Moving time  3 hours 38 minutes

Recorded April 2018

2.4
4.7

near els Hostalets d'en Bas, Catalunya (España)

Ruta des dels Hostalets d'en Bas fins a l'ermita de Sant Miquel de Castelló, passant per les Gorgues de les Fogoses, el Salt de l'Olla, la Font de les Marrades, l'Hostal del Grau, el Torrent del Grau, la Tossa de Pujolriu, la Presa de la Coromina, i Falgars d'en Bas a l'anada, i baixant directament als Hostalets d'en Bas a la tornada.

La ruta comença a l'aparcament habilitat abans d'arribar al nucli dels Hostalets d'en Bas, i de seguida s'endinsa dins el petit poblet, vestit de cases precioses amb balcons adornats de flors. En arribar a l'església de Santa Maria, el camí tomba a l'esquerra per sortir del poble en direcció sud i, en el moment d'abandonar el nucli, l'estampa de la Clapera Nova (una construcció diferent a la resta) amb la colza ben florida és esplèndida. La ruta es dirigeix a la Coma, on pasturen unes vaques, i arriba fins l'últim mas d'aquest terme, la Cirera. Més o menys en aquest punt, un gos molt simpàtic i juganer, suposadament d'algun mas proper, s'afegeix a la caminada i s'avança tot mostrant el camí. També en aquest punt desapareix la pista i comença un corriol que porta ràpidament a les Gorgues de les Fogoses, unes boniques gorgues situades al curs del Rec del Puig, que són un paradís natural, sobretot després de les pluges dels últims dies. Aquí també es fa palès que el gos que fa de guia és un enamorat de l'aigua, i no desaprofita ni un sol bassal per llançar-s'hi i remullar-se. La ruta va seguint al costat del riu amb escenes màgiques de brolls, saltants i gorgues, enmig d'una natura exuberant. Cal anar en compte de no desviar-se per corriols alternatius, ja que n'hi ha alguns que despisten; en principi, el camí no s'embardissa i no presenta trams concrets d'extrema dificultat, tot i que cal vigilar en alguns trams enfangats i amb les pedres relliscoses. Malgrat que l'abundància d'aigua sigui constant, no deixa de sorprendre l'espectacular salt d'aigua que ofereix la ruta de cop i volta, anomenat el Salt de l'Olla. Desviant-se una mica, el camí puja fins a dalt del saltant, des d'on es pot veure com es precipita l'aigua fins a la piscina inferior. De tant en tant se sent el gos com lladra a la llunyania, i no és fins després d'haver recorregut un nou tram que no se'l troba de nou remullant-se en una gorga. De fet, és en una d'aquestes gorgues on s'ha trobat un altre gos, aquest més espantadís, que s'ha sumat també a la festa i fa de guia juntament amb l'altre. La ruta continua en ascens moderat, oferint la primera vista magnífica de la Vall d'en Bas, fins arribar al punt on s'uneixen les aigües provinents del Sallent de Bertrans i del Sallent del Grau. En aquest punt l'ascens es fa una mica més pronunciat fins arribar a la Font de les Marrades, on la ruta topa també amb l'antic camí ral de Vic a Olot, pedregós i untat de fulles de l'any passat. Després d'informar-se sobre les marrades del Grau d'Olot, la ruta continua pel camí ral, més ample que els corriols, i arriba a l'Hostal del Grau, ubicat en un indret privilegiat, tal com indica el cartell informatiu que es troba al costat. Més amunt, apareix la imatge captivadora d'un arbre solitari al Pla del Grau, i es decideix parar a esmorzar en aquest bell paratge. Els gossos, entrenats, també s'ajeuen.

Havent esmorzat, el recorregut creua el Torrent del Grau, que acabarà fent saltar l'aigua pel Sallent del Grau, i arriba als Plans de Pujolriu, on els prats verds i florits fan que es palpi l'essència del Collsacabra. En aquest punt, el gos juganer sembla més preocupat per banyar-se a l'aigua i s'entreté tant que s'acaba separant del més espantadís que, després del que sembla una crua decisió, segueix tot moix. Tot i que la pròxima parada és a Falgars d'en Bas, es decideix desviar-se per arribar fins a la punta de la Tossa de Pujolriu. En arribar-hi, és absolutament evident que el petit esforç val la pena; les vistes de la Vall d'en Bas amb la verdor de la primavera, els camps florits i els Pirineus nevats de fons són immensament espectaculars, hipnòtiques fins i tot. Baixant de la tossa, cal vigilar per emprendre el sender correcte que retorni a la ruta, ja que l'amplitud del camí pot fer confondre. Abans d'enfilar cap a Falgars, però, es produeix un retrobament tan inesperat com feliç: el gos juganer ha tornat. Seguint el recorregut, es pren un petit desviament per fer un cop d'ull a la Presa de la Coromina i a la central elèctrica gràcies a la qual en recollien l'aigua i la transportaven. De fet, s'arriba fins a l'inici del Salt de la Coromina, que es pot veure més bé des de la pista on es retorna tot seguit. Seguint la pista, doncs, s'arriba finalment a Falgars d'en Bas, un conegut i bonic poble del Collsacabra. A partir d'aquí, el camí segueix sense dificultats pel Pla de Falgars, gairebé sempre per pista i trobant diversos ramats de vaques, fins arribar a l'ermita de Sant Miquel de Castelló, situada ben bé a la punta d'un esquei. L'ermita, habilitada com a refugi depenent del GEiEG, és preciosa, però encara millors són les vistes de tot el voltant, incloent la Vall d'en Bas, el Pla de Falgars i els Pirineus. Des d'aquí, finalment, la ruta baixa de manera pronunciada directament fins al poble dels Hostalets d'en Bas, que queda molt pròxim, i es torna a creuar fins arribar a l'aparcament, punt d'inici d'aquesta ruta. Els gossos, que sorprenentment han seguit el recorregut gairebé des de l'inici, han completat també la ruta fins al poble, on es confia que sabran trobar el camí cap a casa.

Es tracta d'una ruta molt bonica, almenys a la primavera, i sense trams de gran dificultat, si bé cal vigilar de no relliscar en algunes zones humides. Tot i que la presència d'algunes marques ajuden a situar-se, és recomanable seguir les indicacions d'algun mapa o GPS, perquè hi ha varis corriols que s'entrecreuen i que poden despistar. La ruta combina pista i corriols, i trams frondosos amb trams més assolellats, de manera que si es fa a l'estiu probablement calgui prendre mesures pel sol. Tant les magnífiques gorgues i saltants com les brutals vistes de la Vall d'en Bas són atractius que fan que aquesta ruta sigui, sens dubte, molt recomanable.

Lake

Gorgues de les Fogoses

Més gorgues i saltants

Vista de la Vall d'en Bas

Font de les Marrades

Information

Cartell informatiu sobre les marrades del Grau d'Olot