1.9
3.8

near Pedra, Catalunya (España)

[CA] Del coll de Trapa a les Penyes Altes de Moixeró

Itinerari que corona el cim més elevat de la serra de Moixeró: les Penyes Altes, en ple Parc Natural del Cadí-Moixeró. Aquesta muntanya, tanmateix, és el vèrtex de les demarcacions de Lleida, Girona i Barcelona (un pedró amb llibre de registres ho indica). A dalt, també hi ha una torreta de triangulació i un petit pessebre. Formidable panorama de les serralades Transversal i Prelitoral fins a Montserrat, i també de la serra de Collserola amb el Tibidabo en dies clars. Al NO, destaca la Pica d'Estats. Bones perspectives de l'Alt Berguedà amb la imponent silueta del Pedraforca. Possibilitat de veure isards.
Ruta senyalitzada parcialment.

L'aproximació al punt de sortida es fa en cotxe. Cal situar-se a la població de Riu de Cerdanya des d'un trencall de la C-16 que surt de l'Àrea de Servei del Túnel del Cadí, entre la seva boca N i Alp i Puigcerdà.

Riu de Cerdanya. Poble tranquil situat vora el túnel del Cadí. Església parroquial, romànica, dedicada a sant Joan Baptista, amb un retaule barroc del s. XVIII. Curiosa font que raja per cinc canonades decorades amb caps de figures diferents. Davant de la font, s'hi torna a ballar la popular dansa de les Rentadores.

Se surt del poble per la pista que baixa a creuar el riu i s'enfila per l'altre vessant (trams asfaltats) fins al refugi del Serrat de les Esposes, amb la seva àrea de pícnic tan freqüentada a l'estiu. Més amunt, la pista -asfaltada en un tram- voreja un turó boscós conegut amb el nom de la Mata Negra. En aquest punt, hi ha una barrera metàl·lica que, de vegades, sobretot a la tardor, està tancada. Si no és així, es continua per la pista fins al mirador dels Plans de Bor (9 km), on deixa de ser asfaltada. Després s'endinsa a força altitud per la vall de l'Ingla i deixa una desviació a la dreta que, en pocs metres, duu a la font Freda. Una mica més enllà, al costat dret, hi ha una bassa i, 430 m després d'aquest punt, hi ha una bifurcació i una zona d'aparcament, on s'estaciona el vehicle. Per la dreta, la pista baixa cap a la vall de l'Ingla passant pel refugi dels Cortals (trams en mal estat). Se surt a peu per la pista de l'esquerra, tancada amb una barrera.

0,00 km (1.767 m). Zona d'aparcament. Cal prendre uns metres la pista que puja cap al S/SE i franquejar la tanca. La pista es bifurca: per la dreta s'aniria al coll de Pendís; per l'esquerra al de Trapa. Es continua a l'esquerra (NE) fins al coll de Trapa.

0,69 km (1.822 m), 0 h 13 min. Coll de Trapa. La pista es bifurca novament: se segueix girant fortament a la dreta en direcció SE. Es puja a un collet i es continua planerament tombant a l'esquerra (E) i travessant un frondós bosc.

2,08 km (1.899 m), 0 h 37 min. Es passa pel costat de la font Freda, que queda al costat esquerre de la pista (comparteix la mateixa denominació que l'esmentada anteriorment). S'arriba a un collet més marcat.

2,91 km (1.977 m), 0 h 53 min. La pista mor en aquest collet. Es gira pronunciadament a la dreta (S) per un senderó que flanqueja a migdia el vessant est del Morro de Moixeró dirigint-se al collet de Moixeró. A sota, a mà esquerra, hi ha la cabana de Moixeró, amb diversos abeuradors per al bestiar.

3,43 km (1.971 m), 1 h 01 min. Collet de Moixeró, situat a la carena principal de la serra. Es gira a l'esquerra (E/NE) seguint pel camí que flanqueja el vessant N del cim de Moixeró (aquest collet apareix en alguns mapes com a coll de Moixeró i en d'altres com a coll de Dental que, en realitat, és un pas situat més a llevant a sota mateix del cim de Moixeró).

