Uploaded April 27, 2016

Recorded July 2013

1.7
3.4

near Vall de Núria, Catalunya (España)

L'ascensió més típica i tòpica al cim del Puigmal des del Santuari de Núria és remuntant la Coma de l'Embut.

Des del santuari de Núria (1.967 m) sortim cap a l’W, travessem el riu de Finestrelles i ens enfilem per dins del bosc de pi negre de Sant Gil. Passem el canal cobert de la centraleta elèctrica que sembla un camí perfectament pla i continuem cap a la clotada de l’Ortigar, ara sense bosc a causa d’una allau, i ens enfilem fort fins a un coll herbat amb un turonet rocós: el pla de l’Ortigar (35 min), que sovint és anomenat Collet Verd. Del pla continuem a l’W flanquejant planerament per sobre del torrent de l’Embut fins que el travessem. Ens enfilem pel vessant oposat en curtes llaçades fins a un camí travesser que seguim a l’esquerra cap al llit del torrent de la Coma de l’Embut, que tornem a travessar en un indret on gairebé baixa sec. L’aigua ha desaparegut en uns engolidors situats riu amunt. El camí puja per un indret cobert de prats amb matollars de neret i roques, mentre que el torrent de l’Embut, ara a la nostra dreta, salta en un petit engorjat. Travessem novament el torrent de l’Embut i pugem per uns lloms herbosos del mig de la coma de l’Embut fins al peu d’un turó de tartera on hi ha un pluviòmetre (1h 25min). Continuem remuntant la coma cap a l’W per un camí petit, deixem una perxa nivomètrica i continuem pujant en llaçades petites per la tartera fins a una altra perxa i, des d’allí, girant cap al SW per un terreny molt rocallós, fins al cim del Puigmal.

Font de la descripció: Les rutes Alpina

Índex IBP: 118.

Puigmal

El Puigmal (anomenat Puigmal d'Er a l'Alta Cerdanya) és una muntanya del Pirineu Oriental (2.909,8 msnm) situada entre les comarques de l'Alta Cerdanya, a la Catalunya Nord, i el Ripollès. És la muntanya més alta, juntament amb el Carlit, del Pirineu Oriental. Està situat entre els termes municipals de Queralbs (Ripollès) i Er (Alta Cerdanya) i s'alça com el més alt dels cims que configuren l'anomenada Gran Olla, que rodeja la vall de Núria. És un pic ample i arrodonit i la seva ascensió és senzilla si les condicions climàtiques no són molt adverses. Al seu cim hi ha una creu de ferro forjat, decorada amb una campana i una olla, símbols de Núria, i una placa amb versos de Mossèn Cinto Verdaguer: «De puig en puig pel coll de Finestrelles s'enfilen del Puigmal a l'alta cima tota la terra que el meu cor estima des d'ací es veu en serres onejar». En condicions climatològiques favorables, les vistes que es divisen des del seu arrodonit i ample cim són espectaculars, ja que és una magnífica talaia que comprèn un extensíssim paisatge que abasta, al sud, el Taga, la tosa d'Alp, el Pedraforca, la serra del Cadí i els rasos de Peguera; a l'oest es distingeixen les valls de la Llosa i del Querol, el puig Peric, la plana cerdana i, al nord, el pic del Segre, el de Finestrelles, els pics d'Eina, Noufonts, la coma Mitjana i el massís del Canigó tancant l'horitzó.

Pla de l'Ortigar

Santuari de Núria

L'església actual de Núria es va inaugurar l'any 1911. Poc després es va afegir l'hotel i es va iniciar la construcció del Via Crucis, obra que no s'acabaria fins a 1963. L'any 1931, a la habitació número 202 de l'hotel, es va redactar el que seria l'Estatut d'Autonomia de Catalunya que va quedar ratificat a les urnes el 2 d'agost de 1931 i aprovat per les Corts Generals el 9 de setembre de 1932. El 22 de juliol de 1936, poc després d'esclatar la Guerra Civil Espanyola, el rector de la parròquia va fugir cap a França emportant-se la imatge de la verge. La volia salvar dels milicians i de la crema indiscriminada d'objectes religiosos que alguns d'ells estaven fent. La imatge va acabar a Suïssa on va estar amagada fins al 1941, any en què va retornar a la vall. En acabar la guerra civil, l'exèrcit franquista va instal·lar a la vall unes dependències de l'exèrcit de muntanya.
River

Torrent de la Coma de l'Embut

La Coma de l'Embut és una vall del terme municipal de Queralbs, al Ripollès. Està situada al vessant nord de la Serra de l'Embut, entre el Puigmal, el Pic del Segre i el Roc dels Eugassers. Hi neixen diferents corrents fluvials que formen el Torrent de la Coma de l'Embut i desemboquen al Torrent de Finestrelles. En aquest punt, poc després del Pla de l'Ortigar, el torrent de la Coma de l'Embut s'escola per sota la superfície per l'embut que dóna nom a tot el que hi ha per aquí.

Ermita de Sant Gil

Malgrat ser oriünd d'Atenes, la llegenda diu que cap a l'any 700 Sant Gil va arribar a Núria procedent de la Provença, on havia fundat un monestir. Tenia l'objectiu d'assolir la pau i la tranquil·litat de la vida eremítica. Sant Gil passava els dies lliurat a l'oració i a la fabricació de les seves pròpies icones, entre elles la imatge de la Mare de Déu de Núria. Diuen que, quan Sant Gil va arribar a la vall, ja hi va portar la creu. El sant s'allotjava en una cova que ara porta el seu nom i dedicava una part del seu temps a conviure amb els pastors que portaven el bestiar als prats d'aquelles muntanyes. Amb ells compartia la seva vianda: una mica de gra cuinat en una olla de coure. Quan el menjar era a punt, Sant Gil feia sonar una campana per avisar els comensals. L'estada de Sant Gil a l'empara d'aquestes valls amarades de neu i aigua va durar tan sols quatre anys. Qui sap si perseguit pels arrians, Sant Gil va haver de fugir a corre-cuita cap a la Provença. Anys més tard, on segons la llegenda va aparèixer una llum resplendent que procedia d'una bella imatge de la Mare de Déu i on també hi havia una creu, una campana i una olla de coure, a començaments del segle XVII, es construí l'ermita dedicada a Sant Gil que, transformada i arranjada, s'ha conservat fins avui dia.