August 18, 2021

August 2021

near les Escaldes, Escaldes-Engordany (Andorra)

Durant els segles XVII i XVIII, el creixement d'Andorra va comportar la necessitat de més
terres conreables. L’ocupació de la vessant solana de la muntanya va ser transformada
en feixes cultivables. El rec es va construir l’any 1893 i actualment encara es poden observar durant tot el recorregut gran quantitat d’horts on es conreen patates, enciams, tomàquets, cebes, etc.

L'itinerari pròpiament comença rere el col·legi de Sant Ermengol, però com que ens han vengut molt bé la part del rec que també és Camí Ral de la Massana, anem cap al nord primer fins a trobar la resclosa i, posteriorment, ja seguim el rec fins al nucli antic d'Andorra la Vella.

Per arribar al col·legi de Sant Ermengol, primer donem un tomb per l'actual centre d'Andorra i voltem per les Escaldes i Engordany per arribar al col·legi. Un cop deixem el rec, baixem al nucli antic d'Andorra la Vella.

Descripció

Oficina de Turisme d'Andorra la Vella (1023m), davant la Noblesse du temps d'en Dalí. Comença l'itinerari seguint l'eix comercial format per l'Avinguda Meritxell, a Andorra la Vella, i l'Avinguda Carlemany, a les Escaldes-Engordany, fins arribar a l'església de Sant Pere Màrtir (1.09km; 1084m; 0:20h). A l'altra banda de la plaça de Santa Anna, que s'obre davant la façana principal de l'església, s'arriba al Pont d'Engordany (1.16km; 1088m; 0:21h), que creua el riu Valira d'Orient i ens endinsa al nucli d'Engordany. Després de passar per la Plaça de la Creu Blanca, es continua per l'Avinguda del Pessebre, passant pel costat del Cementiri del Pessebre (1.87km; 1081m; 0:33h), on també hi ha bona vista del centre termal de Caldea. Seguir per la mateixa avinguda i a l'esquerra queda el Pont dels Escalls (2.08km; 1077m; 0:36h). A la següent cruïlla, es creua el riu Valira del Nord, es creua la carretera i es segueix per un carrer asfaltat que acaba en una placeta amb unes escales que pugen: és l'anomenat camí del Falgueró, que mena al Col·legi de Sant Ermengol (2.28km; 1108m; 0:45h), darrere el qual hi ha un carrer que cal seguir a la dreta.

Al final de les cases, el carrer es bifurca (2.65km; 1112m; 0:50h). És el principi del camí Ral de la Massana i del Passeig del Rec del Solà. Com que l'objectiu és anar a l'inici del rec, es pren l'opció de la dreta, al nord, que va remuntant el riu Valira del Nord per la seva dreta, en un terreny tan ombrívol com pla. El camí s'ha vist modificat al Túnel del Pont Pla (3.53km; 1113m; 1:05h) per poder creuar el modern traçat de la CG-3, i sempre per la dreta del riu, s'arriba a la Resclosa del Rec del Solà (3.98km; 1116m; 1:15h).

En aquest punt, decidim seguir remuntant el riu per arribar a una ermita que ens han dit que hi ha un xic més amunt. Per això, es creua el riu per una moderna passera (4.26km; 1124m; 1:20h), es torna a creuar la CG-3 i pel bonic pont de Sant Antoni (4.42km; 1129m; 1:25h) es torna a la dreta de la Valira del Nord i s'arriba a Sant Antoni de la Grella (4.70km; 1135m; 1:30h) després de deixar enrere una plantació de tabac. Després de gaudir de l'indret, es retorna a la moderna passera (5.19km; 1124m; 1:43h) i es remunta breument el riu fins a un curiós indret, molt ombrívol, dominat per un oratori i unes taules de pícnic (5.27km; 1130m; 1:45h).

Reprenem l'objectiu del rec del Solà desfent camí fins a l'inici de la zona poblada, rere el col·legi (6.94km; 1099m; 2:15h), on seguim a mestral i, tot seguit, tombem a migjorn per seguir el rec, que a partir d'aquí transcorre vist al costat del camí, perfectament condicionat pel passeig. Ignorem els camins de la Font de la Call (7.48km; 1103m; 2:25h) i dels Espuis (7.96km; 1102m; 2:33h). El trajecte és planer i combina trams obacs amb trams solells, que ens obsequien amb vistes de les Escaldes-Engordany i d'Andorra la Vella. Finalment, es pren el baixant del Camí del Currubell (8.35km; 1102m; 2:43h), que finalitza a l'Avinguda de Meritxell (8.63km; 1036m; 2:52h). El rec, no obstant, segueix cap al sud, però fa moltíssima calor i el tram que segueix és extremadament solell.

