Uploaded February 26, 2020

166 f
1.4
2.8

near Bonanza Reiguero, Valencia (España)

Orihuela-fjellet har en rekke ruter med flere spesielle forseringer, topper og spesielle stier. Denne ruten som her beskrives har med seg noen av disse særegne stiene, samt endepunktet, det populære Korset (Cruz de la Muela).

Den aktuelle ruten går først opp gjennom Kattehullet, deretter til "Eidet" merket "LA NAVETA", for deretter å forsere opp til toppen på Las Navetas og deretter fortsette til Diamanten og videre til Korset. Returen tilbake fra Korset tar Eselstien ned mot stidele nedenfor Katteporten og ned til parkeringen. Den har derfor med seg mange spektakulære elementer, og omfatter mange høydemeter totalt.

Til parkeringen: Fra AP-7 tas avkjørsel 740, deretter til CV91/ Hospital/ Orihuela gjennom begge rundkjøringer etter avkjørsel. Følg skiltene mot Orihuela. Ved rundkjøringen under den nye jernbanebroen, følg skiltene til N340. Etter nok en rundkjøring ta av mot Orihuela Centro (N-340) og følg N-340 rett frem (mot Murcia) gjennom en tunnel og etterfølgende rundkjøring, kjør deretter sakte: Da skal det straks svinges av til høyre ved km 685 (se bilder), og kjører helt opp til parkeringen.
Koord parkering: N 38º 5,890’ W 0º 58,018’. På Google Maps: 38.098194 -0.966874.

Turen regnes som krevende dels på grunn av bratte stigninger, dels på grunn av noen klatretrinn og forseringer. Hullet (Paso del Gato – katteporten) et menneskeskapt hull i fjellet med dels uthogde trinn. Forsering opp Las Navetas og nedstigningen på Eselstien er også noe spesiell. Med pauser etter behov går dette greit. Ellers er dette er det en veldig fin rute.

Ha en god tur!

Link til info om Fjellgruppen på Wikiloc:

Diamanten

"Diamanten" ligger like ved krysset som spanjolene kaller LA RANA (Frosken)

'Eidet' - La Naveta

Et hovedsti-kryss. Vi går her til høyre opp mot toppen på fjellformasjonene som kalles Las Navetas.
Summit

Korset

Cruz de La Muela, "El Balcón de La Vega Baja" - Balkongen over Lavlandet. (Vega Baja er området fra Crevillente til grensen til Murcia)

Las Navetas toppen

Parking

Parkering

Los Bancos Del Coral 127 Orihuela, Valencia, 03300, ESP
Mountain pass

Katteporten

Paso del Gato, Et menneskeskapt hull

Start oppstigning mot 'hullet'

Oppstigning starter mot Paso del Gato - hullet.

Stidele mot Senda de los Mineros

Senda de Mineros går ned mot Gruven etter svingene. Vi skal ta stien ned til høyre mot Diamanten.

Stidele ned til Montepinar

Vi fortsetter rett frem til Korset og tilbake hvor vi kom fra.

Stidele mot Eselstien

Eselstien går opp til høyre. Vi fortsetter rett frem mot Katteporten.

Stidele til Eselstien

Senda del Burro, stidele oppe i fjellet. Her skal vi ta ned etter at vi har vært på Korset.

• Photo of Arild Finne Nybø

Arild Finne Nybø Feb 28, 2020

Fantastisk bra beskrivelse. Tusen takk for at du deler stadig nye turar som vi får lyst til å gå. Har alt gått fleire av dei andre rutene du har delt. Veldig kjekt også at du skriv skildringar på dei ulike interessepunkta undervegs. Applaus!