Uploaded September 13, 2019

Recorded September 2019

1.4
2.8

near Mas de Barberans, Catalunya (España)

Atractiva, variada i espectacular ruta pels Ports, que ascendeix a la Mola de Cati per la Mallada de les Coves Roges i el Pas del Roqué, per desprès visitar la Cova Cambra i la Cova Cantero, llocs que no ens deixaran indiferents.

Aproximació:
Des de Roquetes preneu la TV-3422 en direcció als Reguers i uns 2 km després de deixar Roquetes, preneu la desviació a l'esquerra indicat amb un senyal que dirigeix ​​al Mont Caro, seguir-la fins a la zona urbanitzada del Mascar i continueu recte per la carretera en direcció a Fredes fins arribar a la bifurcació entre la pista a Fredes i a l'Ermita de Santa Maria dels Ports, preneu per la dreta aquesta segona opció. Al proper encreuament torneu a prendre la pista de l'esquerra cap a l'ermita i als pocs metres trobareu una amplia esplanada on podeu deixar el vehicle.

Descripció:
Comencem aquesta ruta des de l'aparcament de l'ermita de Santa Maria dels Ports seguint l'antiga pista del Regatxol fins a arribar a l'alçada del Pla d'Avaria, on ens desviem pel camí de les Coves Roges i l'anem seguint uns 800 mts. fins que per la dreta veurem una fita que ens indica l'inici de una sendera, que per la Mallada de les Coves Roges ens portarà al Pas del Roqué de la Saliassa, aquesta sendera esta molt desdibuixada i és molt perdedora, convé no perdre les fites de vista, un cop arribats al Pas del Roqué, per continuar la ruta haurem d'entrar dins de la cavitat i creuar-la per una petita xemeneia d'uns 10 mts. de recorregut i un cop fora anar a la recerca d'una petita canal que ens deixa a prop d'una roca foradada, la qual travessarem per accedir a la part alta de la carena, on tindrem un magnífic mirador amb espectaculars vistes cap al Mont Caro, Coll de Pallers, Cresta del Marturi, etc, a partir d'aqui continuem el nostre camí per la carena fins arribar a un punt en el qual una fita ens assenyala el baixador per accedir al la Cova de la Saliassa, que nosaltres aquesta vegada desestimem, seguim per la carena cap a l'esquerra per fer drecera (camp a través) per la qual nomès tindrem la dificultat de cercar les zones mes netes de vegetació per poder continuar i anar de la forma més directa a la Cova Cambra, possiblement la mes visitada dels Ports, hi ha dues cavitats i l'entrada és immensa. Per entrar dins només ens cal ajupir en algun pas. Dins hi han grans sales, estalactites, estalacmites i columnes que l 'aigua i la pedra han estat esculpint durant milers d'anys. La sala més gran potser fa uns 20 mts. d'alçada. La llum dels nostres frontals no abasten. Estem dins de la cova una bona estona mirant, fent fotos i escoltant el silenci de la muntanya.
Sortim fora, tornem al camí i ens anem cap al Refugi de la Mola on fem una parada per reposar forces i menjar, des del refugi seguim cap a la Cova Cantero, però per evitar-nos 1'5 km. de pista agafem una drecera (camp a través) per la qual només tindrem la dificultat de buscar les zones més netes de vegetació per poder continuar, Arribem a la Cova Cantero ia l'entrada trobem un cartell indicador, aquesta no és tan gran com la Cova Cambra, però es molt interessant: estalactites, estalacmites, columnes i formes capritxoses. Tornem a la sendera, desfent el mateix camí que ens ha portat a la boca i novament a la carena seguim cap a l'esquerra per la sendera que ens porta al Mas del Xocolato, on enllacem amb la pista de la Mola que la seguim uns metres i abandonar-la per un antic camí de ròssec, senyalitzat amb una placa metàl·lica (Mascar Directe) i que ens deixa en les rodalies dels cotxes, completant així una curta però espectacular ruta.

Per visitar les coves cal portar frontal o llanternes i si pot ser amb potent llum, també és aconsellable portar una corda d'uns 20 mts. sobretot per a la Cova Cantero.

Diuen que una imatge val més que mil paraules, per això pujo part de les fotos que faig a cada sortida. Donen una bona primera visió dels llocs.

Important:
Caminar per les muntanyes pot ser una activitat perillosa segons el perfil de la ruta, és aconsellable tenir un mínim de formació, experiència i saber planificar l'activitat abans de sortir.
Cadascú és responsable de les seves decisions, les seves accions i la seva seguretat.
Aquest itinerari es proporciona només amb fins informatius i no implica de cap manera la responsabilitat de l'autor.
En qualsevol cas, l'autor no es fa responsable i declina tota responsabilitat en cas d'accident.

Aparcament

Sortida Pas del Roqué

Canal

Roca Foradada

Punta del Roqué (1266 mts)

Bif. a la Cova 1 de la Saliassa

Mirador/Desgrimpada

Mirador

Cova Cantero

Enllaç amb Corriol (Esquerra)

Drecera (Esquerra)

Cruilla (Dreta)

Dreta (Camí de la Mola)

Mirador

Camí del Ròssec (Mascar Directe)

Cami de la Mola (Esquerra)