Uploaded April 14, 2017

324 f
1.3
2.7

near Reiguero de Levante, Valencia (España)

Ørnetoppen (Pico del Águila) ligger på ca 609 moh. Det er flere ruter både tur og retur, her er den klassiske turen benyttet mest av Fjellgruppen. Et alternativ:FGW31. Det er en del stigning til å begynne med, og også noe på slutten. Selv om vi skal fra parkeringen på ca 100 moh til ca 600 moh, så vil vi likevel få med oss en totalstigning på over 600 høydemeter. Det er også noen mindre forseringer både opp og ned, derfor klassifiserer vi ruten som middels vanskelig, men helt problemfri for de some er i rimelig bra form. Det er en naturlig rasteplass før siste del til toppen, et naturlig 'eide' (Collado de Las Balsicas). Herfra er det ca 300 m opp til toppen, ca 90 høydemeter.

Til parkeringen: Fra AP-7 tas avkjørsel 740, deretter til CV91/ Hospital/ Orihuela gjennom begge rundkjøringer etter avkjørsel. Følg skiltene mot Orihuela. Ved rundkjøringen under den nye jernbanebroen, følg skiltene til N-340. Etter nok en rundkjøring ta av mot Orihuela Centro (N-340) og følg N-340 rett frem (mot Murcia) gjennom tunnel. Fortsett langs denne veien til passering under noen store vannledninger (ved km 683) og etter km 682 hold øye med stor, gul postkasse på høyre side (se bilder), da skal det svinges opp til høyre bak byggningene og like ved “Bar Purita”.

Koord parkering: N 38º 5.258’ W 0º 59.951’.

God tur!

Her er link til info om Fjellgruppen på Wikiloc:

• Photo of Ørnetoppen!
  • Photo of Stidele ned til parkering (Boca de Puerto)
  • Photo of Parkering Ørnefjellet
Ta til høyre etter bygningen opp Carril de las Pajas
  • Photo of Rasteplass nedenfor toppen
Collado de Las Balsicas
  • Photo of Stidele mot Ørnetoppen
Følg stien til høyre (rett frem)!
  • Photo of Stidele
Stidele ned mot Raiguero del Poniente, en liten "pueblo" som ligger helt mot grensa til Murcia. Herfra er det en alternativ rute opp til Ørnetoppen.

• Photo of Karl Ove Nilsen

Karl Ove Nilsen Apr 14, 2017

Spanske vandrere har satt denne ruten til middels vanskelig. Andre meninger om dette?

• Eirik Rossen Nov 29, 2017

Nydelig tur! Tror det er riktig å klassifisere den som moderat utfordrende. Noen få steder, både oppover og nedover, følte vi oss nesten som klatrere. Takk igjen til Karl Ove Nilsen som gjør Fjellgruppens turer tilgjengelige også for oss som grunnet forhåpentlig forbigående helseutfordringer må gå dem på egen hånd.