Uploaded September 16, 2015

Recorded September 2015

2.7
5.5

near Figaró, Catalunya (España)

Excursió que sortint de l'Estació de Figueró fa un recorregut cap al Sot del Bac i La Trona seguint a trams el PR C-33 i el GR 5 , la cinglera de Bertí per la vessant oriental, Passa per la Taula de Pedra, puja al Puig Ciró, baixa a can Mestret i el Grau Mercader, cap al coll de can Tripeta i Santuari de Puiggraciós , fent la baixada a la Garriga pels Tremolencs , el camí més curt i ràpid , acabant a l'Estació de La Garriga , cosa que l'ha converteix en circular i permet fer-la en ambdós sentits.
El Sot del Bac, és una petita vall de gran valor paisatgístic i ecològic situat entre el Cingle de Castellar, i la Serra de la Cuspinera. El torrent del Bosc Negre que baixa des dels Cingles de Bertí, discorre pels seus peus des del Salt del Prat, i una mica després del Sot del Bac, desemboca prop de la masia del Bac al riu Congost.
La Trona, és un gran esperó rocós que sobresurt de les dretes parets assolellades dels Cingles de Bertí, dominant la vall del Sot del Bac.
Passem a tocar la Balma del Sot del Bac, uns metres després trobem un trencall a la dreta que en pocs minuts ens acosta sota la cascada i el Gorg del Salt del Prat.
Estem situats al bell mig del Sot del Bac, una zona amb una gran tradició d’escalada. En aquestes zones apareixen roques calcàries i dolomies, formant en alguns casos curioses figures, com és el cas de les Germanes i les Agulles del Salt, la Quilla , el Tap de Xampany, el que primer es veu des de baix juntament amb la Roca Plana , les parets de la cascada i de la Bauma.
Hi ha documentació des de l'any 1947 dels principals aperturistes del lloc, les agrupacions del CE Badalona i el CE Mataró. Però segons algunes guies més antigues ja s'escalava des dels anys 20, principalment per pràctiques d'iniciació i de curset.
L'altura de les vies rondarà els 20 metres. Avui dia les ressenyes més recomanables són les que es troben en el blog de Ferran Guerrero; actualment s'ha actualitzat aquest blog amb l'afegit de les vies de la clàssica de la Paret dels Fissurers.
Retornem al camí principal, i seguim de pujada fins a un replà, amb bones vistes al Sot del Bac
Creuem un rierol i tot seguit una pista forestal, arribem a uns plans herbats. Per una zona no gaire clara hem de pujar uns marges, on trobem les ruïnes de Ca l’Andreu avui molt malmés, i les terrasses d’antics conreus abandonats. Ara trobarem una forta pujada fins al Coll de Pedra Dreta, des d’on ja tenim una bona perspectiva de les parets i cim de la Trona.
Trobem una cruïlla; a la dreta hi ha l'itinerari dels Cingles de Bertí, a l'esquerra segueix el PR. Algunes ziga-zagues ens fan prendre alçada ràpidament, remuntant per la vessant més obaga de la Trona, un cim que de primer sembla inaccessible. A la part alta deixarem per uns moments el PR, i seguirem a l’esquerra fins al cim situat a 750 m. d’alçada.
Des del cim es veu , la vall del Congost, tancada per Puiggraciós i la població de la Garriga; a llevant es gaudeix de tot el sector de ponent del massís del Montseny, dominat pel Turó de Tagamanent amb el Pla de la Calma i les Carenes d'en Bosc, en un segon terme cap el nord, podem veure els Pirineus. A ponent hi ha tot el sector oriental dels Cingles de Bertí, fins al seu contrafort de Puiggraciós. Com a tota aquesta zona, les parets de la Trona també compten amb històriques ascensions, els inicis de l'escalada a la Trona s'origina a la dècada dels 40 del segle XX. No obstant això, no s'obre la primera via d'ascens anomenada Cerdà-Riera, fins l'any 1960. Actualment, disposa d'una quinzena de vies obertes.(Informació extreta del blog Esgarrapacrestes).
Acabem de pujar el Grau de la Trona i deixem el PR C-33 i seguim planers en direcció sud pel GR 5 fins la Taula de Pedra. Situada en un lloc panoràmic privilegiat amb vistes de tot el sector de llevant dels cingles. Es diu que va ser feta fa molts anys per iniciativa del propietari del mas El Sot del Grau, cansat de les vistes limitades que oferia la masia situada en aquell clot. Més recentment s'hi ha col·locat una pedra gravada,sense cap data, apelant al civisme de la gent. "Si estimeu el Bertí, i estimeu la natura, si heu vingut fins aquí a gaudir de l'altura, tingueu cura en marxar de deixar aquest lloc net, quan torneu ha passar us plaurà haver-ho fet " Missatge amb èxit limitat ja que, si bé el paratge es net, hi ha a tocar un bidó ple fins a dalt de deixalles de fa temps. Amb el poc que costa tornar cap a casa dins la motxilla, les deixalles generades per un mateix.
Seguim direcció sud , deixem a l'esquerra el sender del grau de Montmany, i seguim endavant, passem a tocar d'una balma, amb bones vistes de la vall de Montmany, ben aviat deixem el sender de la Bruguera i ens desviem per pujar al cim del Puig Ciró. El Puig Ciró, en alguns mapes denominat Puiggiró, és una muntanya de 857 metres d'altitud del terme municipal de Sant Quirze Safaja, a la comarca del Moianès.Està situat en el territori del poble de Bertí, a l'extrem sud-oriental del terme de Sant Quirze Safaja, en el lloc on els Cingles de Bertí formen un angle recte, d'oest o est, girant de sud a nord. En el seu vessant sud-oest hi ha la masia de Cal Mestret i en el sud-est, hi havia hagut la de Puigciró. Aquest tram de l'excursió es brut i emboscat, el cim es poc prominent i les vistes son limitades a diferencia de la Bruguera, on hi ha la bandera, molt més panoràmic. El sender a vegades es perdedor i va seguint les antigues feixes de conreu en direcció a ponent fins trobar la pista prop de can Mestret.
Fem la baixada cap a Puiggraciós i els Tremolencs fins a la Garriga sense més complicacions.

Agulla del Salt

Alzina Grossa dels Tremolencs

No té les dimensions , ni l'ubicació privilegiada, ni la fama de l'alzina de can Valls, pero també està catalogada i es força espectacular.

Bauma de Puig Ciró

Les dues Germanes

Les Planes de can Miquel

Pi dels Tremolencs per terra

Avui malauradament caigut victima de les ultimes ventades jau per terra definitivament.

Puig Graciós

Restaurant Els Tremolencs

Roca Plana

Tap de Xampany

L'agulla més famosa del Sot del Bac , en una imatge presa des de baix a la vall , amb la forma característica que li ha donat el nom i que recorda clarament un tap de Xampany.