Uploaded October 3, 2018

Recorded September 2018

3.3
6.6

near Fontrabiouse, Occitanie (France)

És un recorregut molt gratificant entre el Capcir i l'Ariege que permet passejar per les boniques valls de la Galba i Laurenti, i amb l'al·licient de pujar uns pics que presenten unes diferents vistes panoràmiques que es complementen perfectament.

Tècnicament moderada en aquesta època de l'any, en altres èpoques de l'any pot ser més complicada per la presència de neu i en diversos passos es necessiten grampons.

Hem realitzat la ruta en els dos sentits i ens ha semblat millor el sentit publicat, ja que la petita zona de grimpar entre Canràs i Coll Laurenti és millor pujant, especialment si es mullat.

També vam realitzar la variant directa entre Lac Laurenti i Roc Blanc sense passar pel coll de Laurenti. Pujada més dura i amb la senda en males condicions, però presenta unes espectaculars vistes del Roc i la vall. Al (WPT 11) a l'alçada del llac sec s'ha d'agafar el corriol de la dreta, vorejant-lo pel seu costat est.
Hem penjat la clàssica del Roc Blanc pujant i baixant pel Coll de Laurenti.

Aproximació:

Carretera D-118 de Mont-Louis a Formigueras i Puivalador , en arribar al llac girem a l'esquerra agafant la D-32 en direcció a Esposolla i després seguim per la pista del marge dret del riu Galba fins l'aparcament.

Recorregut:

A l'aparcament iniciem la caminada seguint les marques del GRp Tour du Capcir (groc-vermell), primer per una suau pista en ascens a tocar el riu Galba.

Al poc trobem el primer refugi lliure "La Jaceta", com sempre ben cuidat i amb els excursionistes que han dormit avui. Podeu veure la magnífica estampa de la vall amb Puig Morters al fons.

Passem el refugi de la Jasa de la Llosa, més petit, però igualment cuidat i caminem un tram de corriol-pista fins a arribar a una bifurcació (abans del pont de fusta) i seguim per la dreta sense creur el riu.
Corriol en ascens per la marge esquerra del Rec del Serrats Verds i amb precioses vistes del Puig Terres al fons. Al poc arribem al tranquil paratge de les aigüestortes ( Les Bassetes) on enlentim la marcha.

Creuem el rec i caminem en forta pujada creuan els prats dels Serrats Verds fins a trobar l'estació de meteo. Ja veiem la Portella d'Orlu i el Pic Baxouillade.
Seguim el corriol enganxat al rec i al poc el creuem per sortir a l'Estany de la Portella d'Orlu on gaudim contemplant de un ramat d'isards

Seguim pujant per entrar a una zona de petits estany (finals de setembre i tenen neu) en la zona del Sola de la Portella tot veien la forta tartera que ens espera .Seguint les fites arribem a la Portella del Laurenti (entre el Pic Baxouillade i Pic Tribuna) on parem per contemplar les dues valls.

No hi ha marques i seguim les fites en una lenta i dura baixada per tartera fins arribar al rierol del Laurenti (encara hi ha plaques de neu).
Tram de suau descens i al poc apareix l'estany Laurenti que en poca estona gaudirem.
Avui un bonic i solitari racó.

Després d'un petit descans al llac iniciem la pujada seguint un sender marcat (GR, groc i altres) fins al llac sec (WPT 11) i avui decidim pujar més tranquils pel Coll Laurenti on contemplem la preciosa vista de la vall d 'Orlu.

A partir del coll forta pujada fins arribar al Roc Blanc (2542), on gaudim de la primera panoràmica del dia.
Desfem el camí fins al Coll i aquí iniciem l'únic tram una mica complicat del dia, ja que no hi ha, marques i hem de grimpar uns metres als dos costas de la carena, petit pla i arribem al Pic de Canras (2459). Boniques vistes del roc Blanc, estany laurenti, Pic Tribuna....

Creuem un tranquil pla en direcció sud y amb la Dent d'Orlu al NW per pujar al Pic de Baxouillade (2545) on gaudim una bona estona d'aquesta talaia de 360º i des d'on distingim una infinitat de pics que hem gaudit en altres sortides.

També pujem al Baxouillada W per gaudir de la Vall d'Orlu i tot seguit baixem per la canal pedregosa canal pedrosa que ens porta sense complicacions a la Portella d'Orlu.

Tenim tota la Vall de la Galba als nostres peus i al poc baixem fins al llac per tot seguit creuar el plant tram de Serrats Verds seguint el corriol del costat oest de l'estació de meteo.

Retrobem el GRp Tour du Capcir (groc-vermell) del inici del dia i en tranquil·la baixada creuem el pont de fusta del rec (wpt 22) i al poc arribem a la cruïlla (wpt 04), on seguim el camí a tocar el riu Galba, fins l'aparcament.

Altres sortides per la zona:
Vall del Galba a la Serra de Morters, per la Peira Escrita, Estany del Diable, Puig Terrers i Pic Mortiers
La Vall de Galba . Formiguères - Peira Escrita - Puig de Terrers - Pic de Mortiers - Camporells - Serra de Mauri

Er, Vall d'Er al Puigmal, pel Camí de Núria
Puigpedrós per l'Estany de Malniu - Portella de Meranges - Engorgs-GR-11 - Ref. Malniu