Uploaded September 26, 2015

Recorded September 2015

1.5
3.1

near Fredes, Valencia (España)

El Barranc de la Fou té per guardià un ciclop, vetllant els passos de l’excursionista que el recorre. És el monumental ull del Pont Foradat de la Fou, un airós esperó a migdia de la Mola Aixada.
Aquest itinerari que volta la Mola Aixada ens permet visitar dos ponts naturals, dos coves i una antiga mallada envoltada d’altes cingleres i balmes. Tot plegat entremig d’uns paisatges espectaculars.
És fàcil però cal estar atent als senyals (pintura, fites,...) i orientar-se correctament dons bona part del camí és per senderes poc definides.

Accés:
S'ha d'agafar la carretera de la Sénia a Fredes (CV-105) i a l'arribar al pantà agafar la pista de terra que ens puja a l'Area de Lleure de la Fou. lloc d'inici de la ruta.

Descripció:
Començen la ruta des de l'Àrea de Lleure de la Fou, en ascens moderat fins a la Portella de la Malladeta, on hi ha una cruïlla de camins, prenem el de l'esquerra i canviem de vessant, enllà ja veiem el Pont Foradat a força distància.
El camí ens baixa fins a situar-nos a la base d'uns cingles molt verticals, es la Mallada del Llenticle. És un racó preciós, envoltat d’altes parets i balmes, sota la mirada del Pont Foradat.
Per un seguit de lleixes resseguim les balmes, una d’elles amb restes d’una cabana construïda en pedra seca.
Voregem la roca per la seva mateixa base i continuem enllà buscant un camí molt poc definit que s'endinsa al bosc en direcció inequívoca cap a la base del Pont Foradat, que sempre anem veient al davant. Aquest tram de camí és poc definit, i cal parar atenció per buscar el millor pas. Anem avançant fins passar per sota mateix del pont, que ens queda més amunt. Voregem la base de la Moleta del Sepí pel sud i anem a trobar el camí que puja des de l'Ermiteta o la Cova Ferrins.
Ens situem prop de la base de la moleta, i quan el camí comença a vorejar-la per l'esquerra comencem a descobrir el gran forat. Pugem fins a situar-nos a la base mateix de la paret occidental, i gaudim de l'espectacle natural d'aquest gran pont de roca natural. Té unes mides colossals, i forma una circumferència gairebé perfecta. D'aprop falta perspectiva per observar-lo amb la seva autèntica dimensió. Mig grimpem sense cap dificultat fins a pujar dins la circumferència foradada.
Un cop contemplat el paisatge desfem els últims metres, tot desgrimpant amb compte i retornem al collet i continuem per la sendera cada cop menys definida, tot i l’ajuda d’alguns senyals de pintura vermella i fites, virem anant a buscar el pas sota unes balmes, en direcció al Morral Desplegat.
Gaudim d’una nova perspectiva sobre la Moleta del Sepí i el seu pont foradat. Quan passem per una balma amb una paret de pedra seca, ja tenim a tocar Pont Natural del Morral Desplegat, de proporcions més modestes que les del seu veí, ens obre la perspectiva cap a la Punta del Solà d'en Brull, els barrancs del Salt i la Tenalla, la Costa Dreta i el Racó del Presseguer.
Reculem uns metres i, poc abans de la balma obrada, anem a l’esquerra enfilant-nos per una canal que dóna accés a la falda ponentina de la Mola de l’Aixada.
Seguim una sendera (més aviat caldria dir-ne un rastre) flanquejant a mitja alçada, on ens cal estar molt atents a les fites. Davallem lleugerament fins atènyer un collet entre la Costa Dreta i la Mola de Aixada i en baixada, ja per camí més fressat, aviat trobem la sendera entre la Portella de la Malladeta i l’Àrea de la Fou per la Cova Roja i el Barranc de les Tosques.
La prenem a l’esquerra i uns metres més avall, sota una gran balma, trobem la font i la boca de la Cova Roja, de deu irregular, la font brolla ran de terra. Al costat hi ha una construcció de pedra seca. En un racó de la balma hi ha la boca de la cova. És practicable 30 ó 40 metres, després es tanca. Hi observem alguna concreció i sentim córrer l’aigua sota els nostres peus.
Desprès de gaudir de la cova contiuem seguint una sendera senyalitzada que ens tornarà a portar a l'Àrea de Lleure de la Fou, però al arribar al Barranc de les Tosques deixem la sendera i baixant per la seva llera per fer drecera ens ocostem a la Cova dels Angels, un racó preciós. que només arribar ja t'adones de l'envergadura que té, a aquesta no li falta detall, les seves estalactites i estalacmites, aigua al seu interior, cavitat subterrània, és una zona molt fràgil i cal conservar-la i respectar-la al màxim.
Un cop visitada aquesta meravella de la natura ia slos ens queda baixar un parell de quilòmetres per la casa forestal de la Fou on donarem per finalitzada aquesta impressionant ruta

Important:
Caminar per les muntanyes pot ser una activitat perillosa segons el perfil de la ruta, és aconsellable tenir un mínim de formació, experiència i saber planificar l'activitat abans de sortir.
Cadascú és responsable de les seves decisions, les seves accions i la seva seguretat.
Aquest itinerari es proporciona només amb fins informatius i no implica de cap manera la responsabilitat de l'autor.
En qualsevol cas, l'autor no es fa responsable i declina tota responsabilitat en cas d'accident.
Parking

Cruilla (Seguir Recte)

River

Barranc de les Tosques

Sortim al Camí (esquerra)