Uploaded October 20, 2016

Recorded October 2016

1.4
2.8

near Eslida, Valencia (España)

ESLIDA - RAMBLA D'ARTANA - HORTA DEL BANY - LA CONILLERA - AIXOULÍN - LES RIBASSADES - L'OMBRIA DE L'ALGEPSAR - L'ALGEPSAR - FORN DE CALÇ - CASETA DE PEDRISCO - BERAMBUIG - CASETA DE TADEA - VILLA ANITA - URBANITZACIÓ DE L'HORTA SECA - LA COSTERA - HORTA DE LA FONT D'ALBIR - ALFEIG - BANCAL DEL COIXO - ERETA DE L'ALCÚDIA - ESLIDA

La ruta s'inicia a l'avinguda del País Valencià d'Eslida, que es correspon amb la carretera CV-223, des d'on s'arranca en direcció est fins a deixar enrere el poble.

Just abans d'arribar a la Rambleta, on el barranc de Castro desemboca a la rambla d'Artana, anem a l'esquerra per tal de creuar aquest darrer curs d'aigua per unes passeres modernes que ens aboquen al polígon industrial de la localitat, construït sobre la partida de l'Horta del Bany.

Continuem en direcció est fins a passar totes les naus industrials. En arribar a la darrera se'ns presenta un encreuament. Nosaltres hem de tombar a mà esquerra per un camí formigonat que puja i s'allunya del curs de la rambla d'Artana. Aquesta via, coneguda modernament amb la denominació de pista d'Aixoulín, es correspon, tot i que no siga de manera exacta, amb l'antic camí de la Conillera, que devia el nom a la partida eslidera immediatament anterior a la d'Aixoulín en la direcció d'on venim nosaltres.

Avancem, mentre guanyem altura, en direcció nord-est, per tombar tot seguit cap al sud-est, sud-oest, nord-est i ja, al remat, nord-oest, sense abandonar mai aquest camí. En havent guanyat una altura considerable respecte del poble d'Eslida i deixant enrere la dita Conillera, eixim a un pla on, a mà dreta, ens queda un aljub i un corral. Es tracta de l'aljub d'Aixoulín, que, com observem amb claredat, no deu el seu nom a cap paraula d'origen llatí, sino que és de procedència àrab. De fet, fou per ací per on estigué el poble d'Aixoulín, Xaulín, El Saulín, Celín o Exâulin, totes elles adaptacions de la fonètica àrab a la nostra llengua.

Observant l'indret, en la cruïlla següent anem recte, cap al nord, per a abandonar ràpidament la partida d'Aixoulín i anar a buscar les Ribassades pel camí de les Mines. Al primer encreuament que trobem, tombem cap a la dreta, que és per on segueix el referit camí, tot guanyat altura de seguida. A partir d'aquest punt també rep el nom de camí de les Ribassades.

Avancem cap al nord-est, tot i que a poc a poc ens anem orientant a l'est. En girar completament en aquesta darrera direcció, veurem a la nostra esquerra l'artanenca solana de la Mina, greument afectada pel foc de l'incendi forestal de l'estiu de 2016.

Comencem a perdre altura i arribem a un encreuament on hi ha una caseta a la vora d'uns camps de conreu. Allà hem de girar a l'esquerra, per a perdre encara més altura, en direcció a l'Algepsar. Si haguérem anat recte en direcció nord ens haguérem incorporat a la senda de l'Anglés que rep el nom del ciutadà britànic Alfred Ecroyd, un peculiar personatge que va viure al terme d'Artana entre les acaballes del segle XIX i primeries del segle XX, i que fou soterrat a Eslida.

Si parem atenció a la nostra dreta, en el següent revolt del camí, enfront d'una caseta molt menuda i enrunada, veurem, mig envaït per la vegetació, un forn de calç. No pegarem moltes petjades més quan, novament, a la dreta del camí de les Mines observarem un forat de fondària considerable on millor que no caiguem. No sabem exactament el què és, però podria ser la "mina de yeso" per on passa la vereda del Puntal que, segons el catalèg eslider de vies pecuàries, travessa el ja referit camí de les Mines en aquest punt.

En girar un revolt, el camí de les Mines es cobreix de grava, senyal que està arribant a la seua fi. En efecte, pocs metres més enllà, veurem ja a la nostra dreta, i per baix, la caseta de Pedrisco. Tot seguit, fem cap a un encreuament. La nostra intenció era girar a mà esquerra per a fer un tomb per Berambuig o, com diuen els mapes, Vilambuig, però una batuda de porc senglar ens dissuadeix. Per això girem a mà dreta pel camí de Berambuig a Eslida, el qual ens deixa, després d'uns deu minuts, a la carretera CV-223.

Una vegada en aquesta via, anem cap a la dreta, en direcció Eslida. No obstant això, no aplegarem al poble, ja que en arribar a la urbanització de l'Horta Seca, pocs metres més enllà de Villa Anita, tombarem al sud, cap a l'esquerra, per a pujar cap a les cases. Les deixem enrere i ens incorporem a la pista de la Costera, recte, cap al sud-oest. De seguida guanyem altura.

Just abans d'arribar als xalets de la Costera, ens desviem a mà esquerra, que és per on continua la pista que seguíem. Sense deixar-la, i passats uns deu minuts més, a mà dreta arranca un corriol marcat amb senyals PR que, per la banda de dalt de l'horta de la font d'Albir i pel mig d'un pinar, ens baixa ràpidament cap a la Rambleta. El darrer tram es correspon amb un camí empedrat però molt deixat.

Creuem el ramblar on s'ajunten els barrancs de Castro i de Xóvar, i eixim a la pista que uneix la CV-223 amb el camí de Castro i el camí de la Vila. El seguim a l'esquerra, en direcció sud, i remuntem els darrers metres de recorregut del barranc de Xóvar. A orient ens queda l'horta de la font d'Albir.

En arribar al picador de Cavalls, girem a la dreta per tal de creuar el barranc de Xóvar per unes passeres i incorporar-nos així al camí de la Vila, camí de l'horta de la Vila, camí d'Alfeig o, erròniament, "camí del Fech". A partir d'ací, cal que fem cas a les marques del GR-36.

Travessem l'Horta d'Alfeig, antic poblet morisc de l'òrbita eslidera, de sud a nord. Cal que ens fixem que, arribats a un revolt, abandonem, com indica el GR, el camí de la Vila per tal d'acurtar pel bancal del Coixo. En acabant de la travessa, ens reincorporem al camí de la Vila allà per l'ereta de l'Alcúdia.

Des d'aquest punt, només ens queda arribar en uns cinc minuts a Eslida i, en havent visitat un poc la localitat, donar per acabada la ruta allà on la començàrem.