Uploaded July 14, 2016

Recorded July 2016

2.9
5.8

near l'Abella, Catalunya (España)

Excursió que sortint de l'Estació de Sant Martí de Centelles i Aiguafreda s'enfila en una dura ascensió , d'aquí ve la qualificació de dificil , cap a la Calma per un antic corriol de carboners que va a sortir a la part superior de la carena dels Fondrats , passa per les runes del que queda de la casa de Fondrats per un corriol més planer va cap El Bellit i l'ermita de Sant Nicolau, de la qual sols queda l'arrancada dels murs , però que indiquen clarament el recinte . Per la pista del Bellit sortim a La Calma , al Pla de la Llacuna on trobem la transitada pista que va de Tagamanent a Coll Formic.
Seguim l'excursió cap el Parany (vertex geodèsic) i de baixada cap el collet de Sant Martí on trobem els murs de l'antiga ermita, pel sender GR 5 , fent una gran llaçada hem voltat tot el fondal del Purgatori i acabem novament a la Riera d'Avencò i l'estació .

Llocs a destacar del recorregut.

La riera d'Avencó és un afluent del riu Congost. Dóna nom a una de les valls més fredes del massís del Montseny. Des de l'Edat Mitjana, les seves aigües van servir per al funcionament de molins, fargues i pous de glaç. La riera d'Avencó pràcticament sempre porta aigua, tot i que quan aquesta riera arriba al municipi d'Aiguafreda, tot just abans de desembocar al riu Congost, l'aigua es filtra i transita de manera subterrània.

Els Fondrats La zona del pla de la Calma, per les seves peculiars característiques geogràfiques, donava grans facilitats per a l’explotació ramadera. D’aquesta manera, en alguns casos, hi ha una important presència de ramats i alguns establiment, com Fondrats, funcionaven com autèntiques màquines d’explotar el bestiar.
Les restes del que fou la masia de Fondrats es troben al nord del Bellit, dalt de la carena . S’hi pot accedir des del mateix Bellit, però us aconsellem arribar-hi pel camí que pujar per la carena de Fondrats, des de l’Avencó; d’aquesta manera podreu admirar un tros de camí empedrat molt ben conservat dalt de la carena i fer-vos una idea de les dificultats de viure en un mitjà tan difícil com aquest. (blog Francesc Roma )

Mas El Bellit , El formen un conjunt de construccions adaptades al pendent del terreny natural. Aquestes edificacions, de forma allargada i esglaonada, presenten una estructura de tres cossos principals juxtaposats, de planta rectangular. Els tres presenten murs de paredat comú i pedres cantoneres, amb teulada a doble vessant; i el tercer amb coberta a una sola vessant. El cos central és el dedicat a l'habitatge, el superior funciona com a paller i l'inferior com a capella (afegida el 1830). El Bellit forma un conjunt molt complert d'habitatge, gran paller, barri, capella i pou, constituint una gran finca (d'unes 600 ha), la majoria de bosc on s'hi practicava la pastura transhumant.
Aquest mas patí un gran nombre de reformes arquitectòniques que s'evidencien al llarg de tota la seva estructura. Serà entre el segle XVII i XVIII que es construiran tots els annexos ramaders al voltant de la casa, tant a l'estructura inferior com a la terrassa superior. Les grans dimensions del conjunt arquitectònic ens fan pensar en una gran explotació ramadera, i on hi treballava més d'una família, segurament els Bellit. A partir de finals del segle XIX la casa s'anà descuidant fins a quedar en un estat força ruïnós; actualment els masovers utilitzen la part dels estables, quedant deshabitada tot el què és la construcció senyorial. (blog los Folloneros )

Sant Nicolau del Bellit . Les restes de l’antiga capella de Sant Nicolau es troben al cim d’un turonet al sud-est del Bellit, i al sud de la Jaça del Bellit .
L’edifici feia 8,30 m de llarg per 5,50 m d’ample i estava construït amb pedres treballades disposades en murs de diferents gruixos (d’entre 70 cm i 1,20 m) i relligades amb argamassa.
A la banda oest hi hauria hagut la porta d’accés, des d’on es veu la masia del Bellit. A l’interior de les runes, de les que es conserva fins a 1,5 m de paret, s’evidencien tres fornícules (dues a la paret sud, una de 35 cm x 26 cm i l’altra de 26 cm x 32 cm, i una darrere de l’altar, de 45 cm x 43 cm i 52 cm de gons, amb una motllura i forats per encaixar-hi unes portetes).
A la banda de ponent, davant la porta, hi havia hagut un espai pla segurament delimitat per un mur, del qual encara es conserven els fonaments a la banda nord. Cal remarcar que el mur sud, a més de ser molt gruixut (1,20 m) presenta la peculiaritat de no ser completament recte, sinó que a uns 3 m, fa una desviació en forma de quatre que no hem estat capaços d’interpretar.
El mapa de patrimoni de la Diputació inclou la capella de Sant Nicolau annexa al mas i indica que una llinda diu “Josep Bellit 1830”, fet que fa pensar en un trasllat del lloc de culte de la primitiva ermita a la nova, aquest cop adossada a la masia. (blog Francesc Roma )

Sant Martí de Tagamanent. És una església en runes i tan sols resta un mur orientat de sud-est a nord-oest amb una arrencada d'absis pel sud-est. El mur fa 6x3 m d'alt, i és fragmentari. A 2m d'alçada té una filera de 7 forats quadrats per possible embigat. Collat a aquest mur arrenca un fragment de paret corba vers l'est, que era l'absis, i té 1,5 m de llargada. El mur té un forat -finestreta- que dóna directament sobre el camí d'arribada. El gruix del mur és 90 a 95 cm i és fet amb carreus i pedres polides. Els fonaments de la resta de l'església estan coberts per la malesa.
Sant Martí és una església esmentada el 1009, que havia de ser la parroquial en lloc de Santa Maria quan aquesta havia d'esdevenir monestir. En no ser-ho, Sant Martí va perdre la parroquialitat i quedà com a capella o ajuda de Santa Maria de Tagamanent. S'enrunà al segle XVIII.

La informació que no indica procedència es de Viquipèdia.