December 24, 2014

December 2014

Advanced Filters

Filter by recording month or date. Find trails only from people you are following.

Get Wikiloc Premium Upgrade to remove Ads
Advanced Filters Advanced Filters

near la Morera de Montsant, Catalunya (España)

(En el blog, se accede a la traducción automática al castellano, galego y euskera) (In the blog, you can access the automatic translation into English and other languages)

(Priorat) Excursió realitzada el 24 de desembre de 2014; total de 7 km; +250 -250; 3,5 hores (amb 1h per la visita a Escaladei). Excursió organitzada amb el següent itinerari: Cartoixa Escaladei, La Pietat, Sant Antoni de Montalt, Coves Roges. Feta per en Marc i en Miquel. Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil (molt fàcil).

Hem anat a dormir a Poboleda, amb la finalitat de fer una sortida amb component cultural el dia següent. Hi ha molta boira baixa que, l’endemà, continuarà. Poboleda es troba al centre del Priorat històric. El riu Siurana li passa pel mig i d’aquí devia ser que un dens bosc de ribera format per pollancres va esdevenir el nom del poble. Amb el mateix origen que el nom de Poblet, Poboleda prové del nom llatí “Populetum” que és la denominació de la pollancreda o albereda que hi devia haver. Aquest nom ja apareix en documents del segle XII.
Sabem que el 1151 el territori va passar a mans d’Albert de Castellvell, el qual va ser el castlà de la fortalesa. L’església que podem veure al vespre, matisada pel tel de boira, és del 1749 i va ser finançada per la gent del poble. De la que devia ser la primitiva església romànica no hi ha cap vestigi en l’actualitat, però si que encara queda algun petit llenç del que havia estat la muralla medieval.

Els carrers del poble, molt buits i silenciosos, amb la boira i el fred (-1ºC) ofereixen molts racons fotogènics. De les diverses informacions històriques es veu que inicialment els monjos van residir a Poboleda, però acabades les obres i les cel•les del monestir s’hi van traslladar cap el 1203. Pels carrers del pobles es poden veure moltes cases que encara conserven el regust de l’antigor i es poden veure dates dels segles XVII i XVIII gravades a les llindes d’algunes de les construccions. Evidentment aquestes llindes poden haver estat posades amb posterioritat a l’origen dels fonaments de la casa en qüestió, ja que les diverses guerres (Segadors, Remences, Independència, la del Francès, les carlinades...) anaven tenint sempre efectes negatius en les edificacions.

Ja estem a punt de marxa. Hem aparcat al davant de l’accés a la Cartoixa d’Escaladei. Encara està tancada, perquè el Centre d’Informació comença a les 10. Nosaltres aquí comencem a caminar. Abans hem parlat de la creació d’aquesta Cartoixa amb el suport d’Alfons I el Cast. Aquest sobirà ho era amb els títols principals de Comte de Barcelona i rei d’Aragó i els menors de comte de Girona, Osona, Besalú i de Cerdanya. També era comte de Rosselló i de la Ribagorça, de Gavalda i de Provença i vescomte de Milhau i de Carlat. Els seus títols li donaven la sobirania de Catalunya i del que avui en diem la Catalunya Nord. Pel títol de rei d’Aragó, era el sobirà de les terres aragoneses. Un sobirà compartit per dues nacions ja formades (tal com és el concepte “natio”) amb cultures... ...

Go to the blog

620 m altura

• Photo of Itaca79

Itaca79 Apr 25, 2016

Vam seguir la ruta i és una ruta molt senzilla per a fer amb la família. Només vam trobar un petit tram que la pluja ha fet malbé una mica complicadet per al nen i l'àvia, però tot i així el vam fer. Un paisatge molt bonic amb un final, visita a la cartoixa, impressionant.

Miquel Garriga Apr 25, 2016

Hola Itaca79, me'n algero molt que us anés bé. T'agraeixo el comentari perquè sempre és útil anar actualitzant la informació.
    I gràcies per la valoració.

• Photo of taih

taih Aug 3, 2017

Bona caminada, tot i que l'hem feta en ple agost i potser a una de les pitjors hores per la solana. Ben indicat, hi ha un parell de basses que el nostre gos ha agraït molt i això que portàvem aigua en abundància. El darrer tram una mica més complex en baixada

Miquel Garriga Aug 3, 2017

Gràcies, taih, per la valoració. Me'n alegro que us hagi servit.

• Photo of joscamrev

r.felip Oct 7, 2019

Molt distreta

Miquel Garriga Oct 8, 2019

Gràcies per la valoració.

• Photo of Christophe Costantini

Christophe Costantini Apr 5, 2021

Fácil y agradable

Miquel Garriga Apr 5, 2021

Gracias, Christophe. Me alegro que la hayas disfrutado.