Tanquem la ruta visitant el nucli antic d'Andorra la Vella. Uns breus metres a la dreta per l'Avinguda Meritxell i trenquem a l'esquerra per arribar a la Casa de la Vall (8.80km; 1038m; 2:55h), antiga seu del Govern andorrà. Entre aquesta edificació i el modern edifici governamental ens dirigim cap a l'església de Sant Esteve (8.97km; 1037m; 3:00h), on reprenem l'Avinguda de Meritxell tot passant per davant de la Creu Grossa (9.39km; 1033m; 3:05h) i tanquem la ruta a l'Oficina de Turisme d'Andorra la Vella (9.72km; 1023m; 3:10h).

Índex IBP: 32.

Església de Sant Pere Màrtir

Temple concebut per l’arquitecte Josep Danés com a edifici dedicat als paraires, atesa la importància del sector tèxtil a la parròquia. L’església de Sant Pere Màrtir és d’estil neoromànic amb campanar de torre. Data de 1956 i està feta amb pedra de talla de granit. Es creu que el retaule major fou construït gràcies a la col·laboració de la Confraria de Paraires i Teixidors. La façana exterior està decorada amb ceràmiques i serigrafies sobre les benaurances, obra de l’escultor Sergi Mas, i una Immaculada de l’escultor Josep Viladomat. Del mateix escultor és la Pietat que trobaràs a l'interior del temple.

Pont d'Engordany

El pont d'Engordany és un pont de la parròquia andorrana d'Escaldes-Engordany d'un sol arc sobre el riu de la Valira d'Orient, que uneix les poblacions de les Escaldes i Engordany. La seva estructura és d'un sol arc, disposa de muralleta i té com a singularitat que és força asimètric a causa del desnivell dels dos extrems.

Cementiri del Pessebre

El cementiri del Pessebre és un dels cementiris de les Escaldes-Engordany, situat a l'avinguda que li dona nom. Des del seu emplaçament, les vistes al complexe turístic de Caldea són espectaculars.

Pont dels Escalls

El pont dels Escalls és un pont d'origen medieval del segle XIII a la parròquia andorrana d'Escaldes-Engordany. És d'un sol arc de mig punt construït amb pedra tosca i es troba a l'antic camí d'Andorra la Vella, a Engordany i a les Escaldes, travessant la Valira del Nord, poc abans de la seva confluència amb la Valira. El pont té una gran altura i actualment està força abandonat i sovint ple de deixalles. Té una gran importància històrica per ser el lloc on va tenir lloc la signatura dels Pariatges durant 1278 i 1288 entre el bisbe d'Urgell i el comte de Foix. Aquest document de reconciliació i arbitratge va donar origen a la institució del coprincipat i és considerat com el principal document històric d'Andorra fins a la constitució de 1993. Igualment, el 1881 va ser signat el tractat del Pont dels Escalls en la torre gòtica que hi havia al seu costat i que posà fi a la revolta del 1880, punt culminant de les discòrdies entre els partits andorrans.
Sports facility

Col·legi Sant Ermengol

El Col·legi Sant Ermengol és un centre docent situat a Andorra la Vella. Va ser creat pels salesians i va obrir les seves portes l'any 1966. Fou el primer centre autònom i pròpiament andorrà del principat. En l'actualitat aquesta escola salesiana imparteix els nivells d'ensenyament d'infantil, primària, secundària i batxillerat seguint el sistema educatiu espanyol. Es troba en un petit turó del pic de Carroi al Roc de Sant Pere, a la parròquia d'Andorra la Vella, en un indret a 1.100 m sobre el nivell del mar i a 100 sobre la capital d'Andorra.

Camí Ral de la Massana / Rec del Solà

El primer cop que passem per aquí seguim el camí que se'n va cap al nord. Posteriorment, tornarem pel mateix camí i ens n'anirem per que se'n va cap a mestral.
Tunnel

Túnel del Pont Pla

El Túnel del Pont Pla és un túnel situat al Principat d'Andorra. Uneix les localitats d'Andorra la Vella i La Massana. El túnel està situat a la carretera CG-3. Posteriorment en aquest túnel, en sentit La Massana, hi ha un altre túnel més curt, sense nom, de dos carrils de pujada i un carril de baixada. És de tub únic, amb dos sentits de circulació (un per sentit) i una longitud de 1.260 metres. La construcció del mateix va ser dirigida per l'empresa catalana Euro Geotecnica. Va ser inaugurat el 2006.
River

Resclosa del Rec del Solà

Una resclosa és una obra feta transversalment en un curs d'aigua amb l'objectiu d'elevar el nivell de l'aigua i derivar el corrent fora del seu llit. El rec del Solà transcorre per la dreta del riu Valira del Nord, en aquest punt hi ha l'estructura que serveix per la captació d'aigües del rec. Uns metres més avall té una estructura que permet retornar aigua al riu per quan se'n capta massa.

