1.6
3.2

near Areo, Catalunya (España)

[CA] D’Àreu al refugi de Vallferrera i al pla de Boet

Recorregut per la capçalera de la vall Ferrera entre la població d’Àreu, el refugi de Vallferrera i el pla de Boet, en ple Parc Natural de l’Alt Pirineu. Si se surt d’hora, es farà la part més assolellada del camí a l’ombra i amb fresca; la segona part discorre per sota d’un espès bosc de roures, freixes, bedolls, pi negre i avets. Se seguiran els senyals blancs i vermells del GR 11 i les indicacions del Parc Natural (plafons, pals i banderoles); aquest sender de gran recorregut travessa longitudinalment els Pirineus de mar a mar. El refugi de Vallferrera, gestionat per la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC), és una bona base per fer ascensions als cims de l’entorn, entre els que destaca la Pica d’Estats, de 3.143 m, cim emblemàtic del Pirineu (vegeu més rutes al canal de Palau Robert).
Ruta senyalitzada.

La població d’Àreu està situada a la capçalera de la vall Ferrera. Per arribar-hi des de la C-13 a Llavorsí s'ha d'agafar la carretera L-504 en direcció NE i, després, la L-510. La pista que s’utilitza a la primera part de l’excursió arriba fins a l’espai d’aparcament situat a deu minuts del refugi i permet fer combinacions amb vehicles.

0,00 km (1.224 m). Àreu. La mateixa carretera L-510, que acaba a la població, continua en forma de pista asfaltada cap al NO, deixant la població a l’esquerra i el càmping a la dreta. Quan s’acaba l’asfalt es segueix la pista principal deixant trencalls a dreta i esquerra que porten a les cases més altes, a diverses bordes i a la Força d’Àreu i al Museu de la Fusta, entre d’altres. Més endavant (1,90 km, 1.330 m, 32 min), es passa la desviació del camí al Monteixo que surt cap a la dreta, creuant el riu. Cal seguir recte per la pista principal (N), que creua el riu i continua remuntant-lo pel costat durant 360 m.

3,62 km (1.417 m), 1 h. Desviació. S’abandona la pista i s’entra al bosc pel camí que puja cap a la dreta (NE) seguint les marques del GR. Es va pujant sota el bosc frondós creuant diversos corriols que, a voltes, coincideixen uns metres amb el camí principal. Més amunt es deixa a l’esquerra (4,33 km, 1.528 m, 1 h 18 min) el camí que du a la Farga i a la pista de la vall; se segueix pujant cap a la dreta i es passa per la font del Gavatxó (4,85 km, 1.590 m, 1 h 29 min). Es continua amunt pel camí que se seguia, ara vorejat per murs de contenció dels camps de conreu fins que es troba de nou la pista, que es creua per continuar a l'altra banda.

5,58 km (1.690 m), 1 h 46 min. Pista. Es torna a trobar la pista per segon cop: ara s’agafa cap a l’esquerra (N) per arribar, al cap de 80 m, al pla de la Selva (cal deixar la pista que puja cap a la dreta, SE). Un porxo de pedra dóna abric als plafons d’informació del Parc Natural de l’Alt Pirineu. Hi ha taules amb bancs sota un gran avet. Es continua en lleugera baixada per la mateixa pista per la que s’ha arribat fins que, 175 m més endavant, una banderola indica de nou el camí per on s’ha de continuar, que s’enfila cap a la dreta (E). Sempre en pujada o planejant pel bosc frondós, es travessen algunes clarianes fins que el camí retroba la pista just sobre el pàrquing que hi ha al final del recorregut obert al públic de la pista. Es baixa i es continua pujant en direcció SE, ara per la pista.

9,69 km (1.843 m), 2 h 52 min. Trencall. La pista segueix recte fins al pla de Boet, situat a uns escassos 250 m d’aquí; el recorregut que se segueix ara fa un lleu descens per creuar el barranc d’Arcalís; torna a guanyar alçada i, després de creuar el pont d’Areste, fa cap al refugi.

10,21 km (1.901 m), 3 h. Refugi de Vallferrera. Després cal anar a veure el pla de Boet, bé prenent el camí directe al port de Boet, que s’ha deixat a la dreta una mica abans del refugi, bé des de l’aparcament de la pista.

El pla de Boet és una àmplia esplanada situada a la capçalera de la Noguera de Vallferrera, a una altitud mitjana de 1850 m. Al cantó de llevant del pla hi conflueixen els rierols d’Arcalís, provinent dels estanys de Baiau, i el del Mercat, provinent del port de Boet. Els dos cursos d’aigua han de salvar la fractura del terreny que marca l’enfonsament del pla amb sengles cascades. A l’entrada al pla, al cantó de ponent, hi ha la fredíssima font de Mossèn Batlle. L’indret és d’una placidesa i majestuositat notables.

