August 30, 2019

near Tabescán, Catalunya (España)

Aquesta ruta ens permetrà veure un dels millors exemples de la geomorfologia glacial del Pirineu, l’estany de Certascan.
La ruta tindrà lloc dins de la Zona Axial del Pirineu, concretament sobre la unitat estructural el Dom de la Pallaresa. Trobarem materials del Paleozoic i el Precambrià. Aquest Dom està intruir per un petit batòlit granític que forma el Massís de Bassiès.
Per tant, gaudirem d’una ruta on podrem observar i estudiar la varietat de litologies, estructures tectòniques i geomorfologia glacial que compren aquesta zona, i un paisatge meravellós.
Recordeu que el bany està prohibit als estanys d’alta muntanya. Les cremes solars, els repel·lents d’insectes i/o les toxines presents a la nostra pell afecten de forma severa els amfibis.
Parking

Parada 0: Aparcament Presa de Montalto

Deixem el cotxe al a la presa de Montalto, i ens dirigirem cap al Pla de Boavi. Ens trobem a la Vall de Cardós, aquesta esta completament enclava dins del Dom de la Pallaresa, format per roques del Cambro- Ordovicià sent així les roques més antigues dels Pirineus. La estructura interna del ‘dom de la Pallaresa’ es difícil d’establir, ja que la deformació dels seus materials reflecteixen i conserven força bé les estructures menors formades durant les diferents fases de l’orogènia herciniana (fa entre 380-280 milions d’anys). Les estructures de deformació més evidents són els plecs i el clivatge associat. Els plecs, de diferent mides, tenen el pla axial sub-vertical i amb una orientació E-W. Paral·lelament al pla axial dels plecs es desenvolupa un clivatge de granulació. Seguirem a peu la pista principal que puja al costat del riu mentre creuem petits barrancs d’aigua.

Parada 1: Trencall

Seguirem el camí bora el riu, el recorregut aquí fa un canvi de direcció i anirem cap a l’esquerra , seguint el cartell que trobarem escrit en una pedra “Certascan”. Seguirem el GR transfronterer per la forta pujada.
Ruins

Parada 2: Prats

Un cop s’acaba la pujada, entrem en una zona molt més plana on hi pasturen vaques, el camí seguirà pujant però ara ho farà de forma més suau seguint una llarga diagonal per tota el vessant. Ens podem fixar que a la nostra esquerra trobem una antiga cabana de pastors.

Parada 3: Creuament pista principal

Al cap de pocs metres de desnivell, creuarem la pista principal. En aquesta nomes poden circular-hi els taxis que ofereixen viatges fins a l’Estany de Romedo. Si seguim la pista cap a la dreta arribaríem a l’estany de Romedo,i cap a l’esquerra ens portaria a l’inici de la ruta. Nosaltres creuarem la pista i seguirem les marques del GR, seguint el camí tot recte.

Parada 4: Cascada

Mentre pujem podem començar a fixar-nos en diferents coses. Primer podem veure clarament la cascada que trobem al mig de la vall, provinent de l’estany de Certascan. A sota, hi trobem la pista que fa una estona hem creuat. I a la nostra esquerra, una morfologia ben curiosa, un seguit d’entrades i sortides de la muntanya provocats pels corriols i barrancs que hi circulen, que han anat modelant el paisatge fins a deixar-hi aquesta forma, i anomenant així la Canalada. A mig camí, ens trobarem amb un caminet que ve de la pista principal, i un que puja cap a un collet. Nosaltres seguirem les marques del GR.
Panorama

Parada 5: Materials del camí

El camí que seguim ascendeix a traves de quarsites dures, de gra més groller que les pissarres, que són plenes de ratlles a banda i banda. Pel camí, com afegits al paisatge, anem veien blocs més o menys arrodonits de composició diferent. Són blocs de granit i forçosament han d’haver estat transportats ja que la seva roca mare es troba més amunt, a la capçalera de la vall. En aquesta parada també podem fixar-nos en la forma en U de la vall, morfologia característica del modelat glacial. També podem veure que quan s’acaba la vall, hi ha un salt força brusc fins a la vall principal, això ens indica que la glacera que baixava per on ens trobem, estava connectada amb la glacera que es trobava a la vall principal.

Parada 6: Estries glacials

Arribats al final de la pujada, ens trobarem amb un petit estany i al seu darrera el Refugi de Certascan. Al cap de pocs metres ens torbarem una plataforma de ciment i una petita construcció, al costat podrem veure unes estries glacials molt clares i ben conservades. Les estries glacials són marques paral·leles a la superfície d’una roca produïdes pel pas del gel per sobre d’elles. Són el producte del fregament de les roques que es troben atrapades dins del gel i aquest les transporta. Per tant, les estries ens indiquen la direcció en la que avançava el gel.
Mountain hut

Parada 7: Refugi de Certascan

Arribant al refugi, a la dreta trobem un rocam que ens mostra un petit museu d’estructures tectòniques a petita escala, però molt ben conservades
Lake

Parada 8: Estany de Certascan.

L'Estany de Certascan és un llac d'origen glacial que es troba a 2.236 m d'altitud, a la capçalera de la vall de Cardós (Pallars Sobirà). És el llac més gran dels Pirineus catalans i també un dels més profunds. Al seu voltant hi trobem pics com el pic de Certascan (2.853 m alt). L’estany de Certescan omple una cubeta de sobrexcavació glacial que es troba suspesa respecte de la vall principal. L’estany se situa a cavall del contacte entre els esquistos del dom de la Pallaresa i el granit de Bassiés. Aquesta peculiar situació és la que condiciona el contrast paisatgístic que es produeix en els relleus que envolten el llac. A la dreta i en primer terme afloren esquistos corniànics (materials de color fosc) i al centre hi torbem el granit de Bassiés (materials de color blanc-gris). Hi podem veure clarament el contacte inclinat entre els dos materials. Els granits de Bassiers afecten espectacularment a totes les roques sedimentaries dels voltants, que ja havien sofert els efectes del metamorfisme regional hercinià. E granit de Bassiès, estudiat a fons per geòlegs francesos, constitueix un massís de referència pel que fa al significat de les intrusions de granits al Pirineu. Prop dels granits les pissarres i quarsites mostren unes taques molt característiques i s’anomenen pigallades. Aquestes taques són minerals de nova formació que han crescut en la roca encaixan a causa del metamorfisme de contacte. D’altres taques en els granits, però més grosses, són enclavaments, fragments de roques de color més fosc i gra més fi inclosos en el granit. L’erosió glacial (excavació i poliment) arriba fins a la mateixa carena. Entre el Pic del Cap de l’Estany i el Pic de Sení quasi es pot assegurar que els glaços es connectaven entre el circ de Certescan i el circ de Cagateille.