Uploaded May 26, 2019

Recorded May 2019

1.5
3.0

near Paüls, Catalunya (España)

Bonic recorregut pel Massís dels Ports, partint de la Font de Sant Roc a Paüls, per ascendir a la Moleta de les Canals ia la Punta del Vacarissal, uns dels cims amb millors panoràmiques de la zona i descendir per la desconeguda Canal del Cingle. Un recorregut exigent per l'abrupta morfologia del terreny que obliga a combinar trams d'ascensió i descens per fondalades, colls, canals i cims.

Accés:
Des de Tortosa per la C-12 direcció Xerta, on prendreu la TV-3541, que us portarà a Paüls. Quant arribeu al poble, seguiu les indicacions de "Fonts de Sant Roc" que estan a 2,5km. del poble.

Recorregut:
Sant Roc (Paüls) - Coll de l'Ametlleral - Coll de les Canals - Cova dels Porros - Moleta de les Canals - Pinar Ample - Punta del Vacarissal - Coll de l'Avenc - Les Clapisses - Canal del Cingle - Pla d'en Pellisser - Sant Roc (Paüls).

Descripció:
La ruta s'inicia a l'Àrea Recreativa de Sant Roc a Paüls, des d'on prendrem el GR-7 en direcció sud que, passat el Coll de l'Ametlleral, abandonarem per prendre un fressat corriol que, en constant pujada ens portarà fins al Coll de les Canals, des d'on ens desviem uns metres per visitar la Cova dels Porros, desfem el camí que hem fet per anar a la cova i pocs metres després de passar el coll cal començerm a enlairar-nos per un corriol poc visible, seguint les fites que anirem trobant i que, decantats cap a l’esquerra i en dura pujada, ens portaran a l’altiplà on es troba el punt culminant de la Moleta de les Canals. En un dia clar les panoràmiques des de la Moleta de les Canals són espectaculars, la Moleta del Camp, l’Espina i la Tossa cap al Sud, el Penyagalera, les Roques de Benet i el barranc dels Cubars més cap a l’oest; el Joan Gran, la Punta de l’Aigua i la Mola Grossa cap al nord, la vall de Paüls, el Montaspre o la Coscollosa cap a l’est... juntament amb les fondalades, barrancs i cingleres properes, així com la Terra alta més enllà dels confins del massís.
Desprès de fer un petit descans i gaudir de les vistes seguim el nostre camí baixant de la Moleta de les Canals per un ample corredor en direcció nord i ens endinsem en el Pinar Ample per anar a trobar el camí cap al Pla de l’Hedra, que deixarem poc després per, remuntant cap a l’esquerra, assolir un ample llom que ens deixarà al cim de la Punta del Vacarissal (Joan Gran), amb noves i espectaculars panoràmiques cap al barranc de Cubars i el Vacarissal.
Des del cim baixem a la fondalada del Vacarissal seguint la carena i seguim el corriol que es dirixeig al Coll de l'Avenc, on agafem un corriol poc marcat en direcció a la Moleta de les Clapisses i poc abans d'arribar al cim fem una fàcil desgrimpada per l'esquerra i en pocs metres ja estarem a l'entrada de la Canal del Cingle, des d'on farem una baixada espectacular i tècnica amb un descens de 500 mts. de desnivell en uns 1,5 km de recorregut, en sortir de la canal iniciem el retorn cap a la Font de Sant Roc davallant uns metres per un camí cap a l'est i en arribar a l'alçada del Pla d'en Pellisser, girar a la dreta cap al sud i seguir el corriol fins a l 'Ermita i la Font de Sant Roc, on tenim els cotxes.

Advertencies:
En aquest recorregut hi ha alguns trams de grimpada, sendera perdedora i camp a través.
En el descens de la canal no existeix camí i té un desnivell considerable.
Tot i que nosaltres ho vam estar senyalitzant amb innombrables fites no és apte per a principiants.
Descarteu de fer aquest recorregut en dies de pluja o vent.
Es recomana seguir la ruta amb GPS i saber orientar-se a la muntanya o anar acompanyat de algú que conegui molt be la zona.

Important:
Caminar per les muntanyes pot ser una activitat perillosa segons el perfil de la ruta, és aconsellable tenir un mínim de formació, experiència i saber planificar l'activitat abans de sortir.
Cadascú és responsable de les seves decisions, les seves accions i la seva seguretat.
Aquest itinerari es proporciona només amb fins informatius i no implica de cap manera la responsabilitat de l'autor.

Aparcament

Coll de les Canals

Cova dels Porros

Canal de pujada

Moleta de les Canals (1070 mts)

Canal de baixada

Coll del Pinar Ample

Punta del Vacarissal (1073 mts)