Uploaded March 15, 2015

Recorded March 2015

2.6
5.2

near Mas de Barberans, Catalunya (España)

Ruta circular en un entorn altament paisatgístic, amb un bon toc aventurer i trobant-nos durant el recorregut amb dos passos compromesos que encara estan equipats amb cordes, millor estar acostumats a aquest tipus de situacions.

Accés:
Des Roquetes preneu la TV-3422 en direcció als Reguers i uns 2 km després de deixar Roquetes, preneu la desviació a l'esquerra indicat amb un senyal que dirigeix ​​al Mont Caro, seguir-la fins a la zona urbanitzada del Mascar, on aparcarem el cotxe al parquing del Nou Refugi de Caro.

Descripció:
Aparquem al pàrquing situat al costat del Restaurant del Port (l'Esquirol) i Començem avançant, en direcció Sud-oest, seguint les marques de Estels del Sud i GR-7. Com a referència passarem, en pocs metres, pel Restaurant del Port. El GR-7 discorre per pista asfaltada, que correspon al camí de la solana. Arribarem a una bifurcació de pistes asfaltades, on veurem un panell informatiu. Nosaltres continuarem per la pista asfalta de l'esquerra, en direcció a Fredes, indicat degudament en el cartell. En uns 225 m arribarem al Coll de la Carrasqueta, on ens desviarem per la senda de l'esquerra, seguint les marques homologades, que ens introduirà en un preciós bosc, predominant el boix, i ens conduirà, ascendint gradualment, al nostre primer punt destacable de la ruta: El Coll de Pallers, on gaudirem de les primeres vistes espectaculars. Al Coll deixem el recorregut de Estels del Sud i el GR-7, continuant per la senda de l'esquerra, seguint les fites i les marques vermelles. Primerament pujarem per l'obaga fins arribar a la carena, que ens regalarà impressionants vistes de tot aquest hàbitat. A la carena, ens desviarem lleugerament uns 80 m, per la nostra esquerra, per aconseguir el nostre segon punt destacable de la ruta: La Gronsa (Mirador Natural) on gaudirem d'extraordinàries vistes de la cara oest del cordal. Seguirem avançant per la carena en direcció nord-est, i passarem per la Moleta Rodona, on obtindrem sensacionals panoràmiques. Tot un gaudi !. Seguirem progressant en la mateixa direcció, i ens introduirem en una atractiva zona d'obaga, discorrent per sota del Cim del Mont Caro. Després, pujarem per una petita i pedregosa canal, on haurem de disposar de les nostres habilitats per salvar-la, sense major problema per als experimentats en aquests terrenys. Seguirem ascendint, per l'esquerra de les antenes i del Cim, per confluir amb la pista asfaltada de Caro, on ens desviarem per la dreta, en direcció sud, per aconseguir el nostre tercer punt destacable de la ruta:
El Cim Mont Caro, 1442 m, amb el handicap de les antenes, que semblen coets i trenquen tota la màgia d'aquest monumental cim. La imatge representativa en el Cim és la Verge de la Cinta situada sobre un pedestal. A la cara est del cim tenim el Mirador del Mont Caro, on veurem un monòlit, especificant les dades del cim. Un altre punt estratègic per gaudir de sensacionals vistes, ¡si el temps ho permet, del Delta de l'Ebre i de tot el litoral costaner. També podrem observar l'altra part del recorregut que farem tot seguit, destacant el cim de la Barcina com la cota més alta i punt principal. Des del Mirador, desfem els nostres passos, en direcció nord, per assolir en uns 200 m un altre punt estratègic, per seguir gaudint d'extraordinàries panoràmiques de tot el Parc Natural dels Ports 'Impressionants vistes! Des d'aquí; baixem per una senda alternativa a la carretera, marcat amb senyals vermells, fent drecera, creuant la carretera finalment arribarem al Coll de Vicari, 1294, on comença un dels itineraris del Parc Natural, concretament el del Bassis de Caro. Seguirem caminant per la carretera, i en uns 250 m arribarem a un revolt, on veurem un panell informatiu que indica l'itinerari de la Barcina. Abandonem la carretera, desviant-nos per la dreta seguint aquest itinerari, transitant per precioses sengles plenes de pins i boix, però a mesura que anem aconseguint alçada va desapareixent gran part de la vegetació, fins posicionar-nos en la carena de la Barcina. la nostra referència seran les marques vermelles, i en uns 600 m arribarem a un punt davant d'una gran roca, on hem estar atents per deixar l'itinerari oficial de la Barcina, i baixar per un altre sender per la dreta, en direcció sud, indicat també amb marques vermelles. Per als més intrèpids i aventurers endavant !, seguirem descendint per l'altre itinerari extra-oficial. Com a referència, en uns 290 m passarem per una petita pedrera recollida en un petit bancal. Des d'aquí seguirem avançant en direcció est. Transitarem per una zona més desemparada, esquitxada de petits arbustos de boix, sempre omnipresents en gairebé tot el recorregut, on gaudirem d'extraordinàries vistes de tota la línia costanera, i de tota l'escarpada i abrupta serra mirant al mar. Entrarem en una zona d'interessants formacions rocoses, molt característic en tot el parc. En uns 635 m, des de la pedrera, arribarem nostre cuart punt destacable de la ruta: La Cova de la Barcina, abrigada per formacions rocoses. Avancem uns 140 m i arribarem nostre cinqué punt destacable de la ruta: La Font de la Malladeta dels Cinc Sentits, també refugiada entre parets rocoses. Un racó encantat, refugiat entre fascinants mols de pedres modelades. Seguim