Uploaded April 11, 2016

Recorded March 2016

3.1
6.1

near Roses, Catalunya (España)

Bonica i completa ruta de mar i muntanya sortint de Roses en la que desprès de fer un cop d’ull al Castell de la Trinitat resseguirem el litoral pel camí de ronda pasant per gairebé totes les cales, platjes, caps i puntes fins la Cala Montjoi, des d’on remuntarem la Vall de la Badía de Montjoi per un antic camí que pasant pel Coll de Fragem ens deixarà en les verds pastures del Pla de les Gates. Per completar el cercle prendrem un bonic sender que ens portarà a la Carena de l’Alzeda, on conectarem amb la Ruta Megalítica de Roses en la que veurem 4 dólmens, 3 menhirs i diverses cabanes de pedra seca. A més, la ruta es desvia del camí de ronda per apropar-se a diversos caps i puntes i veure algunes sureres de bon tamany.

***RECORREGUT: Aparcament del Port Esportiu de Roses-Port de Roses-Platja dels Palangrers-Castell de la Trinitat-Far de Roses-Punta de la Batería-Racó dels Bancals-Punta de la Murtra-Platja de les Canyelles Petita-Punta de l’Omella-Punta de l’Ullastrell-Platja de les Canyelles Grosses o de l’Almadrava-La Figuerassa-Port de Reig-Cala de les Mosques-Punta Falconera-Búnquer-Mirador de Cala Lledó o Llevadó-Cala Lledó o Llevadó-Cala Murtra-Cap Blanc-Cala Rosella o Rostella-Badia i Cala de Montjoi-Camí dels Massos de Montjoi-Surera-Coll de Fragem-Cista del Pla de les Gates-Collet-Carena de l’Alzeda-Barraca de Pedra seca-Menhir de la Casa Cremada I-Barraca de Pedra Seca / Mirador Natural-Dolmen del Llit de la Generala-Dolmen del Cap de l’Home-Dolmen del Llit de la Generala-Esglesiola de la Casa Cremada-Menhir-Dolmen de la Casa Cremada-Barraca de pedra seca-Menhir de la Casa Cremada II-La Casa Cremada-Dolmen de la Creu d’en Cobertella-Riera de la Quara / Surera monumental-Avinguda de la Quara-Aparcament del Port Esportiu de Roses.

