Uploaded December 8, 2018

Recorded December 2018

2.4
4.9

near Beseit / Beceite, Aragón (España)

ACCÉS:
Des de Beseit un estret camí forestal, ben indicat i asfaltat parcialment, ens mena en sis quilòmetres a l’aparcament del Parrisal.
Atenció: cal abonar una taxa per la utilització de l’aparcament (10€ per vehicle)

DESCRIPCIÓ:
El recorregut s’inicia a l’aparcament habilitat a prop del Pla de la Mina, a l’inici de l’engorjat del Parrissal,. Prenent la pista passarem per l'Estret de la Fenellosa i deixarem a la nostra esquerra la cavitat de la Cova de la Dona, 200 metres més endavant creuarem el Matarranya per un pontet i començarem a remuntar per una zona boscosa fins a creuar el llit del Barranc de la Faixa Estreta, passat el qual el terreny es fa menys feixuc fins a desembocar en una zona més planera, indret on hem d'estar atents per agafar correctament les dues cruïlles consecutives que trobarem, ambdues a l'esquerra.

Ja doncs per camí més planer progressarem en direcció sud cap a la base de l'acinglerat cim on ens dirigim: val la pena detenir-se en una balconada natural des de la qual tindrem unes primeres panoràmiques de l'espectacular engorjat del Matarranya i de les Moletes d'Arany, a la banda contrària del congost. Seguint la marxa en direcció oest , en paral·lel a la cinglera, anirem a buscar un pujador que ens permetrà enfilar-nos sense problemes a la carena cimera i recórrer-la fins a l'extrem est on trobarem la fita de l'Argaret.

Des del cim val la pena detenir-se a contemplar les excel·lents vistes de l'engorjat del Matarranya, del vessant contrari amb les Moletes d'Arany, de la Caixa amb la seva inconfusible silueta, el Periganyol, el Penyagalera...

Resseguint des de l'Argaret la línia carenera, per un corriol poc definit, arribarem a les ruïnes del Mas Blanc i a la pista del Mas de Serrano. Seguint la ruta pel darrere del Mas avançarem, ara ja gairebé sense senyals, a través d'una pineda fins arribar a un collet, on el camí es torna a definir. Des del collet seguirem el corriol cap a l'esquerra, en direcció est, fins a un nou collet on es comença a davallar en direcció al barranc de la Mina, però nosaltres la obviem i seguim per una sendera que ens porta fins al Coll de la Ferrera, on fem el descens al Matarranya i des d'aqui anar fent, ara pel llera, ara per les vores, pujant i baixant. Cada vegada apareix més aigua. Un parell de graons de ferro ens eviten de mullar-nos els peus i uns metres mes avant quan ja es veu l’entrada a les Gùbies per l’esquerra, tirem amunt a la dreta a trobar el primer equipament del Pas del Romaret, graons de ferro i cadenes. els pugem a trams ajudats per la ferralla, bastant vertical. L’entorn es tope feréstec, el camí tortuós, però val la pena admirar el que ens envolta. Un cop dalt anem resseguint un corriol que ens baixa a la llera del riu i des d'aqui fins als cotxes anem descendint per les diverses passarel·les que hi ha en aquest tram del seu curs, gaudint de l'entorn, del riu i de les seves aigües.

VALORACIÓ:
Bones vistes durant tot el transcurs de la ruta.
És un recorregut amb molts de canvis de traçat, de manera que cal estar molt pendents.
És aconsellable seguir la ruta amb GPS o anar acompanyat d'algu que es conegui la zona.
Durant part d'aquesta ruta anem per trams de sendera perdedora o camp a través, sobretot entre el Mas de Serrano i la bifurcació a la Mina Maruja, en el qual no convé perdre de vista les fites, no us despisteu.....
Cal tenir en compte la distorsió que pateix la recepció del GPS a les zones estretes o molt properes a la paret. Això, pot fer que el track no coincideixi del tot amb el recorregut, però el camí és força evident i, sobretot en el tram Estels del Sud, està prou ben senyalitzat.

IMPORTANT:
Caminar per les muntanyes pot ser una activitat perillosa segons el perfil de la ruta, és aconsellable tenir un mínim de formació, experiència i saber planificar l'activitat abans de sortir.
Cadascú és responsable de les seves decisions, les seves accions i la seva seguretat.
Aquest itinerari es proporciona només amb fins informatius i no implica de cap manera la responsabilitat de l'autor.
En qualsevol cas, l'autor no es fa responsable i declina tota responsabilitat en cas d'accident.

Aparcament

Pla de la Mina (creuar riu)

Collet

Coll de la Ferrera

Roca Foradada

Miranda

Sender Estels del Sud (esquerra)