avançant uns 180 m i arribem nostre: 6è punt destacable de la ruta: La Roca Enclusa. Una curiosa i capritxosa roca en forma de Enclusa. Continuarem baixant, sense pietat, i en uns 650 m ens desviarem per la dreta, seguint les marques vermelles, per introduir-nos en un altre preciós bosc de boix, el recorregut és més complicat i relliscós, presentat un fort pendent i desnivell. Per tant, aquest tram el realitzarem amb la màxima precaució. Submergits en un entorn ple de vegetació, completament selvàtic. En uns 380 m arribem a una petita cascada que baixa per la paret, que veurem a la nostra esquerra, marcat com a punt d'Aigua. Desafortunadament tenia poca aigua, però les pedres i el terra estava molt relliscós, imaginar-vos en èpoques de pluges!!, el més probable que intransitable. Seguim descendint fins a la cota més baixa del recorregut per aconseguir el nostre setè punt destacable de la ruta: La Font del Gel.
Amagada en un racó, amb el barranc de la Vall d'en Pastor en el nostre marge dret. tampoc queia aigua, però oferia un petit estany que preservava aigua fresca, que ens va servir per refrescar-nos. Des d'aquest punt, vam començar ascendir sense compassió, on hem d'estar atents, i seguir les marques vermelles, les fites de pedres, ja que la senda està força difuminada. La pujada és completament aventurera, on haurem de ajudar-nos de les mans en alguns trams. En uns 300 m, desviant-nos lleugerament de la senda, arribarem a un meravellós mirador natural, on vam aprofitar per gaudir de les espectaculars panoràmiques que oferia, amb el Barranc de Farrubio i de Carreteres als nostres peus. Un preciós paisatge i mirador que ens va reposar de ple per continuar. Tornarem a reprendre el camí, que ens conduirà per un altre brutal entorn al nostre: 8è punt destacable de la ruta: El Pas de la Barcina. Al meu entendre, el pas més complicat del recorregut, que vam haver de salvar amb molta precaució. El terreny estava molt relliscós i calia creuar la torrentera que s'estimbava, salvatgement, al Barranc de Farrubio i de Carreteres, i la corda que havia instal·lada en aquest pas, no era suficient llarga per travessar tot aquest tram. Assumpte que haurien de tenir molt en compte per al futur. Superat aquest pas, seguim ascendint, i en uns 190 m ens trobarem amb una bifurcació de sendes, on ens desviarem per la senda de l'esquerra, també poc definida. Seguirem ascendint un fort pendent, durant uns 200 m, per un espectacular tram de grans formacions rocoses i ple de vegetació, per aconseguir el nostre novè punt destacable de la ruta: La Grimpada amb cordes de la Barcina.
L'altre tram més complicat de la ruta. Es tracta de superar un gran esglaó de roca, amb bons punts de suport, i més amb l'ajuda d'unes cordes, però res complicat per als habituats a la muntanya i a aquest tipus d'activitats i passos. Superat aquest divertit i aventurer tram, seguim ascendint, mes còmodament, buscant la part alta de la Barcina, recorrent el seu cordal pel aresta dels tallats. La llàstima és que ens trobem, un cop més, envoltats per la boira, i no vam poder gaudir de les magnifiques vistes que pot brindar aquest tram. Continuem avançant per la carena, en direcció sud-oest uns 780 m, desviant-nos lleugerament per l'esquerra, per aconseguir el nostre decè i últim punt destacable de la ruta: El Cim de la Barcina, 1359 m, on vam aprofitar per fer un descans. Des de la Cima, recuperarem la senda per on anàvem, i seguirem avançant pel sender oficial de l'itinerari de la Barcina. En uns 870 m, abandonarem aquest sender, desviant-nos per un sender descendent, que ens introduirà en un altre màgic i fantàstic bosc de Boix i ens desembocarà a la carretera que puja fins el Cim del Mont Caro. Seguirem la carretera per la nostra dreta, en descens, i en uns 550 m confluirem amb la carretera que recorre la serra en direcció al Refugi i a Fredes. Així que, ens desviem per l'esquerra caminant per la carretera principal en direcció sud-oest. Per fer més amena i entretinguda la volta, anem alternant la carretera amb camins i senders. En 430 m, ens desviem per la dreta, per una pista, primer asfaltada, i després sense asfaltar. En 200 m, ens desviem per una senda que veurem en el nostre marge esquerra que correspon al GR-7. En uns 90 m de recorregut per la senda del GR-7, arribarem a una bifurcació de sendes. Nosaltres seguirem rectes per la pista cap al Mascar. En uns 225 m, abandonarem la pista, i continuarem per la senda de l'esquerra i en 75 metres connectarem, novament amb la carretera principal, que seguirem per la nostra dreta durant uns 450 m fins al, on ens desviarem per la dreta, per la senda que conflueix a l'esplanada del pàrquing on tenim els vehicles , donant per finalitzada aquesta ruta.

Important:
Caminar per les muntanyes pot ser una activitat perillosa segons el perfil de la ruta, és aconsellable tenir un mínim de formació, experiència i saber planificar l'activitat abans de sortir.
Cadascú és responsable de les seves decisions, les seves accions i la seva seguretat.
Aquest itinerari es proporciona només amb fins informatius i no implica de cap manera la responsabilitat de l'autor.

Coll de la Carrasqueta

Font del Gel

Mirador

Pas de la Barcina

Grimpada (Pas equipat amb corda)

Serra de Roquer

La Barcina (1354 m)

Cruilla (Dreta)

Carretera de Caro (esquerra)