Uploaded April 24, 2018

178 f
1.7
3.3

near Bonanza Reiguero, Valencia (España)

Orihuela-toppen (Peña de Orihuela), 634 moh, er den høyeste toppen i Orihuelafjellet. Den vanligste ruten opp er rute:FGW2, men man kan også gå fra baksiden av fjellet, rute:FGW1.

Den aktuelle ruten går på vanlig måte først opp på Orihuelatoppen, deretter tilbake langs samme rute til "Eidet" merket "LA NAVETA", for deretter å forsere opp til toppen på Las Navetas og deretter fortsette til Diamanten og videre mot Korset, men tar Eselstien ned mot stidele nedenfor Katteporten og ned til parkeringen. Den har derfor med seg mange spektakulære elementer, og omfatter mange høydemeter totalt.

Til parkeringen: Fra AP-7 tas avkjørsel 740, deretter til CV91/ Hospital/ Orihuela gjennom begge rundkjøringer etter avkjørsel. Følg skiltene mot Orihuela. Ved rundkjøringen under den nye jernbanebroen, følg skiltene til N340. Etter nok en rundkjøring ta av mot Orihuela Centro (N-340) og følg N-340 rett frem (mot Murcia) gjennom en tunnel og etterfølgende rundkjøring, kjør deretter sakte: Da skal det straks svinges av til høyre ved km 685 (se bilder), og kjører helt opp til parkeringen.
Koord parkering: N 38º 5,890’ W 0º 58,018’.

Turen regnes som krevende dels på grunn av bratte stigninger, dels på grunn av noen klatretrinn og forseringer. Hullet (Paso del Gato – katteporten) et menneskeskapt hull i fjellet med dels uthogde trinn. Med pauser etter behov går dette greit. Etter dette er det en veldig fin tur med flere utfordringer etter hvert. Turen er en rundtur, med en avstikker opp til toppen. Uten avstikkeren til toppen blir turen ca 1,7 km kortere. Utgangspunktet for avstikkeren er en liten trelund/ platå, og er et yndet hvile og spisested. Spanjolene har gitt dette stedet navnet "El Bancalico de Diego", og det var et tilholdssted for gjetere i gamle dager.

Med eller uten avstikker til toppen, ha en god tur!

Link til alternative ruter gjennom Katteporten:

Stidele som er merket "La Rana". Kalles Diamanten av fjellgruppen på grunn av kvarts- eller dolomittstein som ligger like ved stidelet.
Nytt skilt har merket dette stedet med "LA NAVETA" etter fjellformasjonene omkring, Las Navetas. Dette stidele er et kryss hvor stiene leder ned til Kapellet (Ermita Montepinar), mot Orihuelatoppen Peña de Orihuela, mot Katteporten (Paso del Gato) og mot 'Diamanten' (La Rana).
En lokal, vardet topp som ligger tett ved ruten ned fra toppen på Las Navetas. Antakelig en gammel morter-stilling.
Her kommer en bratt sti opp fra oversiden av Katteporten.
Stedet kalles Bancalico de Diego, og er et gammelt tilholdssted for gjetere. Herfra går det stikkvei opp til Orihuelatoppen, Peña de Orihuela, samt sti langs fjellsiden ned mot parkeringen fra KM 685 på forsiden.
Parkering opp fra KM 685, for å gå opp mot Katteporten (Paso del Gato) og f.eks. til Orihuelatoppen. Også mulig å gå mot Korset før eller etter Katteporten. Los Bancos Del Coral 127 Orihuela, Valencia, 03300, ESP
Et menneskeskapt hull hvor man passerer igjennom. Det er delvis uthogd trinn for å lette forseringen foran og gjennom hullet. Like ovenfor hullet går en bratt sti opp mot Diamanten og Korset - Cruz de la Muela.
Orihuelatoppen, det høyeste punktet i Orihuelafjellet.
Oppstigning starter mot Paso del Gato - hullet - Katteporten. Stidele også for alternativ retursti ned fra fjellet.
Her kommer stien sammen med en annen sti fra 'Eidet' og fortsetter mot Diamanten.
Stidele. Her tas til venstre. Stien til høyre fører til Diamanten.
Herfra går det sti til venstre opp til El Morterete.
Her tas av til høyre ned mot diamanten. Senda de los Mineros går ned til venstre mot Gruvene. Rett fram går til stien Las Minas, med 26 svinger nedover til baksiden av fjellet og Kapellet (Ermita Montepinar).
Her ankommer Eselstien ovenfra. Herfra fortsettes nedover til venstre ved returen. Ruta opp gjennom hullet beskrives som "krevende, teknisk og uten sikring".
Vi tar her av ned til høyre inn på Eselstien - Senda del Burro. Rett frem går mot Korset - Cruz de La Muela.