Uploaded December 31, 2017

Recorded December 2017

2.2
4.3

near Paüls, Catalunya (España)

Itinerari circular pel sector nord-est del Massís dels Ports, partint de la Font de Sant Roc a Paüls, per ascendir a la Punta del Vacarissal, un dels cims amb millors panoràmiques de la zona pel seu emplaçament i descendir per la desconeguda Canal del Cingle. La ruta transcorre pels vessants oriental cap al Baix Ebre, i occidental cap a la Terra Alta, d'aquest singular i accidentat massís calcari, creuant la divisòria dels dos vessants pel Coll de les Canals. Un recorregut exigent per l'abrupta morfologia del Massís dels Ports que obliga a combinar trams d'ascensió i descens per fondalades, colls i cims.

Accés:
Des de Tortosa per la C-12 direcció Xerta, on prendreu la TV-3541, que us portarà a Paüls. Quant arribeu al poble, seguiu les indicacions de "Fonts de Sant Roc" que estan a 2,5km. del poble.

Recorregut:
Sant Roc (Paüls) - Mas del Torrat - Font de Galdiri - Coll de les Canals - Cova dels Porros - Coll del Bassot - Mas d'Espolsaigualeres - Font de la Carrasca - Font de la Canaleta - Pinar Ample - Punta del Vacarissal - Coll de l'Avenc - Les Clapisses - Canal del Cingle - Pla d'en Pellisser - Sant Roc (Paüls).

Descripció:
La ruta s'inicia a l'Àrea Recreativa de Sant Roc a Paüls, situada als peus d'un ampli circ de muntanyes, on s'arriba per una pista asfaltada indicada a l'entrada d'aquesta localitat, des d'on prendrem una pista a dreta en direcció a la Font de Galdiri i que en constant pujada ens portarà fins al Coll de les Canals, al peu de la Moleta del mateix nom (és possible pujar directament a la Moleta des del coll pel vessant meridional seguint les fites que hi trobarem).
Davallant des del coll de les Canals cap al vessant del massís orientat cap a la Terra Alta, travessarem per una zona de bosc fins arribar al coll del Bassot, des d'on seguirem descendint en direcció sud fins a la fondalada del Mas de les Eres. Poc després de trobar les ruïnes d'un antic mas, girarem en direcció nord, cap a la dreta, per continuar davallant per la pista que baixa del mas de les Eres i que passa a tocar de la font de la Carrasca fins arribar al llit del torrent, indret en què abandonarem la pista per desviar-nos a la dreta, cap a la Font de la Canaleta.
Des de la Font de la Canaleta seguirem un costerut corriol pintat de groc que, per sota dels contraforts occidentals que baixen de la Moleta de les Canals, ens portarà fins a un collet on girarem a la dreta, en direcció est, fins al frondós Pinar Ample, on abandonarem el camí en direcció nord, per pujar pel dret cap a la Punta del Vacarissal (1074 mts.)
Les panoràmiques des de el cim són grandioses: la Moleta del Camp, l’Espina i la Tossa cap al Sud; el Penyagalera, les Roques de Benet i el barranc dels Cubars més cap a l’oest, la Punta de l’Aigua i la Mola Grossa cap al nord; la vall de Paüls, el Montaspre o la Coscollosa cap a l’est... juntament amb les fondalades, barrancs i cingleres característics de la morfologia dels Ports, així com la Terra alta més enllà dels confins del massís.
Després de gaudir de les vistes des del cim ens dirigirem al Coll de l'Avenc, on agafarem un corriol poc marcat en direcció a la Moleta de les Clapisses i poc abans d'arribar al cim fem una fàcil desgrimpada per l'esquerra i en pocs metres ja estarem a l'entrada de la Canal del Cingle, des d'on farem una baixada espectacular i tècnica amb un descens de 500 mts. en un 1,5 km de recorregut, en sortir de la canal iniciarem el retorn cap a la Font de Sant Roc davallant uns metres per un camí cap a l'est i en arribar a l'alçada del Pla d'en Pellisser, gira a la dreta cap al sud i seguir el corriol fins a l 'Ermita i la Font de Sant Roc.

Punts d'aigua:
Font de Sant Roc, Font de Galdiri, Font de la Carrasca i Font de la Canaleta.

Advertencies:
En aquest recorregut hi ha alguns trams de grimpada, sendera perdedora i camp a través.
En el descens de la canal no existeix camí i té un desnivell considerable.
Tot i que nosaltres ho vam estar senyalitzant amb innombrables fites no és apte per a principiants.
Es recomana seguir la ruta amb GPS i saber orientar-se a la muntanya o anar acompanyat de algú que conegui molt be la zona.

Parquing

Sendera a Pinar Ample

Coll

Pinar Ample

Punta del Vacarissal (1074 mts)