Coordinates 2010

Recorded December 2018

2.4
4.9

near Horta de Sant Joan, Catalunya (España)

Itinerari pel vessant nord-est del Massís dels Ports, que culmina amb l'ascensió a les principals elevacions de la zona dels acinglerats Montsagres d'Horta i de Paüls, des d'on es gaudeix d'unes àmplies i espectaculars panoràmiques, especialment cap a la Terra Alta i la vall de Paüls. Ruta que, a més, ofereix altres al·licients característics d'aquest singular massís calcari, especialment visibles en aquest itinerari, com la seva accidentada orografia que combina feréstegues valls, barrancs i fondalades, amb colls, cingleres i cims, una vegetació variada (alzinars, pinedes, matollars...), i testimonis d'una antiga, intensa i desapareguda activitat humana al territori (masos enrunats, antics pous, basses i bancals de conreu...).

ACCÉS:
Des de la T-330 a l'alçada d'Horta de Sant Joan, seguim un indicador a ‘Els Ports’ pel camí asfaltat que ens porta a l’àrea de la Franqueta, però abans a uns 250 m.del cartell ens desviem cap a la esquerra per una pista de terra que baixa a creuar el riu Canaletes i seguint el traçat principal arribarem als 3,5 km. al mas de Fandos, aparcarem al costat d'ell, abans de creuar el barranc dels Cubars (està prohibit circular des d'allà).

DESCRIPCIÓ:
Des de el aparcament del Mas de Fandos seguim la pista en sentit sud, travessarem la part baixa del barranc dels Cubars per prendre de seguida una altra pista a l'esquerra que, per sobre del mas de Sotorres, ens portarà per corriols senyalitzats fins a la cruïlla cap al salt del Ventador, que nosaltres deixarem a la dreta, amb les Roques de Benet i l'engorjat riu Canaleta davant nostre. Seguint amunt les marques de PR aviat arribarem a les Roques Cambretes.

Remuntant per un petit collet les Roques Cambretes (bones panoràmiques cap a la Terra Alta) seguirem el corriol que ens portarà al coll de l'Ereta, cruïlla que agafarem amunt (a la dreta aniríem al coll de la Barca), en direcció al Pujador de la Mala Dona (el devastador incendi de l'estiu de 2010 en aquesta zona ha deixat rastres visibles en la dessolada vegetació d'arbres caiguts, troncs cremats...). A través del Pujador de la Mala Dona superarem els contraforts que baixen de la carena de la Moleta, un pas en què ens haurem d'ajudar de les mans en algun punt i que ha estat equipat amb un cable de seguretat en la curta cornisa que trobarem a la part alta del pas.

Superat el Pujador de la Mala Dona, remuntarem en sentit est cap a la carena de la Moleta, que recorrerem pel vessant sud (val la pena desviar-se del camí uns metres per contemplar el magnífic i feréstec barranc dels Cubars) fins arribar a una zona més herbosa i planera, després de deixar la bifurcació als masos de Capellà i Fandos a la nostra dreta. Progressant per terreny més amable amb antics bancals, aviat arribarem a l'enrunat mas de les Creuetes de Lloà, situat en una ampla fondalada amb la Mola d'Atans i la Punta de l'Aigua visibles cap al nord, i un bonic pou ben a prop.

Aqui girem a la dreta per un sender que traça una mitja volta per una frondosa pineda sota els contraforts de la Punta del Vacarissal i surt a la fondalada de Vacarissal (encreuament de camins). des d'on ens dirigirem al coll de la Punta de l'Aigua, però abans d'arribar ens desviem per fora de camí a la dreta per ascendir a un turó rocós en el qual haurem de fer una grimpada i un tram de cresta una mica exposada abans d'arribar a la Punta de l'Aigua

Des de la Punta de l'Aigua seguim la marxa fins arribar al Coll de la Gilaberta, on girarem a l'esquerra per pujar per un costerut corriol al proper Coll d'Atans, que separa la Mola d'Atans de la carena de les Puntes dels Raus i de LLambrars. En aquest punt iniciarem el recorregut carener cap a les Puntes dels Raus i de Llambrars, separades per un collet, tot buscant el millor camí (trobarem algunes traces) evitant els trams més complicats pel vessant esquerre (magnífiques vistes de l'entorn). Des de l'escarpada Punta de Llambrars cal anar a buscar una canal pedregosa que, sense gaires dificultats i ajudant-nos de les mans (atenció a no confondre el pas), permet superar els contraforts del vessant occidental de la carena, travessant a continuació les pinedes del Pla de Ravanals fins arribar al camí que uneix les dues fonts dels Montsagres.

Des del fressat corriol dels Montsagres ara girarem a la esquerra, cap al nord-oest, fins arribar al bell paratge de la Font del Montsagre d'Horta, situada en una planera i frondosa fondalada i rajant una aigua magnífica. Seguint cap al nord-oest per una drecera del GR-171 aviat arribarem al Baixador d'en Valero, un pas obert a la cinglera del Montsagre d'Horta que, per terreny descompost i fent marrades, ens deixarà a la base de la cinglera. Girant a continuació a l'esquerra farem un flanqueig per sota de la cinglera que ens conduirà a una ampla canal encaixonada entre dos grans ressalts rocosos, que davallarem en diagonal per terreny descompost i amb fort pendent (atenció a les fites en tot aquest tram). A partir d'aquí el camí es suavitza i, entre senyals evidents dels efectes dels incendis i amb alguns arbres travessats al sender, passarem al costat de les runes d'antigues edificacions (corral d'Andill, Mas de Silvestre...) fins a sortir a la pista que, prenent-la a l'esquerra, ens portarà de retorn al punt de partida, després d'haver fet uns 15 km i més de 1000 metres de desnivell positiu.

VALORACIÓ:
Bones vistes durant tot el transcurs de la ruta.
És un recorregut amb molts de canvis de traçat, de manera que cal estar molt pendents.
És aconsellable seguir la ruta amb GPS o anar acompanyat d'algu que es conegui la zona.
Els trams de grimpades i cresteix no són excessivament difícils però no estan exemptes de perill

IMPORTANT:
Caminar per les muntanyes pot ser una activitat perillosa segons el perfil de la ruta, és aconsellable tenir un mínim de formació, experiència i saber planificar l'activitat abans de sortir.
Cadascú és responsable de les seves decisions, les seves accions i la seva seguretat.
Aquest itinerari es proporciona només amb fins informatius i no implica de cap manera la responsabilitat de l'autor.
En qualsevol cas, l'autor no es fa responsable i declina tota responsabilitat en cas d'accident.

Aparcament (Mas de Fandos)

Corriol al Ventador

Coll de l'Ereta (seguir esquerra)

Pas de la Mala Dona

Collet (carena de la Moleta)

Bif. a Mas de Fandos

Mas de les Crevetes de Lloà (Dreta)

Cruilla (Esquerra)

Vacarissal (Fita direccions)

Deixem sendera (Dreta)

Grimpada

Pas aeri (Crestall)

Punta de l'Aigua (1092 m.)

Coll de la Punta de l'Aigua

Coll de la Gilaberta (Fita direccions)

Coll d'Atans

Deixem Camí (Dreta)

Punta dels Raus (1088 m.)

Roca Foradada

Punta dels Llambrars (1056 m.)

Coll

Canal de Baixada (Embut)

Camí dels Montsagres (Esquerra)

Font del Montsagre d'Horta (Fita direccions)

Pujador d'en Valero

Corral Mas d'Andill (ruïnes)

Mas de Silvestre (ruïnes)