Més informació

[ES] Desde Àreu al refugio de Vallferrera y al llano de Boet

Recorrido por la cabecera del valle Ferrera entre la población de Àreu, el refugio de Vallferrera y el plan de Boet. Si se sale temprano, se hará la parte más soleada del camino a la sombra y con fresca; la segunda parte discurre por debajo de un espeso bosque de robles, fresnos, abedules, pino negro y abetos. Se seguirán las señales blancas y rojas del GR 11 y las indicaciones del Parque Natural del Alto Pirineo (paneles, postes y banderolas); este sendero de gran recorrido atraviesa longitudinalmente los Pirineos de mar a mar. El refugio de Vallferrera, gestionado por la Federación de Entidades Excursionistas de Cataluña (FEEC), es una buena base para hacer ascensiones a las cumbres del entorno, entre los que destaca la Pica d'Estats, de 3.143 m, cumbre emblemática del Pirineo (véase más rutas en el canal de Palau Robert).

Ruta señalizada.

La población de Àreu está situada en la cabecera de la Vallferrera. Para llegar desde la C-13 en Llavorsí hay que tomar la carretera L-504 en dirección NE y, después, la L-510. La pista que se utiliza en la primera parte de la excursión llega hasta el espacio de aparcamiento situado a diez minutos del refugio y permite hacer combinaciones con vehículos.

0,00 km (1.224 m). Àreu. La misma carretera L-510 que termina en la población continúa en forma de pista asfaltada hacia el NO, dejando la población a la izquierda y el camping a la derecha. Cuando se acaba el asfalto se sigue siempre la pista principal, dejando desvíos a izquierda y derecha que llevan a las casas más altas, a bordas y a la Força d’Àreu y el Museo de la Madera, entre otros. Más adelante se pasa la desviación al Monteixo (1,90 km, 1.330 m, 32 min), que sale hacia la derecha cruzando el río. Hay que seguir recto por la pista principal (N), que cruza el río y continúa remontándolo durante 360 m, tras los cuales deberá dejarla para coger un camino a mano derecha.

3,62 km (1.417 m), 1 h. Desviación por el camino de la derecha. Se abandona la pista y se entra en el bosque por el camino que sube hacia la derecha (NE) siguiendo las marcas del GR. Se sube bajo la cúpula del frondoso bosque cruzando varios senderos que, a veces, ocupan el camino principal. Se deja a la izquierda (4,33 km, 1.528 m, 1 h 18 min) el camino que lleva a la Farga y a la pista de Vallferrera para seguir subiendo por la derecha, pasando por la fuente del Gavatxó (4,85 km, 1.590 m, 1 h 29 min). Se sigue el camino bordeado, ahora, por muros de piedra de los campos de cultivo hasta que se encuentra de nuevo la pista, que se cruza para seguir por el camino que sigue al otro lado.

5,58 km (1.690 m), 1 h 46 min. Pista. Se vuelve a encontrar la pista por segunda vez: ahora se toma hacia la izquierda (N) para llegar, al cabo de 80 m, al llano de la Selva (dejar la pista que sube hacia la derecha, SE). Un porche de piedra da abrigo a unos paneles de información sobre el entorno natural, las rutas cercanas y la flora y la fauna del Parque Natural del Alto Pirineo. Hay mesas con bancos bajo un gran abeto. Se continúa en ligera bajada por la misma pista por la que se ha llegado hasta que, 175 m más adelante, una banderola indica de nuevo el sendero por donde se debe continuar, que sube hacia la derecha (E). Siempre en subida o planeando por el frondoso bosque se atraviesan algunos claros hasta que el camino reencuentra la pista justo sobre el parking que hay al final del recorrido público de la pista, que se cruza para seguir subiendo de nuevo por la pista, ahora dirección SE .

9,69 km (1.843 m), 2 h 52 min. Desvío. La pista sigue recto hasta el llano de Boet: a unos escasos 250 metros de aquí; la ruta hace un leve descenso para cruzar el barranco de Arcalís; vuelve a ganar altura y, después de cruzar el puente de Areste, llega al refugio.

10,21 km (1.901 m), 3 h. Refugio de Vallferrera. Después hay que dirigirse al llano de Boet, o bien directamente, por el sendero que se ha encontrado a mano derecha antes de llegar al refugio, o bien por la pista des de el aparcamiento.

El llano de Boet es uno de los lugares emblemáticos del Pirineo, una amplia explanada situada en la cabecera de la Noguera de Vallferrera, a una altitud media de 1850 m. En el extremo levantino del llano confluyen los arroyos de Arcalís, proveniente de los estanques de Baiau, y del Mercado, proveniente del puerto de Boet. Los dos cursos de agua han de salvar la fractura del terreno originada por el hundimiento del llano con sendas cascadas. En la entrada al llano, lado de poniente, se encuentra la fuente de Mossèn Batlle, de aguas heladas. El lugar es de una placidez y majestuosidad notables.

Más información

[EN] From Àreu to Vallferrera refuge and El Pla de Boet

This route ascends from the village of Àreu to El Pla de Boet along the GR-11 all the way through the Alt Pirineu Natural Park. The route crosses the shadier slopes, following what used to be the old road over the pass of Boet. On the far side of La Vall Ferrera stands the refuge hut of Vallferrera, the beginning of the busiest route to the roof of Catalonia, the Pica d'Estats (3143 m). La Vall Ferrera owes its name to the important presence of iron ore in its geological composition, but above all for the mining activity involving it.