← Part of Španělsko - ostatní

1.0
2.0

near La Raconá, Valencia (España)

Cullera leží pod kopcem na prosluněných písečných plážích pobřeží Costa del Azahar. Pláže prý mají pozvolný vstup do moře, což je ideální pro rodiny s dětmi a nezkušené plavce. Ale nám se vůbec nelíbilo jejich okolí zaměřené na průmyslovou turistiku. Zlatá půvabná Jávea bez výškových budov a velkohotelů. To stará část města je mnohem půvabnější. I když všechno je velmi natěsnané, v úzkých uličkách není kde zaparkovat, na mnoha střechách jsme viděli holubníky. Městu vévodí na kopci maurský hrad a také kaple Mare de Deu del Castell. Vede k nim cik-cak křížová cesta. Vlastní hrad je nově opravená dříve téměř zřícenina. Vstupné bylo jen 1 €, tak jsme jej celý prolezli. Když jsme byli uprostřed opravené čtverhranné věže, najednou se začalo ozývat všude kolem nás praskání zdí a před námi se najednou celá přední stěna zřítila na hromadu kamení. Docela jsme se lekli, než se ukázalo, že je to jen adio-vizuální performance - film promítaný na zeď, který nás pak provedl celou historií hradu a jeho opravou. Hrad byl původně postaven státem Córdoba během období Kalífátu pro správu a obranu území, především pobřeží a ústí řeky Júcar. Hrad pak přešel v roce 1239 do křesťanských rukou a následně patřil řádu rytířů Hospitallers. V 16. století byl hrad nástrojem k obraně Cullery proti častým útokům berberských pirátů, kteří pustošili pobřeží. To také hrálo důležitou roli v 19. století, během války za nezávislost a během Karlistických válek, kdy byly vybudovány obranné stěny a střílny podél západní strany a na hlavní věži. Kaple Panny Marie (Mare de Deu del Castell ) byla postavena v druhé polovině 19. století. Karlistické války ve Španělsku (Guerras Carlistas) byly poslední velké evropské občanské války ve kterých bojovali uchazeči o nárok na trůn. Několikrát během období let 1833-1876 Karlisté, stoupenci Dona Carlose a jeho potomků pod heslem „Bůh, země a král“ bojovali za zachování španělské politické tradice (legitimismus a katolicismus) proti liberalismu, později proti republikanismu. Když Ferdinand VII. umřel v roce 1833, jeho čtvrtá žena Marie Kristýna se stala královnou regentkou jménem jejich dítěte Isabely II. To vyústilo v roztříštěnost země na dvě frakce známé jako Cristinos a Karlisty. Cristinos byli podporování regentskou královnou a její vládou. Karlisté byli stoupenci Dona Carlose, uchazeče o trůn a bratra Ferdinanda VII. Popřeli Pragmatickou sankci z roku 1830, která částečně rušila salijský zákon (latinsky Lex Salica), který z nástupnictví vylučoval ženy. Tak – konec výletu do historie. Pak jsme si pročli městečko.