***CRONICA: Deixem el vehicle en l’aparcament del Port Esportiu de Roses, lliure de pagament des del 1 d’Octubre fins el 31 de Març. Iniciem la caminada prenent un carrer-paseig (senyals GR) amb tendecia al S que va al costat de la Carretera de Roses a l’Almadrava i deixant a la nostra dreta el Port de Roses. Pasat el port pasem a la vora de la Platja dels Palangrers i seguim pel carrer-paseig amb tendencia al S (senyals GR), amb edificis d’apartaments a la nostra esquerra i el mar a la dreta. Poc mes endavant deixem momentaneament el carrer-paseig (i el GR) i a l’altre banda de la Carretera de Roses a l’Almadrava pugem per unes escales (E) que despres de revoltar el Castell de la Trinitat pel seu canto E ens deixen en l’entrada del mateix, des d’on si es vol veure mes cal pagar una entrada. El castell (s.XVI) fou construit per ordre de Carlos I entre els anys 1544 i el 1551 on antigament hi havia una ermita documentada des del 1508. Des del castell desfem un curt tram de cami i despres davallem per l’acces al castell per minusvalids entre pins i figues de moro fins sortir de nou a la Carretera de Roses a l’Almadrava, que travessem i despres d’uns metres al S arribem al Far de Roses (s.XIX), ubicat a la Punta de la Poncella i des d’on s’inicia la part mes turistica del Camí de Ronda que seguim cap a la Platja de l’Almadrava (indicat, senyals GR i grocs) per un cami cimentat que avança amb tendencia a l’E amb edificis d’apartaments a la nostra esquerra i el mar a la dreta, que en aquest punt forma la raconada del Racó dels Bancals. Tot i ser un tram densament urbanitzat el fet que el cami vagi tant a prop del mar fa que sigui força agradable. Mes endavant, pasada la Punta de la Murtra, el cami de ronda davalla en un tram perfectament habilitat amb escales i varanes fins la Platja de les Canyelles Petita, que travessem per la sorra amb la tendencia que portem i, a l’altre banda, pugem unes escales i reprenem el cami de ronda (senyals GR i grocs), que continua cimentat i va resseguint l’edificat litoral fent un tram al S. A l’alçada del “Balcó de Mar Restaurant” deixem momentaneament el cami de ronda i baixem a la dreta per unes escales que ens deixen en una petita cala (Platja de Bonaci), des d’on seguim per la sorra de la mateixa al S fins arribar a la Punta de l’Omella. Una petita drecera ens retorna al cami de ronda, que a partir d’aquí ja no es cimentat i va travessant retalls de bosc sempre resseguint el litoral pasant pels “illots” de la Punta de l’Ullastrell i arribant a la bonica Platja de les Canyelles Grosses o de l’Almadrava, que travessem amb tendencia al SE per la sorra de la mateixa fins trobar a l’altre extrem de la platja unes escales per les que pugem (senyals GR i grocs) fins sortir a l’Avinguda Diaz Pacheco, que seguim a la dreta (SO) per un nou tram asfaltat entre cases i, abans d’arribar a la Punta de l’Almadrava (aquí ens voliem desviar per apropar-nos a la Punta de l’Almadrava pero se’ns va pasar…), deixem el carrer que portem i prenem a l’esquerra el C/Paul Gauguin que s’enfila una mica entre cases (senyals GR i grocs) fins arribar a una cruïlla de carrers on seguim cap a la Cala Montjoi (indicat, senyals GR i grocs) tot tombant per un carrer a la dreta que aviat ens deixa novament en el Camí de Ronda, que a partir d’aquí torna a ser de terra i s’allunya de la zona edificada definitivament. Despres de davallar una mica per un tram habilitat amb esglaons el fressat sender (senyals GR i grocs) continua vorejant el sector de la Figuerassa amb tendencia al SE, sempre a certa alçada sobre el mar i fent suaus desnivells. Poc despres pasem per la raconada que forma el Port de Reig i continuem resseguint el litoral fent un tram al S/SE pel nostre sender fressat (senyals GR i grocs) i deixant diversos corriols que s’enfilen a l’esquerra cap a un nombros conjunt de búnquers. Mes endavant ens desviem una mica del Camí de Ronda fins arribar-nos a la destacada Punta Falconera, des d’on fem un breu tram per les roques fins conectar de nou amb el Camí de Ronda, just a l’alçada d’una bifurcacio, on tornem a deixar-lo i prenem el corriol de l’esquerra que s’enfila uns pocs metres al N fins arribar a un dels nombrosos búnquers que afloren en aquest sector. Des del búnquer prenem un corriol a l’E que aviat ens retorna al Camí de Ronda (senyals GR i grocs), que reprenem per sender fressat i fent un tram a l’E tot obviant alguns camins i senders que s’enfilen a l’esquerra fins arribar al Mirador de Cala Levadó, pasat el qual el sender (senyals GR i grocs) es redreça al N resseguint el litoral fent petits desnivells i, arribats al rec que tributa a la Cala Lledó o Llevadó, deixem un corriol a la dreta que davalla a la petita i pedregosa cala homonima i seguim pel fressat sender (senyals GR i grocs) amb trams habilitats amb baranes que continua amb tendencia a l’E i agafant una mica d’alçada per un bosquet de pi. Aviat deixem un corriol que s’enfila a l’esquerra i, tot seguit, arribem a una cruïlla de camins indicada on deixem a la dreta el cami que baixa a la Font de Lledó i seguim pujant (senyals GR i grocs) una mica per un tram habilitat amb esglaons i baranes. Un cop em guanyat una mica d’alçada el sender pasa per una zona que es va cremar al 2014, deixem un corriol que s’enfila a l’esquerra i continuem gairebe planejant deixant a la nostra dreta l’espero que forma el Cap Trencat. Pasat el Cap Trencat el sender (senyals GR i grocs) es redreça de nou al N i comença a davallar fent un tram final habilitat amb esglaons que ens deixa en la nudista Cala Murtra. Des de la Cala Murtra el sender (senyals GR i grocs) torna a guanyar una mica d’alçada, deixem un corriol que s’enfila a l’esquerra i continuem resseguint l’abrupte litoral amb tendencia a l’E i a certa alçada sobre el mateix fins arribar a un lloc on trobem un banc de pedra per descansar, on rebutgem un altre sender a l’esquerra que s’enfila i seguim vorejant el litoral (senyals GR i grocs) gairebe planejant fins el Cap Blanc, on deixem momentaneament el Camí de Ronda i ens desviem per un corriol que davalla a la dreta (E/NE) fins un espero abocat al mar que forma un bon mirador. Des d’aquest punt seguim una senda a l’O/NO que despres d’algun pas penjat i una mica aeri aviat ens retorna al Camí de Ronda, que seguim per un sender fressat (senyals GR i grocs) amb tendencia al NO. Aviat deixem un corriol que puja a l’esquerra i poc despres fem una curta davallada fins la Cala Rostella, des d’on continuem amb tendencia a l’E i tornem a pujar una mica per un tram de sender habilitat amb esglaons i baranes. No triguem en deixar un nou sender que s’enfila a l’esquerra entre feixes i continuem resseguint el litoral a l’E/NE ara per un bosc mes espes i, quan el sender s’aplana, deixem un nou corriol a l’esquerra que s’enfila i seguim pel fressat