Uploaded March 21, 2019

Recorded March 2019

5.8

near Barrio de Arriba, Valencia (España)

ETAPA 12

Chera - Benagéber
-Distància: 37,44 km
-Desnivell positiu: 883 m
-Desnivell negatiu: 774 m
-Temps: 9 h 58'.

Iniciem l'etapa fent en cotxe els 4 km de carretera que separen Chera del GR-7. Amablement els propietaris de la casa rural on hem passat la nit ens acosten fins a l'encreuament i així ens estalviem aquest tram que hem agut d'afegir per acostar-nos al poble.

Una vegada que som on el GR travessa la carretera trobem un pal senyalitzador i iniciem una pujada pel camí que uneix Chera amb Villar de Olmos. En cosa d'un km trobem la porta d'entrada a la Finca del Valiente. Aquí uns cartells ens informen que es tracta d'una finca particular i que el pas a vehicles està prohibit, així com eixir-se del camí. Res d'això és un problema per a nosaltres, tan sols hem d'obrir la porta i tornar a tancar-la en haver passat. La millor prova que els problemes semblen haver-se acabat és que ens vàrem creuar amb treballadors de la finca ocupats en diverses tasques i l'encontre es va resoldre amb una salutació de bon dia.

Passem per davant de la Casa del Valiente i allí veiem una preciosa alzina. Al cap de poc trobem la porta d'eixida amb els mateixos cartells, que passem de la mateixa forma que la d'entrada. Estem vorejant la Sierra de Cinco Pinos i el camí transcorre a l'ombra dels singles rogencs entre pinars.

Arribem al Charco de las Anguilas on el camí travessa el Reatillo i continua cap a Villar de Olmos. Nosaltres seguim per un sender a la dreta, ens endinsem entre altes parets i anem fent una ziga-zaga seguint el sinuós traçat del riu entre les muntanyes. Després el sender inicia una forta encara que curta pujada deixant el riu enrere. Quan la pujada es suavitza el sender es converteix en camí, ara estem quasi a 1000 m d'altura i en la vegetació predominen les carrasques.

Aquest camí aboca a un altre més ample que seguim a l'esquerra. Com ja he dit ens trobem a uns 1000 m i la nostra vista abasta un paisatge molt gran, cap al Nord-oest, la nostra esquerra, veiem el Pic del Negrete de 1292 m a la serra del mateix nom on està el Remei d'Utiel, i si ens fixem, més lluny i més al Nord, podem distingir el peculiar perfil del cim del Pico Ranera de 1430 m ja en terres de Conca.

En uns 3 km arribem al Refugi de las Lomas. Quan nosaltres passem està obert i en condicions prou acceptables, per descomptat és un bon lloc on parar una estona a descansar i menjar alguna cosa. De voler també serà un bon lloc on passar la nit o refugiar-nos en cas de mal temps o necessitat.

Una vegada passat aquest refugi trobem un encreuament que seguim a l'esquerra. Aquí iniciem una baixada fins que tornem a caminar una altra vegada en paral·lel al Riu Reatillo. Aquesta zona on hi ha una bona pinada és coneguda com a Prado Gordo. Per l'esquerra ens surt un camí que va cap a Villar de Tejas.

En un km aproximadament trobem una bifurcació, sembla que abans el GR seguia per l'esquerra fent una xicoteta volta i ara continua per la dreta per a tornar a ajuntar-se els dos traçats en uns 300 o 400 m. Això ens estalvia uns 300 m i fa el traçat més lògic donada la direcció que portem.

Poc després arribem al Charco Herrero. Allí el barranc del mateix nom travessa el camí que es bifurca, a l'esquerra aniríem cap a Villar de Tejas, nosaltres seguim a la dreta. Hem d'anar atents, ja que ens aniran eixint diversos camins molt seguits que anirem triant, els dos primers a l'esquerra i el següent a la dreta. Aquest últim és el Camí del Mas de Cervera que agafem poc abans d'una caseta en un pla.

Aquest camí puja decididament deixant a l'esquerra les parets verticals que veiem enfilar-se més enllà dels 1000 m. Després d'unes quantes corbes arribem a los Corrales de Ricardo, totalment en ruïnes, i on un curiós pal senyalitzador ens informa que portem 341 km des del Pinós i ens queden 285 km fins a Fredes, que són les poblacions dels extrems del GR-7 al seu pas per terres valencianes.

Ja som a la comarca dels Serrans i encara ens trobem a més de 900 m d'altura el que es nota en la vegetació i al paisatge. Davant nostre s'obrí l'horitzó i de vegades podem veure el fàcilment distingible perfil del cim del Remei de Chelva de 1053 m. La vista d'aquest ens acompanyara gran part del temps que queda de recorregut d'avui i demà.

Comencem la baixada i aquesta ens portarà fins a la Fuente de Chelva on trobem un bon lloc on parar una estona. Allí hi ha ombra un abeurador i un raig d'aigua que ens val per a refrescar-nos i poder continuar aquesta llarga etapa. Continuem i no tardem a arribar i passar les runes del Mas de Cervera i en cosa d'un km i mig al Coll De Nieva.

