Uploaded November 15, 2017

1.6
3.1

near Joanetes, Catalunya (España)

Fageda de la Grevolosa pel Coll de Bracons (Osona)

Volta per la magnífica Fageda de la Grevolosa. Està situada a la finca homònima, actualment propietat de la Generalitat, i compta amb alguns exemplars de faigs tricentenaris. També hi trobem rouredes, alzinars, boix grèvol i moltíssim boix comú per tot arreu.

Comencem la ruta al Coll de Bracons (1.132 metres), on hem deixat el cotxe a un costat de la carretera sempre plena per ser un dels punts de partida més coneguts per fer el Puigsacalm. Just al costat sud del coll, en un marge on han posat un parell de cartells informatius de “l'Espai Natural Protegit de les Serres de Milany, Santa Magdalena i Puigsacalm-Bellmunt", trobem una tanca de color verd que barra el pas als vehicles i que, en un bonic passeig pel bosc, ens baixa a l'àrea de la Grevolosa.

Poc després arribem a una cruïlla de camins ben senyalitzada. Nosaltres seguim a l'esquerra, en direcció a la Grevolosa. Envoltats de boix i grèvol, seguim en descens progressiu fins una nova cruïlla: per l'esquerra ens acostem a la Font de la Grevolosa, avui totalment seca.

Desfem una mica el camí i en arribar de nou a la cruïlla anterior, seguim rectes avall, en direcció als Faigs monumentals de la Grevolosa on arribem de seguida. Malgrat que aquesta és la zona més visitada de la ruta, val la pena gaudir una estona de l'entorn, i encara més en aquesta època de l'any.

A partir d'aquí el camí segueix davallant fins l'Ermita de Sant Nazari, originària del segle XIV i restaurada per última vegada el 2011. Està en una clariana del bosc, en un entorn tranquil i amb un parell de taules de pícnic, on aprofitem per fer l'entrepà. Aquest és el punt més baix de la nostra excursió d'avui. No oblideu gaudir d'alguns roures centenaris que trobem a la zona.

Seguim la ruta en direcció nord-oest per un sender planer que, més enllà, empalma amb una pista de terra més ampla que travessa el bosc de la Baga de Les Eugues. És un altre tram de bosc magnífic, que seguim en lleuger ascens en paral·lel a Riera de Bracons i a la carretera BV-5224. La pista acaba a la carretera esmentada, on hi han alguns espais per deixar el cotxe si es vol començar la ruta en aquest lloc.

Travessem la carretera i seguim per l'asfalt uns 100 metres fins arribar al trencall de La Baulella, perfectament senyalitzat. Aquí també trobem els indicadors per anar al Puig de l’Àliga (on volem pujar avui) i al Pic de Curull. Aquest nou tram que sempre travessa la fageda, és en ascens progressiu per corriols i pistes. Alguna cruïlla pot ser perdedora sense mapa o GPS però, en general, el camí és de bon fer.

Passem per la Font-Abeurador de la Baulella, força original perquè està fet de pedra seca i amb sostre abovedat. Malauradament comença a presentar algun símptoma de "malaltia" en una part del sostre i la paret posterior. Seguim el corriol, travessem un parell de tanques de filferro, i arribem a una cruïlla de camins senyalitzada amb pal indicador. Nosaltres seguim a l'oest, en direcció al Coll de la Coma i el Puig de l'Àliga. Des del Coll de la Coma fins el cim només hi han uns 400 metres i uns 70 metres de desnivell però, la part final és costeruda i cal fer servir les mans per assolir-lo. Val molt la pena. En un dia magnífic com avui podem veure gairebé "tot" Catalunya: Puigsacalm, Tossals, Serra de Santa Magdalena, Montseny, Montserrat, Sant Llorenç del Munt, Ensija, Rasos de Peguera, Pedraforca, Cadí, Niu de l'Àliga, Puigmal i Canigó una mica emblanquinats per les últimes nevades dels últims dies. Més a prop tenim Bellmunt, Cabrera, el Santuari de la Mare de Déu del Far i molts més. Val la pena dedicar-hi un temps a gaudir-lo.

Baixem del cim i tornem al Coll de la Coma, des d'on desfem el camí fins a la cruïlla de camins que hem passat a l'anada. En aquest tram de pista també tenim bones vistes a l'àrea de Torelló, Osona i el Lluçanès.

