Coordinates 2066

Recorded February 2017

1.2
2.4

near El Bruc, Catalunya (España)

Entretinguda i variada excursió per zones força solitàries de Montserrat, normalment visitades principalment per escaladors i que en tenir vigents algunes restriccions temporals d'accés a l'escalada en la zona, no hi eren presents en el nombre habitual. Així que hem pogut gaudir en absoluta solitud de la visita a aquesta zona de la muntanya.

Per accedir al lloc on hem començat l'excursió hem d'agafar el caminet sense asfaltar en que es converteix el carrer de la Parròquia del municipi del Bruc. El camí no és dolent i s'hi pot passar amb qualsevol tipus de vehicle. Passarem a tocar de dues masies i baixarem uns metres per accedir a una zona de plantacions d'oliveres on hi ha espai suficient per deixar un bon nombre de vehicles.

Des d'aquest punt i creuant una darrera plantació d'oliveres accedirem de seguida al peu de la muntanya, entrant per un corriol que se segueix sense cap problema i que ens hi endinsa de forma força planera en uns primers moments. Passarem de seguida un trencall que seguim a l'esquerra (per el camí més evident) en l'anada i al que retornarem per l'altre camí. Aquest corriol transcorre per dins del Torrent del Tambor i en poca estona comença a guanyar desnivell, sobretot fins el punt en que passem a tocar de dues formacions ben conegudes pels escaladors, l'Agulla del Castell i la Roca del Tambor, ja que després el terreny suavitza força fins a un punt en que encarem cap a la dreta per anar a cercar la paret on més endavant trobarem la Cova de l'Arcada. Primer però, trobem una desviació a la nostre dreta que ens mena a la Font del Xebret, un indret que ha de ser ben agradable, sobretot en dies calorosos, però de la font, s'ha de dir que no en rajava ni gota.

Passada la font el camí torna a enfilar-se força fins a arribar a la cruïlla amb el camí de la Cova de l'Arcada, a la qual arribarem en un tres i no res resseguint al peu de la paret on s'ubica. Cal dir que més que cova s'hauria de dir Balma, ja que és més aviat això el que ens trobem, ara si, és una balma immensa i que impressiona tant en ser-hi a sota com veient-la des de certa distància.

Un cop deixem enrere la Cova de l'Arcada, el camí segueix guanyant alçada a mesura que va torçant cap a l'esquerra per anar a creuar el Torrent de les Grutes, per el que tornarem més tard, però que en l'anada seguirem derivant-nos cap a l'esquerra, ara de forma més planera, seguint les indicacions de la zona d'Agulles i deixant enrere l'indicador del Coll de Porc. Seguirem el corriol en el que estem fins rodejar un primer sortint de paret, punt en que entrarem en el Torrent del Lloro i que seguirem pel seu interior ben obac guanyant alçada de forma moderada. Quan el camí es va obrint, arribem a una cruïlla que nosaltres seguirem a la dreta (i que si seguíssim a l'esquerra ens portaria cap al refugi Vicenç Barbé i la zona d'Agulles, de la qual tenim fantàstiques vistes en aquest punt.

Ara ja per sobre dels 900 metres d'alçada ens trobem en una zona més rocallosa, típica de certes parts altes de Montserrat, estem molt a prop del Pas del Príncep, punt on canviem de vessant i on se'ns obren vistes cap al Coll de Port (o Porc) i la tota la zona dels Ecos. Per davant nostre, sense tenir-ne una visibilitat complerta, tota la zona de Frares i just damunt nostre l'Agulla del Pas del Príncep en primer terme. Si ens enfilem una mica per algun tros del rocallam, però podrem guanyar perspectiva de seguida i gaudir de magnífiques vistes montserratines.

Deixem enrere el Pas del Príncep i de seguida ens endinsem en zona més boscosa per un preciós corriol força planer que ens porta ràpidament fins el Coll de Porc, punt d'inici d'altres aventures fetes temps enrere (Travessa de Frares i Agulles), i ja per arribar fins un altre punt mític, podem avançar una mica més en direcció als Ecos i plantar-nos en un pis-pas al Coll del Miracle, des d'on gaudim de bones vistes de la plana del Bages. En aquest punt ja iniciarem el retorn, primer desfent el camí fins el Coll de Porc i després seguint el corriol que ens hi havia portat un tros més, a mig camí entre el Coll i el Pas del Príncep, fins una cruïlla a l'esquerra, marcada per una marca de pintura en una roca on hi posa "3M". Aquest és el camí que hem de seguir i que ens porta de seguida a davallar força ràpidament vers el Torrent de les Grutes, en tot aquest tros es molt útil deixar-nos guiar per les piles de pedres que ens ajudaran a seguir el camí correcte.

Un cop dins el torrent, tornem a ser en un terreny ben diferent, ara molt obac i humit, però que ens porta a seguir perdent alçada amb rapidesa, gairebé tota l'estona anirem per dins de la llera del torrent, tot i que en algun punt en sortirem per la dreta per superar alguna zona més espessa de bardisses. És especialment divertit el tram que trobarem en poca estona, on trobarem una escaleta feta de grapes clavades a la roca per superar una esglaó que davalla uns cinc metres. Tot baixant per el torrent de les grutes, l'espessor es va perdent poc a poc, a mesura que ens apropem a la cruïlla que havíem deixat en l'anada que menava al Coll de Porc, i a la qual arribarem de seguida, ara seguint-la en direcció contraria a l'anada per tornar a passar just sota la Cova de l'Arcada i seguir endavant fins arribar a la cruïlla que provenia del Torrent del Tambor, i al que ara no baixarem, si no que seguirem cap a l'esquerra en lleuger ascens fins a ser en un racó de la paret de roca a tocar de la Cova del Cabrit.

La Cova del Cabrit, torna a ser més una balma que no un cova, i de fet, es veu que està ben preparada per que algú hi pugui dormir o fer-hi un àpat, hi ha fins i tot un gronxador per si algú en vol gaudir. Un cop deixem enrere la cova del Cabrit entrem en una zona rocallosa des d'on se'ns obren vistes al punt d'inici de l'excursió, i que ens farà perdre altitud de forma molt ràpida. És una zona on haurem de baixar algun tros de roca mig ajaguts per evitar algun ensurt, però no tingueu por que tampoc és res massa difícil.

A mesura que baixem i ens anem derivant una mica a la dreta, la pendent va perdent força i anem entrant en una zona més boscosa des de la qual, i ja per un corriol més marcat serem de seguida a la cruïlla inicial per on havíem passat només començar la caminada i per tant ja estarem pràcticament en el punt inicial d'aquesta ruta tant aprofitada que hem fet avui.