Uploaded July 15, 2015

Recorded July 2015

1.6
3.2

near Bordes d'Envalira, Canillo (Andorra)

El pic d'Envalira i el seu bessó, el pic Negre d'Envalira, dominen tota la vall de Grau Roig i el vessant sud del port d'Envalira. L'ascensió es pot fer des de dos punts, des del Pas de la Casa i des de l'estació de Grau Roig, aquesta darrera és la que es referencia aquí, per assolir no només aquests dos pics, sinó també el pic d'Engaït, que queda de camí. La zona de Grau Roig dona moltes possibilitats d'excursions, una altra de prou interessant és la dels Pessons i el Montmalús.

Cal deixar el cotxe al primer aparcament de Grau Roig i començar a caminar entre els edificis de serveis de l'estació per un camí que aviat porta fins a un restaurant anomenat Piolets i també un vodkabar. Es travessa el riu i a partir d'aquí es pot continuar per la base del remuntador (el que fa el track i que és força empinat) o continuar pel camí que hi ha una mica més a l'esquerra, també costerut, però menys. Els dos traçats s'uneixen en el camí i cal seguir-lo sempre en ascensió fins que es troben les marques d'un GR que el travessen perpendicularment. Cal pendre'l cap a l'esquerra.

Les marques del GR són abundants i ens permet seguir el camí sense problemes, excepte el desnivell, que és fort i prolongat. S'arriba a una mena de vall més planera i ja es veu la portella de Joan Antoni. No cal travessar-la, el GR gira a la dreta i continua pujant, aquí el track puja fins al pic d'Engaït, que és opicional, ja que es pot rodejar pel GR.

S'arriba a un nou coll molt pronunciat, aquí es deixa el GR que continua a l'esquerra cap a la Portella Blanca. Es continua recte cap als pics d'Envalira que ja s'han vist des del pic anterior. La millor manera de pujar és la que marca el track més a la dreta, on hi ha una mica de camí fresat i amb muntanyetes de pedra que indiquen un sender. El primer moment la pujada és dura, però després suaviatza, per acabar amb una última rampa exigent. S'assoleix el pic d'Envalira. Fer el pic Negre d'Envalira és una petita passejada d'uns deu minuts més i és molt més fàcil d'assolir que no el primer.

Per baixar es desfà el camí fins al coll que s'havia deixat i es gira cap a la dreta, cap a Grau Roig. El primer objectiu és arribar a un estany artificial. De nou hi ha petites muntanyetes de pedra que van indicant el sender, però sovint costen de veure i el camí no sempre és evident. Aquest tram és el més complicat pel que fa l'orientació i cal estar molt atent.

S'arriba a l'estany artificial i es volta per la dreta, un cop a la caseta de regulació, s'agafa una pista cap a l'esquerra i amb fort pendent es baixa cap al punt de sortida. La pista marca uns revolts ben pronunciats fins que acaba en una pista més ampla i un camí, es pren el camí, s'arriba a un remuntador i a partir d'aquí, arribar a l'aparcament és una passejada agradable, després d'una excursió exigent.

Qualifico la sortida com a moderada-difícil, hi ha desnivells forts, però també descansos, res que no es trobi en una sortida d'alta muntanya. La duresa es troba més en la baixada a partir del coll i per la pista, que no pas en la pujada, i sobretot perquè hi ha poca senyalització, cosa estranya a Andorra, que cuiden molt els itineraris de muntanya.

Pel que fa al temps, a més de les parades, es pot descomptar ben bé una hora, ja que vam portar un ritme molt baix, sobretot en la baixada, que vam anar bastant lents.

Enllaç amb el GR-7

Mountain pass

Portella Joan Antoni

Pic d'Engaït o de la Menera (2776)

Mountain pass

Coll

Pic d'Envalira (2827)

Pic Negre d'Envalira (2821)