Passera

Pont de Sant Antoni

El pont de Sant Antoni de la Grella, també anomenat pont de Sispony, és un pont d'origen romànic, refet a mitjan segle xx, situat al costat de la capella de Sant Antoni de la Grella i del camí ral que unia les parròquies d'Andorra la Vella i la Massana. Antigament era l'únic pas que hi havia per arribar a la Massana; passa per damunt del riu Valira del Nord. El pont és una senzilla construcció en cavalló, amb un sol ull d'arc de mig punt rebaixat, amb les dovelles sense tallar. Disposa de muralleta i calçada empedrada. La seva llargada és de 21,20 m i la seva alçada màxima de 5,55 m. Ben a prop del pont, riu amunt, trobem la capella de Sant Antoni de la Grella, originàriament romànica i restaurada cap als anys quaranta a causa de les obres dels túnels de la carretera general.

Sant Antoni de la Grella

Sant Antoni de la Grella és una església situada al costat de la gorja de la Grella i sota els túnels del mateix nom, sota el poble de Sispony i dins la parròquia de La Massana. Aquesta capella es troba adossada a la pedra on el riu Valira del Nord passa profundament engorjat entre altes parets de pedra i densa vegetació de ribera en l'antic camí ral que unia les parròquies de La Massana i Escaldes-Engordany. Les obres de l'obertura dels túnels viaris la van malmetre fins a destruir-la en bona part, però posteriorment va ser refeta completament. Aquesta capella és dedicada a Sant Antoni Abat, patró dels traginers, que l'invocaven abans de passar per aquest mal pas engorgat. Un centenar de metres per sota hi ha el pont romànic de Sant Antoni de la Grella.
Picnic

Oratori de Sant Antoni

Camí de la Font de la Call

Camí dels Espuis

Camí del Currubell

Monument

Casa de la Vall

La Casa de la Vall es va construir a finals del segle XVI a sobre d'una roca amb vista a la vall del riu Valira. Era la casa pairal de la família Busquets. L'any 1702 va canviar d'ús: el Consell General (parlament andorrà) la va comprar i la va utilitzar com a seu principal fins al 2011. Aquesta casa es va utilitzar com a lloc de celebració de les reunions dels representants de les parròquies del país i també feia de seu de la justícia. L'any 1962 es va reformar considerablement, entre d'altres coses per millorar-ne l'estat de conservació i la sala de sessions, i per equilibrar el conjunt de l'edifici. El 2011, el Consell General es va traslladar a un altre edifici, també a Andorra la Vella. Des de la barana de la gran plaça que s'obre davant la casa podem divisar un conjunt escultòric format per set figures humanes que remeten als “estilites” de Constantinoble i es poden veure com una metàfora de les set parròquies andorranes, obra de Jaume Plensa. Els 7 poetes busquen una imatge de calma i reflexió enmig del brogit de la ciutat. A l'extrem oriental de la plaça hi trobem el nou edifici del Parlament d'Andorra, encara que la Casa de la Vall es fa servir encara en ocasions especials.

Església de Sant Esteve d'Andorra la Vella

L'església de Sant Esteve es troba al barri antic d'Andorra la Vella, al costat de l'edifici del Comú. L'edifici és d'origen romànic (s. XII) amb importants modificacions durant el segle XX. Del període romànic es conserva l'absis semicircular, el més gran de tot el Principat, on es representaven les pintures murals romàniques que actualment es troben repartides al Museu Nacional d'Art de Catalunya i en dues col·leccions privades. Les noces de Canà, la imatge d'un brau alat i El Crist davant de Pilat són alguns dels fragments del conjunt pictòric conservat al Museu Nacional d'Art de Catalunya. A l'interior del temple es conserva una biga de fusta policromada del mateix període i dos retaules d'època barroca. També hi destaca el Quadre de les Ànimes del segle XVIII. Al seu exterior podràs veure l'absis semicircular que conserva la decoració llombarda d'origen, així com el campanar i la torre d'època romànica. La restauració feta l'any 1940 a càrrec de l'arquitecte modernista Josep Puig i Cadafalch, es va centrar en remodelar el campanar i l'entrada lateral actual.

La Creu Grossa

Situada a l'Avinguda de Meritxell, el tradicional eix comercial de la capital andorrana, hi ha la Creu Grossa, una admirable creu gòtica del segle XVI que es trobava ubicada al bell mig de l'antic camí d'Andorra la Vella a la veïna Les Escaldes i que en mig de tant d'hotel, botigues i centres comercials passa com bastant desapercebuda.
Information point

La Noblesse du Temps (Oficina de turisme d'Andorra la Vella)

Es tracta d'una obra monumental de bronze, d'uns 1400 quilograms i 4,90 metres d'alçada, 1,70 de fondària i 2,60 de llargada. Pertany a una sèrie creada per Dalí i simbolitza el pas del temps. El rellotge es troba sobre un tronc d'arbre i té una corona que representa el domini del temps sobre la humanitat. Inicialment va ser cedida al Govern d'Andorra pel col·leccionista d'art i home de confiança de Dalí, Enric Sabater, l'any 1999. No obstant, no fou fins l'any 2010 que s'inaugurà el seu emplaçament actual a la plaça de la Rotonda arran de la seva cessió al Comú d'Andorra la Vella.