sender (senyals GR i grocs) que despres de pasar a prop de la Punta del Bergantí comença davallar i tomba al N/NO fins arribar a la Badia de Monjoi, on pasem al costat d’algunes cases i arribem a un indicador. A partir d’aquest punt deixem els senyals GR i seguim per una pista a l’esquerra (N) que tot seguit ens deixa en l’entrada del recinte “Monjoi Ciudad de Vacaciones”, que deixem a la nostra dreta i seguim pel Camí dels Masos de Montjoi (senyals grocs) tot resseguint el Rec de Montjoi i remuntant la vall que hi forma amb tendencia al NO. Poc mes amunt, quan estem a prop del Mas de Monjoi de Baix, trobem una cruïlla de camins indicada on deixem el cami que portem i prenem un corriol fressat a l’esquerra (SO) cap a “Roses” (indicat, senyals grocs) que es va enfilant enmig d’un bonic bosc de sureres on trobem algun exemplar de bon tamany. El corriol aviat esdeve un clar cami antic amb marges que despres de guanyar alçada va resseguint el vessant de la muntanya amb tendencia a avançar al SO fins arribar al marcat Coll de Fragem, punt on deixem els senyals grocs (que continuen per una ensopida pista circulable) i prenem un antic cami amb tendencia al N que fa una suau davallada fins travessar un barranc, pasat el qual l’antic cami tomba a l’E/SE i, en doblegar una carena, el cami la va resseguint tot enfilant-se al NO. Poc mes amunt deixem un cami mig-abandonat a la dreta que davalla i seguim pujant tot carenejant fins sortir a una construccio ensorrada, des d’on continuem pujant al N per terreny obert d’antigues feixes amb algun arbre fins sortir a les verds pastures del Pla de les Gates, just a l’alçada de la Cista del Pla de les Gates, una tomba Neolítica (4700-3400 aC). Continuem fent uns metres al NO fins abastar una pista, que seguim a l’esquerra (O/SO) uns pocs metres fins trobar un indicador, on deixem la pista i prenem un corriol a la dreta (O) que davalla entre prats i aviat ens porta a travessar el Rec de la Quara, on trobem una cruïlla de camins indicada on deixem a l’esquerra el cami que mena als Dólmens del Rec de la Quarentena (indicat) i seguim per un sender fressat (senyals grocs) amb tendencia a l’O/NO gairebe planejant fins arribar aviat a un collet on trobem un indicador, des d’on rebutgem un cami que davalla a la dreta i seguim amb tendencia a l’O tot carenejant la Carena de l’Alzeda per un antic i fressat cami (senyals grocs) entre murs de pedra seca. Mes endavant deixem un corriol a l’esquerra i seguim amb tendencia a l’E i, tot seguit, ens desviem del cami uns metres a l’esquerra per veure una barraca de pedra seca que, tot i no tenir taulada, ens a vingut molt be per berenar aixoplugats de la forta tramuntana. Reprenem el cami (senyals grocs) amb tendencia a l’O i als pocs metres ens tornem a desviar uns metres a l’esquerra per veure el Menhir de la Casa Cremada I (IV i III mil•leni a.C – Neolític mitjà, final i calcolític). Vist el menhir reprenem el cami (senyals grocs) amb tendencia a l’O i novament als pocs metres ens desviem del mateix per un cami a la dreta (NE) que aviat ens deixa en una bonica barraca de pedra seca en perfecte estat ubicada en un bon mirador natural. Desfem el curt tram de cami fins el cami principal (el dels senyals grocs) i ara fem uns metres al S fins sortir a una cruïlla de camins indicada, punt des d’on fem una “anada-tornada” a la dreta (O) seguint un cami fressat (senyals grocs) que aviat ens deixa en el Dolmen del Llit de la Generala (3500-3000 a.C – Neolític mitjà / final) i, poc mes avall, en el Dolmen del Cap de l’Home (3500-3000 a.C – Neolític final). Vistos aquest dos ben restaurats dolmens desfem el cami fet fins l’inici de “l’anada-tornada” abans esmentada i ara seguim les indicacions cap al Dolmen de la Creu de Cobertella per un cami fressat entre murs de pedra seca que planeja amb tendencia a l’E i no triga en sortir a una bifurcacio, on prenem un sender fressat a la dreta (SE) i, tot seguit, ens desviem uns metres a l’esquerra (N) per veure les restes de l’església preromànica de la Casa Cremada (s.VII). Reprenem el sender que portavem i als pocs metres trobem al costat del cami un altre menhir, pasat el qual deixem un corriol a l’esquerra i seguim pel nostre sender amb tendencia al SE i aviat sortim a una altre cruïlla on seguim el sender que surt al S i rapidament tomba a l’O pasant pel Dolmen de la Casa Cremada (3500-2500 a.C – Neolític final / Calcolític), que a diferencia dels altres dolmens que veurem avui es troba en força mal estat. Continuem pel sender fressat amb tendencia al SO i poc despres pasem a la vora d’una bonica barraca de pedra seca del s.XVII en perfecte estat, des d’on fem uns pocs metres mes a l’O fins sortir a un nou cami, que seguim a l’esquerra (S/SO) i, tot seguit, trobem al costat del cami el Menhir de la Casa Cremada II (IV i III mil•leni a.C – Neolític mitjà, final i calcolític). Reprenem el cami entre murs de pedra seca i amb tendencia al S/SE fins desembocar poc mes avall en un cami mes ample on trobem senyals de BTT, que seguim a l’esquerra (SE). Aviat deixem un corriol que davalla a la dreta i seguim pel cami ample tot pasant a la vora de les ruïnes de la Casa Cremada i orientant-nos a l’E pasant a la vora d’una surera de tres branques. Mes endavant el cami es redreça al S, depres fem una curta drecera per un corriol evident i acabem arribant a l’impresionant Dolmen de la Creu d’en Cobertella (3500-3000 a.C – Neolític final), que es va fer servir com a corral fins l’abandonament del Mas de la Creu (que trobem al costat). Continuem davallant pel cami ample amb tendencia al S, que aviat esdeve empedrat i, poc despres, fem una drecera del mateix per un sender fins sortir de nou al cami empedrat a l’alçada d’un indicador, on prenem un antic cami a la dreta (NO) que va travessant el vessant de la muntanya tot mantenint la carretera de Roses a Cala Montjoi a la nostra esquerra i avall i en clara direccio cap a Roses, que veiem davant nostre. Mes avall l’antic cami travessa la carretera i continuem a l’altre banda davallant per un tram habilitat amb esglaons i fent ziga-zagues amb tendencia al NO. Poc mes avall l’antic cami pasa a la vora d’algunes cases i, just quan trobem un corriol a l’esquerra d’inici poc evident, deixem l’antic cami que portem (que tambe ens portaria al mateix lloc) i prenem aquest corriol a l’esquerra que despres d’una curta davallada ens porta a travessar la Riera de la Quara en una bonica raconada on trobem una surera monumental. A l’altre banda de la riera prenem un corriol al SO que tot seguit surt a un cami mig abandonat, que seguim al SO entre oliveres fins desembocar tot seguit en una pista entre cases, que seguim a l’esquerra (SO) i, tot seguit, ens deixa en un carrer asfaltat (Avinguda de la Quara) pel que davallem tot resseguint la Riera de la Quara fins el punt d’inici.

