• Photo of FGW25 El Garruchal (nær Balsicas) - Fjellgruppen Torrevieja

797 f
2.4
4.8

near El Caracolero, Murcia (España)

Dette er en forholdsvis lang, men lett tur som vil passe for de fleste. Vi passerer opp og ned topper under veis og ender opp på den høyeste toppen på ca 600 moh. Returen går i noe flatere terreng. Turen gir muligheter for alternative rutevalg.

Til parkering: Vi tar av fra AP-7 på avkjørsel 782 (nordfra: i retning Murcia) inn på RM-19. Etter at vi har passert Balsicas (vel 5 km etter avkjørsel) tar vi av hvor det er skiltet El Garruchal på RM-F13. Etter ca 1 mil kommer vi til en resturang på venstre side, vi fortsetter da noen hundre meter ned bakken til parkering på høyre side ved skilting av turer, se bilde.
Koord parkering: N 37º 54,739’ W 1º 2,920’.
På Google Maps: 37.912105, -1.048787

Turen starter på den andre siden av veien til parkeringen. Så følger den merkede ruta en god – men tidvis litt steinete – vei de første kilometerne. Det er så mulig å ta en avstikker over noen topper på en umerket sti. Denne er ikke veldig vanskelig å følge, men det bør utvises litt forsiktighet et par steder. Det er denne traséen som er gått her. Stien ender nede på den merkede løypa, som så fortsetter over noen topper – med flott utsikt – før den går nedover. Etter et kort stykke tar løypa av brått til høyre på en bred sti. Denne følges så hele veien tilbake til parkeringen. Tilbaketuren kan bli litt kjedelig og lang. Men totalt er turen variert og med mye fin natur.

God tur!

Her er en link til info om Fjellgruppens ruter på Wikiloc:

Summit

Topp Garruchal

Parque Reg. Carrascoy Y El Valle

• Photo of Henning Frantzen

Henning Frantzen Nov 22, 2018

Nice viewes from the ridge.
    Path could be better marked om the ridge.

• Photo of Karl Ove Nilsen

Karl Ove Nilsen Nov 27, 2018

Thank you for reviewing the trail and adding a comment. It helps future hikers to asess the route!