A la cruïlla girem en direcció nord-est i seguim el corriol què, travessant la fageda i passant pels colls de Joan, Foradada i Gallina, ens porta al Coll de Sant Bartomeu on empalmem amb el camí del Puigsacalm, sempre multitudinari. A partir d'aquí només ens queda resseguir el camí que baixa al Coll de Bracons, final de la ruta d'avui.

Volta circular de tardor, curta (uns 10 kilòmetres) i amb un desnivell acceptable (uns 500 metres), que la fan assequible per a la majoria d’edats i condicions físiques. Si, com avui, tenim un dia esplèndid, ens permetrà recórrer la magnífica Fageda de la Grevolosa passant per alguns punts de bellesa natural que val la pena gaudir amb calma.

Així com a la primera part des de Bracons a Sant Nazari (i molt especialment a l àrea dels faigs monumentals), trobarem força gent en aquesta època de l'any, a la segona part des de Sant Nazari al Puig de l'Àliga i a la Collada de Sant Bartomeu, pràcticament el farem sols i podrem sentir, sense distorsions, la remor del vent entre les fulles.

Salut i bona caminada !
Aparcament i inici ruta al Coll de Bracons, a 1.132 metres, que habitualment està molt ple de cotxes. Cal buscar un marge de la carretera més o menys proper al coll.
Cartells informatius "Espai Natural Protegit". Just al costat, en direcció sud, surt el camí cap a la Grevolosa.
Bosc La Pastera.
Cruïlla a La Grevolosa. Seguim per l'esquerra.
Font de la Grevolosa.
Cartells "Faigs de la Grevolosa" i de "La Fageda".
Cruïlla. Seguim rectes.
Collet dels Gamarussos. Pal informatiu.
Pal informatiu.
Àrea de pícnic de Sant Nazari.
Ermita de Sant Nazari.
Cartell informatiu de Sant Nazari.
Fotos des del corriol que puja de Sant Nazari.
Arbre.
Arbre, heura i liquen.
Collet de la Paia.
Bosc.
Cruïlla pista.
Bosc de la Baga de Les Eugues.
Bosc de la Baga de Les Eugues
Riera de Bracons.
Cruïlla amb la carretera BV-5224. Al Coll de Bracons entra a la Garrotxa, i a la província de Girona, com a CIV-5273.
Cartell informatiu. Cap a La Baulella.
Petit Collet.
Trencall a la dreta.
Bosc.
Font i abeurador de la Baullela. Construida en pedra seca i amb sostre abovedat.
Tanca filferro.
Tanca de filferro i cartell informatiu al Puigsacalm.
Panoràmica.
Coll de la Coma. Pal informatiu.
Puig de l'Àliga (o de Les Àligues), a 1.342 metres.
Coll de Joan.
Collet de la Foradada.
Coll de Gallina.
Collada de Sant Bartomeu.
Cruïlla al Tossals Gran i Petit.
Pal informatiu.
Final de la ruta. Aparcament.

• Photo of noeliasl510

noeliasl510 Nov 16, 2017

Hola!
    Una pregunta, la ruta la vau fer recentment? Ho dic per saber si encara estarà de colors de tardor. Saluts!

Pitcollonsiamunt Nov 16, 2017

Bon dia,

La vam fer dissabte passat i, per tant, encara teniu varies setmanes per gaudir dels colors de la tardor.

Salut.

• Photo of Manel_49

Manel_49 Nov 21, 2017

Les vistes des de Puig de l'Àliga excepcionals. Es pasa per fagedes molt frondoses. Nosaltres vam gaudir de la sortida. L'aconsellem. Salut i Cames!

Pitcollonsiamunt Nov 22, 2017

Gràcies per la valoració Manel. Un plaer compartir-la. Salut.

• Photo of jaume valdes

jaume valdes May 26, 2018

Bona ruta. Molt variada. Camins emb troços una mica perduts.

• Photo of Magí Alsina

Magí Alsina May 26, 2018

Molt maca la ruta i gràcies per compartir.
    La Grevolosa és un bosc magnífic tot l'any. Paga molt la pena d'anar-hi.
    La ruta del Puig de l'Aliga, a jutjar per l'estar dels camins, sembla que no és faci gaire. O, com diu e meu company Jaume: no passen ni les rates.
    És més, hem pogut constatar que tots els cotxes que hi havia al coll de Bracons, eren per anar al Puigsacalm.
    Animem tothom a conèixer aquesta ruta i descobrir uns dels indrets més bonics i màgics de la nostra estimada Catalunya. Salut i República!

