Uploaded February 20, 2019

Recorded February 2019

2.7
5.4

near Gigondas, Provence-Alpes-Côte d'Azur (France)

Les Dentelles de Montmirail són un conjunt de crestes dentades de calcari a la falda del Mont Ventoux i prop d'Avignon. Tot i la seva baixa alçada, la seva visita de ben segur ens sorprendrà!

Comencem pujant a les Dents Sarrassines, la cresta central i més espectacular de totes amb les formacions més punxegudes. També podrem trobar diverses foradades al llarg de la cresta.

Pujarem ara al cim més alt de les Dentelles: el Rocher du Turc. Per accedir, hem de fixar-nos des del camí que recorre la cara sud de les parets en una fita que marca l'inici de la grimpada fins a la Chambre du Turc: les restes d'una antiga fortificació aprofitant les cavitats de la paret. La grimpada és senzilla, i en la part final per entrar dins la Chambre du Turc trobarem una barana de ferro. Des de dins de la Chambre cal pujar per dins d'un estret forat, on caldrà treure'ns les motxilles. La grimpada no és difícil però la roca està molt polida. Sortim a quatre grapes per la part superior del forat, i ens deixa a l'altre costat de la cresta, des d'on pujarem grimpant fins al cim, senzill però una mica exposat. Tornem després al camí desfent tot aquest tram.

Seguirem ara el camí sota la cresta fins desviar-nos cap a la bretxa equipada amb una cadena (bastant innecessària en pujada) que ens permet accedir a la part superior de la carena. Baixarem seguint la carena cap a la pista de l'altre costat (nord) i farem un puja-baixa al Rocher du Midi, on una taula d'orientació ens senyala els principals cims i llocs de les rodalies. Seguim després la pista fins la base del Grand Montmirail. També podriem baixar directament fins aquí seguint les marques des d'abans de remuntar a la bretxa equipada, estalviant-nos tota aquesta part de la volta.

Pugem cap al Grand Montmirail per un corriol que es desvia del camí i remunta la tartera. El cim més alt no queda realment clar quin és, però he posat el waypoint on els mapes del IGN situen el punt més alt i el nom. Resseguirem la carena sempre que puguem per dalt (fites), tot i que en algun moment cal rodejar alguna paret per un dels dos vessants. Finalment, el camí marcat torna a baixar de la cresta aquesta cap al sender principal que hem deixat abans.

El següent objectiu és la roca que hi ha sobre la Chapelle St-Cristophe, sense nom als mapes IGN però d'aspecte imposant. He de dir que és la més difícil de totes les de la zona que hem fet... Comencem seguint un corriol darrere la capella, que passa per un panell d'orientació i va a parar a un muret equipat amb assegurances. Com el mur té molts forats i bones preses, vec factible pujar (i baixar) sense corda. Després ve un tram d'uns 3 metres de flanqueig horitzontal "equipat" amb un cordill precari. Es pot fer sense tocar però és exposat. A continuació trobem un mur bastant dret d'uns 2m, equipat amb una cadena. Més difícil a la pujada que a la baixada. Després del mur el terreny, sempre dret, es torna més senzill fins just abans del punt més alt, on trobem un nou mur d'uns 4m amb grapes i una corda (però no és una ferrada). Podem recórrer la cresta sencera fins a una bretxa molt marcada. Aquí observo que a la part baixa de la bretxa hi ha un pont nepalí (!!) i just des d'on estic, sobre el pont, una instal·lació de ràpel... Així que no puc seguir sense corda i és quan decideixo desfer el camí que he grimpat. Després, quan rodegem la roca per la base, em fixo que una mica abans de la instal·lació del rappel hi havia una corda amb nusos que permetria baixar per la part menys dreta de la paret. Des de dalt no l'he vist perquè la tapava una mica l'arbust (i no m'he fixat al no saber que hi era). En qualsevol cas, es veu molt exposat com per fer-ho sense assegurar-se!

La resta de la ruta no presenta cap dificultat. Val la pena allargar amb la pujada a la creu de la Crête de St-Amand, doncs ens donarà una visió molt bona del conjunt de les Dentelles.