• Photo of De Centelles a Sant Quirze Safaja, Castellcir, Sauva Negra i Centelles

February 12, 2022

February 2022

Create your Trail Lists

Organize the trails you like in lists and share them with your friends.

Get Wikiloc Premium Upgrade to remove Ads
Create your Trail Lists Create your Trail Lists

near Sant Quirze Safaja, Catalunya (España)

(6 hores de Sant Quirze a Centelles)
De l'aparcament de l'Institut Pere Barnils de Centelles a Sant Quirze Safaja hi ha 16,5km de bona carretera. En sortir de Centelles, per la carretera C-1413b, es veu a la dreta el Castell de Sant Martí de Centelles i, al llarg de tot el trajecte, cases esparces que s'han anat construint en aquesta zona. Poc després de passar pel restaurant El Revolt, cal agafar la carretera BV-1413 que s'obre a mà dreta i que entra cap al poblet de
SANT QUIRZE SAFAJA, situat a dalt d'una cinglera en forma de península, voltada per les rieres de Castellcir i Salt Gener, que formen el riu Tenes, afluent del Besòs, i que més avall es llença pel salt de Sant Miquel del Fai. La població compta amb uns 660 habitants. Aquí, s'agafa el camí del Molí Vell, que passa enfront de l'església, que primitivament havia sigut de fàbrica romànica, com pot comprovar-se per un petit absis del darrere, en la part alta de la població, i per sota la volta d'una típica casa. Aquest camí ens porta a l'embassament de Sant Quirze Safaja i el Parc de l'Aigua, on els afortunats podran veure algun blauet i corbs marins. Al cap d'una hora de seguir aquest camí per la dreta de la riera, aquesta s'atravessa, a poques passes de les runes impressionants del Molí de'n Bosch. Deixant el camí de carro, atravessant uns camps i saltant la tanca de les cases de la Vileta, que han tallat el camí, arribem a una pista agradable que porta a la resclosa de la Riera de Castellcir. Uns 200 metres més endavant, es creua la riera cap a la dreta per trobar una nova pista que puja en 10 minuts a l'església parroquial de Castellcir.
CASTELLCIR forma municipi de 753 habitants. L'església té amagada, a la dreta de l'absis, unes voltes encara de construcció romànica. La resta, ha estat reconstruïda amb ciment i no presenta massa res de particular. Sobre l'arc de la portalada hi ha la data 1831. D'aquí, tornem a la pista que ens porta novament a la riera de Castellcir. Agafem un corriol que enfila la riera per la dreta i, poc després de veure, a l'altra banda, la casa de Ca l'Antoja, es desemboca a un camí de carro que, convertint-se després en una drecera, puja dreturerament i en menys de tres quarts al
CASTELL DE CASTELLCIR, que és avui aprofitat per excursionistes diversos. Les runes del mateix demostren palesament que fou molt la grandària d'aquest castell. Vist per la part de Llevant, sembla que estigui assentat sobre una roca. De Castellcir es surt per un camí carener en direcció N.E., que passa a les poques passes pel mig d'un camp i segueix enfilant-se fins al Coll de Sauva Negra, des del qual, baixant cosa de 5 minuts, en direcció N. per una porteta, s'arriba a la renomenada
FONT DE SAUVA NEGRA, envoltada de grans fajos i que demostren sobradament les proporcions fantàstiques que devia tenir abans el bosc de Sauva Negra, considerat com un dels més espessos de Catalunya. De la font s'agafa un corriol que creua, de nou, una porteta, i permet recuperar el camí de carro que s'havia deixat anteriorment. Al cap d'uns 30 minuts passant per forta baixada, s'arriba a les costes de la Rovira i es passa per la casa de la Rovira dels Sardans. Agafant el camí de la dreta d'aquesta casa, es pujarà en uns 20 minuts i de manera suau a dalt del cingle, on (si la climatologia ho permet) es gaudeix d'una esplèndida vista a vol d'ocell sobre Centelles i Plana de Vic i també sobre el Congost i Montseny. Als 30 minuts d'haver deixat la casa Rovira dels Sardans, es comencen a trobar marques grogues del PR. Uns 30 metres abans de començar a devallar per l'Esgraonada, cal pujar, seguint les marques grogues i desviant el corriol cap a l'esquerra, per passar per sota la paret de la cinglera fins al lloc conegut com el Morro de Porc, on es troba, altra vegada, una porteta que cal creuar per arribar al camí del Pla de les Cingleres, que porta fins al Coll de la Creu de Mirambell, a 980 metres d'altitud. Uns 200 metres més endavant del Coll mencionat, es troba un encreuament, del que cal prendre el corriol que baixa per la dreta d'un rierol, entremig de bosc i en direcció S. E. Al cap de 10 minuts s'arriba a una pista que porta fins al prat de Riucerdà, on fa anys s'hi trobava la casa del mateix nom, a 750 metres. Des d'aquest prat, baixant la cinglera de l'Aparedat per graons practicats sobre les roques, en cosa de poc més d'una hora es baixa a les cases de'n Puig, a pocs minuts de les quals hi ha la vila de
CENTELLES, amb una població de prop de 7.600 habitants. És una població de bon aspecte i amb bonics edificis amb diferents detalls arquitectònics, sobresortint l'antic palau dels comtes de Centelles, i amb una forta tradició de bruixeria. De fet, és frase tradicional del poble la que diu "A Centelles, bruixes totes elles". La setmana abans de Carnaval, s'hi celebra la festa del Cau de Bruixes, en què es programen activitats lúdiques i culturals per a totes les edats relacionades amb l'esoterisme i la màgia. La població està creuada per les carreteres de Barcelona a Ribes i de Girona a Manresa, partint-ne també una cap a Sant Feliu de Codines. L'estació és al quilòmetre 53 de la ferrada via de Barcelona a Puigcerdà. El preu del bitllet és de 5,50 euros.