Moving time  one hour 37 minutes

Recorded September 2018

1.9
3.8

near Arnes, Catalunya (España)

El Parc Natural dels Ports està situat entre les comarques del Baix Ebre, el Montsià i la Terra Alta. En són característiques les seves formes abruptes. El clima presenta forts contrastos i es pot passar de la calma més absoluta, a fortes ràfegues de vent en un no-res.

Al estar en bona part situat per sobre dels 1000 m d’altitud, origina un canvi de vegetació de característiques d'alta muntanya, com: el pi negre acompanyat d’un boscatge on destaca el boix i el ginebró. Altres espècies són el faig, el teix, l’auró, el salze...
A les serres més baixes predomina una densa massa forestal dominada pels encantadors alzinars, on també es troben la noguera, i les carrasques.

Vull destacar que aquesta accessible caminada ens fa gaudir dels camps, els boscs i les vistes dels Estrets, les planes, les valls i muntanyes que envolten els Ports.
També ens acosta a l'inici de diferents senders. Un d’ells té com a destí pujar a les Roques de Benet a 1016 m d’altitud, i que aquest cop no el seguirem. Però, si que ens apropem per una pista forestal a tocar les seves parets verticals de conglomerat que s’aixequen gairebé 300 m i cauen a plom sobre un sòcol calcari. I d'altres que ja os explico, mentre seguim la nostra ruta.

Com arribar:
La vila d’Horta de Sant Joan i la vila d’Arnes pertanyen a la comarca de la Terra Alta, de la província de Tarragona.
Des de la T-334 arribem a Horta de Sant Joan i continuem direcció a Arnes, i un cop arribats a la confluència prenem la T-330, i aviat trobem un pal indicador que diu “Els Ports” cap a l’esquerra. Seguint en tot moment la pista asfaltada, després de 4,5 km aprox. arribem al pàrquing de les Eres, que resta a la nostra esquerra. On comença una pista forestal direcció a l’antic mas de les Eres, ja enrunat; i que ens permetrà fent-se una idea de l’orografia dels Ports, i gaudir de la nostra caminada.

Descripció de la ruta:
Arribats al pàrquing de les Eres continuem circulant per la pista fins deixar el cotxe aparcat a la seva ampla vorera, poc abans d’arribar al Coll de Membrado.
Avancem caminant pista amunt on trobem a la nostra dreta un camí boscós que ens condueix a una esplanada que aprofitem per gaudir de les vistes de Benet. Reculem i recobrem la pista on aviat som a un pronunciat revolt que serveix de mirador natural cap a la Mola dels Biarnets, la Terra Alta...; i seguim camí fins arribar al Coll de Membrado.
Si es segueix la pista s’arriba a les runes del mas de les Eres, punt on aquesta esdevé definitivament camí, direcció a les acinglerades moletes del Camp i de les Canals, i corriol quan s’endinsa pel barranc dels Estrets.
A la nostra esquerra surt l’inici d’un corriol direcció a Roques de Benet, bordejant la Moleta del Salvatge o Sovatge (cabres salvatges).
I a la nostra dreta surt el corriol que agafarem i que ens portarà al Coll de Botana. El prenem i aviat ens trobem voltats d’un boscam força ombrívol i fresquet, que ens fa recuperar forces fins arribar al Coll on surt un camí a l’esquerra direcció nord per assoleix la Punta de Botana.
A la dreta surt un altre camí, que és el que agafem per anar en direcció al mirador natural i gaudir de les espectaculars vistes panoràmiques que ens ofereix: la Moleta del Motlló, els Estrets del Riu de les Valls, la Mola dels Biarnets, la Terra Alta, Roques de Benet... Ens fem una idea de com és l’orografia dels Ports.
En aquest punt també surt un corriol de baixada força pendent direcció a la Serra de l’Espina i l’àrea recreativa de La Franqueta on surten moltes excursions.
Nosaltres reculem fent una petita circular, tornem al Coll de Botana seguint corriol i arribem a la intersecció de la pista direcció al Coll de Membrado, fins a trobar-nos al lloc on hem deixat el cotxe aparcat.
Seguint circulant per la pista trobem a la nostra dreta el corriol direcció a les Roques de Benet, lloc habitual per accedir-hi, el darrer tram és força dret i acanalat, raó per la qual caldrà fer servir les mans.
Seguim pista avall i aviat a la nostra dreta surt una pista forestal que voreja la formació rocosa de Benet. Deixem el cotxe aparcat a prop de la barrera que impedeix el pas als cotxes, i prenem a peu el camí gaudint de les vistes de la Terra Alta, la Mola dels Biarnets i la Penya del Gall o Pena de Gall. Continuem per aquesta pista fins a tocar el peu de les seves parets. Antigament aquest camí s’utilitzava per anar a Tortosa, i actualment ens porta a l’interior del barranc de l’Avellanar. s’endinsa pels esquerps barrancs d’en Piquer, i a una petita balma nomenada la coveta de l’Home mort. Però aquest recorregut esdevé dificultós amb pendent pronunciada i roca solta, on s’ha d’anar amb molt de compte perquè hi ha una bona caiguda.
Un cop tocat el peu de Benet, retrocedim per la pista fins a trobar el cotxe i continuar circulant per arribar al Pàrquing de les Eres i donar per acabada aquesta excursió.

El primer cop que vàrem venir per assolir les Roques de Benet, vam deixar el cotxe en aquest pàrquing per continuar la ruta a peu. Però aquest segon cop vam fer una aproximació al Coll de Membrado amb el cotxe, per aquesta pista en bon estat i molt accessible, per gaudir de la passejada pels Ports.

Deixem el cotxe a la vorera de la pista.

Sender a esplanada mirador.

Mirador.

Intersecció.

Mirador natural.

Intersecció.

Encreuament de pista i corriols. Coll de Membrado.

Direcció coll de la Moleta i Roques de Benet

Coll de Botana.

Encreuament de corriols.

Vista arribant al mirador.

Mirador natural.

Corriol a les Roques de Benet

Sender per anar al peu de les Roques de Benet.

Roques de Benet.

Pàrquing inici ruta a Roques de Benet.