4,63 km (1.997 m), 1 h 18 min. Coll. Se segueix pel camí cap a l'est.

5,05 km (2.055 m), 1 h 28 min. Coll de Moixeró (en algun mapa surt com a collet del Raset). Pal indicador. Pel vessant berguedà, baixa el camí de la canal de la Serp en direcció SE cap a Gréixer. Es continua en direcció NE cap a l'alterós cim de les Penyes Altes, ja molt visible. S'entra de nou al bosc. Ascensió suau.

5,38 km (2.079 m), 1 h 34 min. Collet del Raset. Pal indicador. Es continua en direcció E/NE. Atenció: 280 m (4 min) més enllà, es deixa a l'esquerra un camí marcat que voreja les Penyes Altes pel N i es dirigeix al coll Marginós. Cal continuar per la dreta i començar a pujar en fort pendent pel terreny rocallós previ al cim. Els millors passos es troben en el vessant cerdà. Recorregut sinuós per cornises, contraforts i collets ben marcats.

6,09 km (2.276 m), 2 h 05 min. Les Penyes Altes de Moixeró. El bosc de pi negre arriba ben a prop del cim. La punta bessona (2.260 m) és a 3 min cap a llevant, després d'una petita bretxa. Es torna pel mateix camí.

12,17 km (1.767 m), 3 h 34 min. Zona d'estacionament prop del coll de Trapa, punt de partida i final de l'itinerari.

Més informació

[ES] Del collado de Trapa a Les Penyes Altes de Moixeró

Itinerario que corona la cima más elevada de la sierra de Moixeró: Les Penyes Altes, en pleno Parque Natural del Cadí-Moixeró. Esta montaña, sin embargo, es el vértice de las demarcaciones de Lleida, Girona y Barcelona (un padrón con libro de registros lo indica). Arriba, también hay una torre de triangulación y un pequeño pesebre. Formidable panorama de las cordilleras Transversal y Prelitoral hasta Montserrat, así como de la sierra de Collserola con el Tibidabo en días claros. Al NO, destaca la Pica d'Estats. Buenas perspectivas de L'Alt Berguedà con la imponente silueta del Pedraforca. Posibilidad de ver rebecos.
Ruta señalizada parcialmente.

La aproximación al punto de salida se hace en coche. Hay que situarse en la población de Riu de Cerdanya desde un desvío de la C-16 que sale del Área de Servicio del Túnel del Cadí, entre su boca N y Alp y Puigcerdà.

Riu de Cerdanya. Pueblo tranquilo situado cerca del túnel del Cadí. Iglesia parroquial, románica, dedicada a san Juan Bautista, con un retablo barroco del siglo XVIII. Curiosa fuente que mana por cinco surtidores decorados con cabezas de distintas figuras. Delante de esta fuente, se vuelve a bailar la popular danza de Les Rentadores (las lavadoras).

Se sale del pueblo por la pista que baja a cruzar el río y sube por la otra vertiente (tramos asfaltados) hasta el refugio del Serrat de les Esposes, con su área recreativa tan frecuentada en verano. Más arriba, la pista -asfaltada en un tramo- bordea un cerro boscoso conocido con el nombre de la Mata Negra. En este punto, hay una barrera metálica que, a veces, sobre todo en otoño, está cerrada. Si no es así, se continúa por la pista hasta el mirador de Els Plans de Bor (9 km), donde deja de estar asfaltada. Luego se adentra por el valle de L'Ingla y deja un desvío a la derecha que, en pocos metros, lleva a la fuente Freda. Un poco más allá, en el lado derecho, hay una balsa y, 430 m después de este punto, hay una bifurcación y una zona de aparcamiento, donde se estaciona el vehículo. Por la derecha, la pista baja hacia el valle de L'Ingla pasando por el refugio de Els Cortals (tramos en mal estado). Se sale a pie por la pista de la izquierda, cerrada con una barrera.

0,00 km (1.767 m). Zona de aparcamiento. Hay que tomar unos metros la pista que sube hacia el S/SE y franquear la valla. La pista se bifurca: por la derecha se iría al collado de Pendís; por la izquierda al de Trapa. Se sigue a la izquierda (NE) hasta el collado de Trapa.

