Moving time  3 hours 13 minutes

Recorded January 2018

1.9
3.8

near Fanzara, Valencia (España)

FANZARA - VILLA CARMEN - LA VENTA - ALJUB - AVENC DELS SACRIFICIS - COVA DE LA MOLA - CORRAL NUEVO - CORRAL DEL CANTASPÍN - LA COVA SANTA - EL CASTELLET - FANZARA

L'excursió comença a la confluència de l'avinguda de la Constitució amb l'avinguda del Sant Sepulcre de Fanzara, que és la carretera CV-194. Des d'allà, anem en direcció est per aquesta via per tal de creuar el riu de Millars. Mentre avancem, a mà dreta ens queda la partida de Las Huertas, a la ribera del Millars.

Passem el riu pel pont de la carretera i, de seguida, ens reorientem amb aquesta via cap al sud, per la partida del Llano, just quan comença la seua superposició a la canyada reial d'Aragó i tot deixant Villa Carmen i el poliesportiu municipal a ponent. A orient ens queda la caseta de Joaquín Monfort i la casa dels peons caminers.

En havent-la ultrapassat, encara continuem uns cinc minuts més per la carretera CV-194 fins a fer cap a un revolt molt tancat. Aleshores, enfront nostre, arranca un camí de terra que es correspon amb el camí de Fanzara a Aiòder. Abandonem tant la canyada com la carretera i seguim per allà.

Amb el camí de Fanzara a Aiòder ens endisem per la partida de la Venta, tot guanyant altura progressivament. Passem per la vora de les ruïnes de la Venta, que dóna nom a aquesta partida i de la qual no queda pràcticament res. En acabant, ens enfrontem a una darrera costereta i eixim a la carretera CV-20.

La travessem i continuem pel camí de Fanzara a Aiòder, ara convertit a senda, per l'extrem oriental de la partida de l'Alcúdia. De seguida, però, ens separem d'ella per a anar a buscar la costera de la Mola i la capçalera del barranc de l'Arbolage.

Pel límit occidental del regall que canalitza les aigües de la part alta d'aquest curs d'aigua, el camí de Fanzara a Aiòder ens duu a travessar la pista de la Mola. Enfront continua el camí tradicional, per la vora d'una caseta.

Continuem l'ascensió per la costera de la Mola. De nou, uns minuts després, passem junt a un revolt de la pista de la Mola, però nosaltres seguim per la sendera. Poc més endavant, a la dreta, veurem un aljub. Des d'allà encara pugem uns quants metres més i, en res, assolim la lloma de la Mola per la part est de la partida del Cantaspín. La vista és magnífica al nord i a mar: guaitem tot el país de les comarques septentrionals, des de la Penyagolosa fins a les illes Columbretes.

No tardem en eixir a un encreuament. El camí de Fanzara a Aiòder continua cap a la dreta. Nosaltres, però, l'abandonem per a visitar la cova de la Mola. Així doncs, girem a l'esquerra per la senda que, des de la lloma de la Mola, baixa a buscar aquesta coneguda cavitat i, esborrada pel pas del temps, tira pel dret per la partida del Carrascalet per a anar a buscar els Ojales.

Abans de fer-hi cap a la cova de la Mola, però, trobem a un costat del camí l'avenc dels Sacrificis, catalogat com a M-8. Hem d'anar en compte per a no caure-hi dins. Per tant, no cal apropar-s'hi massa. Des d'ell seguim la sendera i en cosa de cinc minuts, quan ja comencem a perdre altura, veiem un viarany a l'esquerra que ens duu fins al fondal on s'obre aquesta gran entrada al si de la mare Terra.

Tot i no soler fer-ho, ens endinsem uns metres per la gran sala d'entrada de la cova de la Mola, fins a arribar a un dipòsit d'aigua. Peguem un mosset i desfem les nostres passes fins a tornar a l'encreuament on havíem abandonat el camí de Fanzara a Aiòder. Ara l'agafem novament en direcció sud.

No tardem en veure a mà esquerra el corral Nuevo. Per a anar-hi fins a ell, haurem de seguir un corriol molt brut i botar un parell de ribassos. Ara bé, aneu amb compte perquè a septentrió seu, hom hi registra alguns avencs que deuen ser poc visibles per l'abundància de vegetació.

En havent visitat les ruïnes del corral Nuevo ens reincorporem al camí de Fanzara a Aiòder fins a topetar-nos amb la pista de la Mola. Ací va haver-hi un camp d'aviació durant la Guerra Civil ja que el terreny, molt pla, era ideal per a una activitat com aquesta.

Agafem la pista cap a la dreta, en direcció nord, cap a la partida del Cantaspín. Si volem veure el corral de Cantaspín, que para a mà esquerra, ens haurem de ficar camp al través. Queden algunes parets i velles caixes de fusta de les emprades per a fer mel.

Des d'ací el camí es torna senzill i monòton, ja que només hem de resseguir la pista de la Mola i baixar per la partida de la costera de la Mola fins a fer-hi cap, en mitja hora, a la carretera CV-20, just a l'altura de la creu del Sábado i de la cova Santa, on hi ha una fornícula amb la imatge de la patrona de la diòcesi de Sogorb-Castelló.

A la dreta del piló de la Mare de Déu de la Cova Santa, arranca un camí que, per la banda oriental del turó del Castellet, enfila cap a la lloma de Petillo. Ens incorporem a ell però, immediatament després de la primera revolta que fa, el deixem per a enfilar-nos per una sendera poc marcada que puja bruscament cap al Castellet.

En acabant, el corriol s'embosca i es fica en paral·lel als cables de la línia telefònica. Nogensmenys, finalment els creua i tornem a eixir a una paret de roca negra bastant empinada. Busquem qualsevol viarany per a poder fer ziga-zagues i, fins i tot, veiem alguna fita de pedres.

Al remat, quan ja tenim a un tir de pedra una torre de vigilància del Castellet, la senda guanya en desnivell i fent una darrer esforç per la costeruda orografia de la muntanya, guanyem el cim irregular del Castellet, a poc menys de 380 msnm.

Des d'aquesta torre circular, tirem cap a la dreta per tal de cercar el millor pas per a assolir la part més elevada de les restes d'aquesta fortalesa d'origen islàmic bastida sobre assentaments anteriors. Ascendim uns metres més i coronem el Castellet (384 msnm).

No veient millor pas per enlloc per a poder baixar, decidim tornar sobre les nostres passes fins al peu del Castellet i agafar novament el camí que ens duia cap a la lloma de Petito. Al remat, aquesta via tomba cap a l'esquerra, passa junt a un transformador elèctric situat al collet que separa el Castellet de la lloma de Petito, i es converteix en una sendera que ressegueix la línia de la llum que va cap a Fanzara.

Per tant, aquest camí és fàcil de seguir. Únicament hem d'anar veient per on paren els pals de la llum. Ara bé, al final, els fils elèctrics creuen el barranc de l'Arbolage. Nosaltres, però, tombem a la dreta i eixim a una triple cruïlla. Hem d'anar cap a l'esquerra, per a creuar aquest curs d'aigua, i enfilar camí cap a Fanzara.

Passem per algunes casetes de la partida de l'Arbolage i, als deu minuts, trobem davant de nosaltres el canal de la cota 220. En aquest punt, tombem a l'esquerra pel camí, antigament senda, de la Lleuxa. Amb ell, recorrem la curta distància que ens separa de la carretera CV-194 que, en un tres i no res, en deixa en Fanzara, on fiquem el punt i final a la ruta.