October 3, 2020

October 2020

near Vilanova del Camí, Catalunya (España)

(6 hores 45 minuts)

La industriosa ciutat d'Igualada, d'uns 40.000 habitants, està situada en una planura, a l'esquerra de l'Anoia (seguint el curs d'aquest riu) i a 45 quilòmetres de la nostra capital, a la qual hi està unida per la línia Llobregat - Anoia dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. És una bonica població que havia estat un dels principals centres de Catalunya per la indústria de curtits. Algunes de les seves fàbriques encara funcionen. El preu del bitllet de Barcelona a Igualada és de 8,55€ i el tren inverteix poc més d'una hora i mitja en fer el trajecte.
Al passar amb el tren per Martorell, com a curiositat arqueològica pot admirar-se el pont del Diable, sobre el Llobregat, la construcció del qual s'atribueix als romans, en l'any 10 abans de l'era cristiana. És d'un sol arc apuntat i d'una construcció tan forta, que, malgrat l'haver resistit per espai de vint-i-tres segles l'embat de les aigües del Llobregat, no ha sofert cap desperfecte.
Al baixar a l'estació d'Igualada, s'atravessa el Passeig Verdaguer fins arribar a l'antiga estació de tren, a la casa Hispano-Igualadina, davant de la qual hi ha exposat un ferrocarril de finals del s. XIX. D'allà, passant per davant de l'Escola Pia¡, s'arriba a la confluència de les carreteres a Cervera i Valls. En arribar al gran pont de pedra que atravessa el riu Anoia, es passa per sota d'aquest per anar a buscar el carrer del Rec i arribar tot seguint en paral·lel al curs de l'aigua del riu, a un pont més petit, a tres quilòmetres del qual es troba el poblet de
SANTA MARGARIDA DE MONTBUI, de vora uns 10.000 habitants, un dels quals és en Miquel, de familia excursionista i impulsor del premiat vi blanc Meraki. Atravessant el poble direcció S. O., es baixa en 10 minuts al torrent, el qual s'atravessa, pujant per la part oposada, i en 40 minuts al Coll Bas, el sòl del qual està ple de petites nummulites, que moltes persones anomenen llenties. De Coll Bas, en 10 minuts es baixa al
SANTUARI DE NOSTRA DONA DE COLL BAS, església sufragànea de Carme, i en la qual, els caps de setmana, s'hi celebren trobades de trialeros, que es veuen concorregudíssimes. Del Santuari, per un camí en direcció Est, es baixa en una hora al pintoresc poble de
CARME, situat en una deliciosa vall, travessada per la riera de Carme, que té origen en el puig de Montagut i que és l'afluent més caudalós de l'Anoia. Carme compta amb una població d'uns 800 habitants. Sortint de Carme per la carretera, que amb 5 quilòmetres l'uneix amb La Pobla, als 15 minuts, un camí s'obre a la dreta de la carretera i porta a la Barriada de les Esplugues, on hi ha l'antiga casa de la Guineu i, just a davant, la casa de l'Antonio, on el seu net, en Jordi, dona les indicacions per poder accedir a les coves, que es troben al seu dessota visiblement abandonades, i en les quals s'hi troben cadires, persianes, palets i potser algunes estalagmites i estalactites. Tornant a la carretera que porta a La Pobla i continuant carretera avall, es veu a mà dreta la font del Recreo, del 1902, tancada arrel de la canalització de l'aigua cap a Igualada. Més endavant, també a mà dreta, es veu el poble de la Torre de Claramunt. Al toocar a les primeres cases de La Pobla, per bon camí es puja en 40 minuts al
CASTELL DE LA POBLA, a 480 metres d'altitud, castell al qual només pot accedir-se en el seu horari d'obertura. Tanmateix, des de fora, la vista que es gaudeix és senzillament esplèndida, especialment sobre la Conca d'Òdena. Del castell, en 20 minuts es baixa a
LA POBLA DE CLARAMUNT, sobre el riu Anoia, en la confluència amb la riera de Carme. És una població de 2.200 habitants i d'aspecte agradable. Hi ha fàbriques de paper, la indústria que es troba més desenrotllada en les voreres de l'Anoia. De La Pobla pot anar-se a Capellades pel carrer de La Rata. S'evita la carretera anant a buscar la vorera de la riera. A la mitja hora s'arriba a les cases de la Font de la Reina, distant sols cinc minuts de les coves de Capelló passant pel camí ral. A les coves del Capelló només podrà accedir-s'hi en horari d'obertura de l'Abric Romaní, el parc prehistòric de Capellades. De la Font de la Reina es pugen unes escales que enfilen fins a la població de Capellades. Creuant-la pel carrer Major i atravessant-lo fins arribar a la carretera que entra i surt del poble, arribem en cosa de 15 minuts a unes petites escales que baixant entre horts tornen al Camí Ral. D'allà, en cosa de 12 minuts s'arriba a l'estació de Capellades. Aquesta població compta amb 5.300 habitants, està situada en una gemada vall i atravessada per la carretera d'Igualada a Tarragona, arrencant-ne una altra cap a Martorell. És una població que es veu poc concorreguda.
L'estació de Capellades dista 54 quilòmetres de Barcelona i el preu del bitllet és de 7,35€.