0,69 km (1.822 m), 0 h 13 min. Collado de Trapa. La pista se bifurca nuevamente: se sigue girando fuertemente a la derecha en dirección SE. Se sube a un collado y se continúa llanamente girando a la izquierda (E) y atravesando un frondoso bosque.

2,08 km (1.899 m), 0 h 37 min. Se pasa junto a la fuente Freda, que queda al lado izquierdo de la pista (comparte la misma denominación que la mencionada anteriormente). Se llega a un collado más marcado.

2,91 km (1.977 m), 0 h 53 min. La pista muere en este pequeño collado. Se gira pronunciadamente a la derecha (S) por un sendero que flanquea a mediodía la vertiente este del Morro de Moixeró dirigiéndose al collado de Moixeró. Abajo, a la izquierda, está la cabaña de Moixeró, con varios abrevaderos para el ganado.

3,43 km (1.971 m), 1 h 01 min. Collado de Moixeró, situado en el cordal principal de la sierra. Se gira a la izquierda (E/NE) siguiendo por el camino que flanquea la vertiente N de la cima de Moixeró (este collado aparece en algunos mapas como collado de Moixeró y en otros como collado de Dental que, en realidad, es un paso situado más a levante justo debajo de la cima de Moixeró).

4,63 km (1.997 m), 1 h 18 min. Collado. Se sigue por el camino hacia el este.

5,05 km (2.055 m), 1 h 28 min. Collado de Moixeró (en algún mapa sale como collado del Raset). Poste indicador. Por la vertiente del Berguedà, baja el camino de la canal de la Serp en dirección SE hacia Gréixer. Se continúa en dirección NE hacia la altiva cima de Les Penyes Altes, ya muy visible. Se entra de nuevo en el bosque. Ascensión suave.

5,38 km (2.079 m), 1 h 34 min. Collado del Raset. Poste indicador. Se continúa en dirección E/NE. Atención: 280 m (4 min) más allá, se deja a la izquierda un camino marcado que bordea Les Penyes Altes por el N y se dirige al collado Marginós. Hay que seguir por la derecha y empezar a subir en fuerte pendiente por el terreno rocoso previo a la cumbre. Los mejores pasos se encuentran en la vertiente de la Cerdanya. Recorrido sinuoso por cornisas, estribaciones y collados bien marcados.

6,09 km (2.276 m), 2 h 05 min. Les Penyes Altes de Moixeró. El bosque de pino negro llega muy cerca de la cima. La punta gemela (2.260 m) está a 3 min hacia levante, después de una pequeña brecha. Se vuelve por el mismo camino.

12,17 km (1.767 m), 3 h 34 min. Zona de estacionamiento cerca del collado de Trapa, punto de partida y final del itinerario.

Más información

[EN] From col of Trapa to Les Penyes Altes de Moixeró

This itinerary takes you to the highest point in the Moixeró mountain range: Les Penyes Altes de Moixeró, in the heart of the Cadí-Moixeró Natural Park. This mountain also crowns the meeting point of the provinces of Lleida, Girona and Barcelona. A cairn with a record book indicates the fact. At the top there is also a small triangulation tower and a tiny manger. A splendid view over the Transversal and Pre-litoral mountain ranges as far as Montserrat, and also of the Collserola range with the Tibidabo on clear days. La Pica d'Estats (peak of Estats) stands out to the north-west. Fine views of the Alt Berguedà region, with El Pedraforca. The possibility of seeing wild goats.
Partially marked trail.

COLLET DEL MOIXERÓ

• Photo of Dinolorente

Dinolorente Aug 22, 2018

Entorn i informació de ruta molt clarificadora

• Photo of Jep Barniol

Jep Barniol Aug 22, 2018

Si el temps acompanya és un passeig magnífic per les vistes que hi ha en totes direccions. Apte per a totes les edats. Hem trovat grups molt eterogenis. Tan sols cal parar compte en algun pas una mica aeri cap al final, especialment a la baixada.