Uns 500 m més endavant arribem a un encreuament, el camí principal que seguim continua a la dreta, nosaltres agafem un de més secundari cap a l'esquerra. Anem baixant en direcció a l'alt de los Visos que haurem de rodejar. Aquest topònim dóna nom a tota aquesta zona, on trobem amb el mateix nom l'encreuament que acabem de passar, la lloma per la qual caminem, les ruïnes del Mas que passarem més endavant i el ja dit Alt, de 910 m, tots compartint el mateix nom.

Quan ja estem acabant de rodejar l'Alt de los Visos i passant la Casa de Mingo comencem a veure el profund tall que el Riu Túria a creat i que demà haurem de passar. Ara el camí és quasi pla i arribem a un encreuament amb pals senyalitzadors que ens diuen que el GR continua a la dreta cap als Chorros de Barchel però per a nosaltres això serà la pròxima etapa.

Ara continuem a l'esquerra seguint les indicacions de Benagéber que queda a uns 2 km i on ens dirigim per acabar aquesta etapa i passar la nit. El camí és fàcil, sense desnivells importants i transcorre entre una espessa pinada que prompte deixem enrere per eixir als conreus que envolten el poble. Aboquem a una carretera asfaltada que agafem a la dreta i que en pocs metres ens porta fins a l'Ermita de San Isidro. Seguim un passeig que ens acosta a Benagéber en uns minuts.

Al poble hi ha alguna tendeta, encara que en horaris molt limitats, que nosaltres no poguérem trobar oberta. Sí que trobarem obert el bar on poguérem sopar i desdejunar encara que adaptant-nos als seus horaris. També trobem una única opció d'allotjament, la Cambrilla, que per sort està prou bé.

Enllaç GR-7

Molt amablement els encarregats de la casa rural El Pino, de bon matí ens porten en cotxe els 4 km de carretera que ens separen del GR. Aquest tram es pot caminar, ja que la carretera no té molt de trànsit, però a més de no aportar gran cosa fan l'etapa, ja molt llarga, encara un poc més. Una altra opció és tractar d'agafar un autobús que surt al matí cap a Requena encara que no conec horaris o disponibilitat. On el GR travessa la carretera trobem un pal senyalitzador a l'esquerra i a l'altra part un camí en suau pujada, és el camí de Chera a Villar de Olmos que seguirem una bona estona.

Casa del Valiente

La Casa del Valiente dóna nom a una altra finca que en el passat també oferia dificultats per passar. En aquest moment abans d'arribar a la casa, al camí, hem trobat una porta tancada amb càrtels que adverteixen que es tracta d'una finca privada. Sols es prohibeix el pas a vehicles de motor i eixir-se del camí però el pas per a caminants és franc. Tan sols hem d'obrir la porta passar i tornar a tancar.
Door

Tanca

Porta d'eixida, en el nostre cas, de la finca. Com a l'entrada el pas és franc tan sols s'ha d'obrir i tancar després de passar.

Desviament a Villar de Olmos

En aquest punt el camí continua cap a Villar de Olmos. Estem a la zona del Charco de las Anguilas i nosaltres travessem el Riu Reatillo que anem seguint des d'ahir. Durant una estona serpentegem entre l'aigua i els alts paretons per un estret sender que s'endinsa en un paratge preciós format pel riu. Més endavant el sender deixa el riu i inicia una curta i forta pujada fins a arribar a un camí més ample.
Shelter

Refugi de las Lomas

Aquest refugi obert, en molt bones condicions, és un lloc perfecte per fer una parada, menjar o bivaquejar, ja que està prou net i hi ha una xemeneia, unes cadires...

Desviament a Villar de Tejas

Aquest és el primer dels tres camins successius que trobarem a la nostra esquerra que ens portarien a Villar de Tejas. Encara seguim el Reatillo aigües amunt per una preciosa pinada.

Charco Herrero

En aquest encreuament trobem el últim desviament cap a Villar de Tejas. Seguim per una pinada amb poc de desnivell.
Ruins

Corrales de Ricardo

Estem a quasi 1000 m i des d'aquí tenim unes fantàstiques vistes. Un curiós pal senyalitzador ens informa de les distàncies a un extrem i l'altre del GR-7 a la Comunitat. Aquí també hem deixat enrere la Plana d'Utiel Requena i entrem als Serrans.

Font de Chelva

A la Font de Chelva, que està a la bora del camí, trobem ombra i aigua així que és un bon lloc on fer una parada i refrescar-se o menjar.
Mountain pass

Coll de Nieva

Encreuament de los Visos

Tota aquesta zona alta per on transitarem una bona estona és coneguda com los Visos, trobem la Casa, la Loma i el Alto de los Visos. Ja veiem el profund tall del Riu Túria i una fantàstica panoràmica dels Serrans.

Desviament

Aquí tornem a deixar momentàniament el GR per apropar-nos a Benagéber i fer final d'etapa. Demà tornarem a aquest mateix punt per continuar amb el GR. Seguim a l'esquerra per un camí que en uns dos km ens portara fins a Benagéber on acabarem aquesta llarga etapa.

Ermita de San Isidro

Poc abans d'entrar a Benagéber trobem aquesta ermita.

Benagéber

A Benagéber trobem la casa rural la Cambrilla com quasi l'única opció d'allotjament. El bar que està vaig de la casa ens proporciona sopar i desdejuni encara que els horaris no són molt adequats per a nosaltres.