• Photo of Magí Alsina

Magí Alsina May 26, 2018

Molt maca la ruta i gràcies per compartir.
    La Grevolosa és un bosc magnífic tot l'any. Paga molt la pena d'anar-hi.

• Photo of osallent

osallent Aug 25, 2018

Ruta molt bonica, gràcies a l'autor.
    Molt ben explicada. Afegeixo un parell de comentaris per ajudar als que la facin.
    L'hem feta avui 25 d'agost. Estava una mica tapat i era una llàstima perquè ja s'endevina el paisatge que es pot veure des del Puig de l'Àliga.
    Es fa una mica difícil trobar el camí des de l'Ermita de Sant Nazari perquè hi ha crescut l'herba. Cal tornar al pal que anuncia l'ermita i tirar més aviat a Nord-Nord Oest que fa una mica de pujadeta.
    Després de la font, hi ha una tanca (hi ha waypoint), no l'heu de creuar, com bé diu la fotografia, el camí continua a la dreta abans de creuar-la.
    Poc després arribem al següent waypoint i allà, si volem veure el pal que indica el camí cap al Puig de l'Àliga si que hem de creuar la tanca.
    Un cop més, moltes gràcies!

Pitcollonsiamunt Aug 25, 2018

Gràcies pels comentaris i pels apunts actualitzats. Si teniu oportunitat torneu a la tardor perquè val molt la pena gaudir dels colors. Salut

• mm.2010 Jan 20, 2019

La hicimos en Diciembre (tras un primer intento fallido por la niebla en Octubre) y ya estaba toda la hoja de la Fageda en el suelo. Aún así, el bosque es precioso. El track hace el camino inverso a los paseantes que acuden a visitar La Grevolosa. Día de sol con lo que las vistas desde el Puig de l'Aliga son impresionantes. Ruta muy hermosa, absolutamente recomendable. Muchas gracias por subirla.

Pitcollonsiamunt Jan 20, 2019

Moltes gràcies pel comentari i la valoració. Un plaer compartir rutes per llocs tan magnífics com aquest. Val molt la pena anar-hi en cada estació de l’any per gaudir-la en tot el seu potencial. Salut.

• Photo of claudioerra

claudioerra Feb 22, 2019

Muchas gracias por la ruta, es preciosa; tengo ganas de hacerla! Algún consejo o indicación para poder llegar al punto de partida en transporte público ? Somos de Barcelona

Pitcollonsiamunt Feb 22, 2019

Bon dia claudioerra,

Si us decidiu, segur que us agradarà. Respecte la teva pregunta, jo sempre he anat amb cotxe particular fins el Coll de Bracons, punt de partida habitual de les rutes per la zona. No tinc massa informació, però no em consta que per la carretera BV-5224 que puja des de St. Pere de Torelló (Osona) o la GIV-5273 que puja des de Joanetes (Vall d'en Bas-Garrotxa) hi passi cap transport públic. Cal dir que la carretera és la mateixa però que canvia de nom i numeració perquè el coll és fronterer entre les dues comarques i les províncies de Girona i Barcelona.

Suposo que la millor alternativa serà arribar a alguna de les dues poblacions mencionades amb bus (podeu consultar la web de l'empresa Teisa, www.teisa-bus.com) i des d'aquí acostar-vos a Bracons en taxi o autoestop.

Una altra alternativa seria arribar en tren a Vic (www.renfe.com) i des d'aquí buscar la línia d'autobusos que més s'acosti a les poblacions mencionades.

Espero que us sigui d'utilitat.

Salut.

• Photo of claudioerra

claudioerra Feb 22, 2019

Muchísimas gracias!!! Un abrazo

Pitcollonsiamunt Feb 22, 2019

Igualment. Que ho gaudiu. Ja direu com ha anat. Salut

• Photo of Pitcollonsiamunt2

Pitcollonsiamunt2 Mar 18, 2019

Ruta fácil i molt agradable per un paratge encisador.

• Jordi EPI Apr 26, 2019

Acabo de fer la ruta i la considero magnífica! Un pel perdedora, en la pujada al puig però amb unes vistes magnífiques. Gràcies per compartir-la

Jordi

Pitcollonsiamunt Apr 26, 2019

Gràcies a tu pel comentari. Salut

• Jordi EPI Apr 26, 2019

Una excursió per a disfrutar!