Uploaded February 19, 2017

Recorded February 2017

2.5
5.0

near Vall-Llobrega, Catalunya (España)

FITOR PER LA FONT DEL REI I EL MAS VOLORDA.

Emplacem la sortida a la Creu del Padró de l’església de Mont-ras. Bé , per a ser precisos, a la pilastra del Pedró perquè la Creu ha desaparegut per tercera vegada. Un lloc privilegiat per observar el corredor de Palafrugell, les urbanitzacions Gregal, Mas Solei, Mas Roqué, la Granota, així com, la serralada litoral amb el massís de Begur. Darrera nostra els contraforts orientals de les Gavarres amb el Puig Cucala vetllant el poble.
Baixem les escales , creuem el carrer Major i pel costat de Can Vidal seguim pel carrer Pujada al Bosc fins aconseguir el carrer de la Font, davant de cal Mariner. Continuem per aquest fins la cruïlla del carrer de la Font del Rei al final del qual, després de passar pel costat de can Burjacs, creuarem la riera de Torrentbó on a mà esquerra s’hi localitza la Font del Rei. Malauradament del canot no hi raja gens d’aigua. Seguim per un corriol a l’esquerra fins arribar a Can Volorda. El pas del temps i l’abandó de la casa han fet els seus estralls. La naturalesa és implacable i es va menjant els murs que encara queden dempeus. Arribats en aquest punt prenem el camí de la dreta fins arribar a una cruïlla senyalitzada. Seguim direcció Fitor. El camí ve de pujada, la vegetació, la típica mediterrània : bruc, arboç, gatosa, arítjol, xuclamel, pi, suro, estepa…etc.
Si estem atents i predisposats a deixar córrer la imaginació, a més de sentir les nostres passes i el batec del nostre cor, si escoltem amb atenció, sentirem el soroll dels bosquetans que lliguen feixines de bruc per portar-les als forns de pa, de calç, o de rajoles. Sentirem les colles de peladors que apilen les pannes mentre conversen sobre el temps, les picades dels reveixins o el preu de les fesoles i les arengades.
Percebrem els cops de destral dels llenyataires i flairarem la ferum d’alguna carbonera d’on en sortirà el carbó i carbonet per a fogons i brasers. O bé el catric-catrac d’una carreta estirada per un parell de bous carregat de farratge o rama per al bestiar. I els cops de magall d’algun rabassaire que s’esforça per vendre les rabasses per fer pipes o carbó de qualitat.
La cultura del carbó l’hem heretat dels nostres avantpassats i val la pena de vetllar per la seva recuperació. Són d’admirar iniciatives com “Projecte carbó d’Ardenya i Gavarres” on amb unes carboneres metàl•liques s’elabora carbó vegetal de qualitat amb llenya de bruc, alzina i arboç. També és una gran iniciativa l’activitat didàctica que es desenvolupa cada tardor a Sant Climent de Peralta (Forallac) amb la Carbonera.
A mitja pujada observem una senyalització (pedra amb logotip groc) per anar al dolmen d’en Botey. És un xic de mal trobar . La següent senyalització permet visitar el dolmen de l’Estanyet situat en un lloc enturonat i força ben conservat amb una entrada orientada al sud-est. Els arqueòlegs dedueixen que foren construits vers 2700-2200 a.C.
Retornant a la pista continuem fins a trobar el camí de Fitor pròpiament dit. Passarem per davant de la barraca d’en Torroella, les Planes de l’Estanyet, el Saplà de les Bruixes. Arribats al Pla de Descàrrec, just darrera del rètol “Vall-llobrega-Mas Cabrer” hi ha un corriolet mig amagat que farem drecera per trobar un altre cop el camí de Fitor fins que copsem el rètol de camí Ral que ens deixarà davant la plàcida esplanada de Can Puig on podem contemplar el que queda d’una de les millors cases del rodal. Molts d’aquests masos abandonats fa anys que han sofert l’expoliació continuada. Quan veig un mas enrunat m’entra un calfred estrany que miro de compensar imaginant-me el que en temps pretèrits devia ser una casa com aquella : les criades amunt i avall, els mossos preparant-se per anar al tros, el pastor reunint les ovelles amb l’ajuda dels gossos d’atura i dirigint-se al sotabosc on trobarà l’herba més fresca, el bouer ajustant la palla a l’estable, el porcater rumiant on trobarà les glans més grosses per anar a pasturar, l’àvia vigilant i cuidant la quitxalla , i les dones de la casa feinejant a l’hort, tallant llenya, fent la bugada, preparant el menjar per tanta gent i pastant i coent el pa per a la setmana. Al capvespre, asseguts a l’escó de la llar de foc, escoltant rondalles mentre a fora bufa la tramuntana… Quina nostàlgia!
Ens dirigim cap a l’església de Santa Coloma de Fitor, fem una parada per esmorzar a la taula sota un ametller florit. Donem la volta a l’església, ens arribem fins a la creu del Pedró i tot seguit agafem el camí de tornada per un corriolet que ens retornarà a la pista del camí de Fitor. Refem el camí fins arribar a la cruïlla del mas Volorda. Una vegada aquí seguirem la pista de l’esquerra, passant per la barraca del Rei, i retornant per les mateixes passes a l’església de Mont-ras.
Els últims pensaments… s’esvaeixen amb el tràfec de la vida moderna. Salut i cames!.