***NOTA: Practicament tota la ruta es per senders i corriols fressats i en gran part més o menys senyalitzats. Breu tram una mica aèri i penjat en l’accès al mirador natural del Cap Blanc, evitable no desviant-se cap al Cap des del Camí de Ronda.

***ALTRES RUTES PEL PARC NATURAL DEL CAP DE CREUS:

-“Puig de Sa Cruïlla i Punta Reparada per St Sebastià, Sa Planassa, Far Calanans i Cales Sa Cebolla i Sa Conca desde Cadaqués”

-“Castell Verdera per Serra de Rodes, Selva de Mar, Vall de Sta Creu, el Cami de Ronda i els Dolmens”

-“Puig Gros i Cales Tamariua, Cativa, Fornells, Aiguadolç, Galera i Talabre des d’El Port de la Selva”

• Photo of badchicken

badchicken Jun 17, 2016

Hice esta ruta en sentido inverso, muy chula.
    Además, por la época del año, comienzas la ruta subiendo y viendo los restos arqueológicos, y la terminas pegándote un buen baño. Todo está muy bien señalizado y explicado. Recomendable!

Aventura't Jun 17, 2016

Hola badchiken, gracias por dejar tu comentario i valoracion, salut i muntanya

• Photo of violetde

violetde Jan 2, 2017

Iba con guia en un tiempo cuando no conocia el region, no estoy segura que es exactamente la misma ruta. Bonita, pero evitar las horas de mediodia. Habia muchos tramos de asfalto.

Aventura't Jan 2, 2017

Hola violetde, no sera la misma excursion, en esta ruta no hay mucho asfalto, es más, se evitan al máximo las pistas de tierra. Salut i muntanya!

• sergivalldaro Mar 12, 2018

Bona ruta!

Aventura't Mar 31, 2018

Hola sergivalldaro, gràcies per deixar el teu comentari i valoració. Salut i muntanya!

• Photo of romario 1970

romario 1970 Nov 10, 2018

Gracias por compartirla una vez mas