem el GR-11 que, després de baixar cap al refugi d'Ulldeter i la carretera a Vallter, segueix descendint en paral·lel al riu Ter, vorejant els contraforts orientals de la carena del Gra de Fajol, fins retrobar-nos amb el Pla de la Molina, on arribarem després d'haver fet poc més de 12 km i a prop de 1200 metres de desnivell positiu.

(fotos preses el 13-09-2015)

Reportatge fotogràfic complet:

Inici (aparcament Pla de la Molina)

Desviació a Coma de l'Orri

Palanca riu Ter

Pla de l'Avetosa

Creuem Torrent de Coma de l'Orri

Jaça dels Marrans

Creuem Torrent de la Coma de l'Orri (Jaça del Mig)

Creuem Torrent de Canal de la Moranella

Jaça de Dalt

Coll de la Coma de l'Orri