Moving time  2 hours 21 minutes

Recorded November 2019

1.2
2.4

near Collbató, Catalunya (España)

COVA DEL PENITENT, Collbató. Pujada per Fra Garí i baixada per l'Artiga Baixa i Clot de la Mònica. Ermita de Santa Caterina. Parc Natural de la Muntanya de Montserrat.

Roques montserratines submergides en la boira i espectacle de cabres mascle en zel fent ressonar les seves banyes en una lluita encimbellada, sense treva... a prop de la Cova del Penitent.

Circular curta per una matinal o... una vesprada.

=====
INICI: Collbató. Aparquem al costat d'un parc amb font (Plaça del Carrer Pins),
al costat del C/. Drecera.
====

RECORREGUT (en sentit anti-horari):
El Carrer Drecera, aviat es converteix en un camí de sorra, que passa al costat del dipòsit.

Dreta: deixem GR i seguim PR, és l'inici de la DRECERA DE FRA GARÍ, que puja directa amb algunes grimpades senzilles fins enllaçar amb el CAMÍ VELL DE COLLBATÓ o de LES BATERIES.

Passem al costat de l'Avenc Petit de Costa Dreta.

Pal indicador ("Sant Joan 25min"): deixem el Camí Vell de Collbató i prenem aquest trencall a l'esquerra, per un corriol paral.lel al Torrent de Santa Caterina, amb moltes giragonses i senyals grocs.

Abans d'arribar a l'Ermita de Sant Joan prendrem un trencall poc evident a l'esquerra (senyals blaus).

Després d'una corda nuada com a passamà per un pas horitzontal no complicat, arribem a l'ERMITA DE SANTA CATERINA, ubicada sota una gran balma.

El caminet continua a l'esquerra de l'ermita: veurem una corda de nusos i un tram de cable, pujant per unes escaletes.

Arribem a un dels punts més alts del serrat, la Roca de Santa Caterina: un cim allargassat (1008m), on unes cabres tenen feina barallant-se.

Fem uns metres per la dreta, deixant per uns moments el fil de la carena, i desgrimpant fins trobar les ruïnes de l'antiga cisterna del conjunt de la Cova del Penitent.

Arribem a la COVA DEL PENITENT o Balma del Penitent, d'uns 5m. Lloc solitari i amagat, on en queden les restes d'una construcció sota una balma. Més enllà hi ha una Creu.

Reculem. Caminem pel llom de la carena pedregosa, sense perdre gaire alçada.

Des d'aquest collet tornem a seguir els senyals blaus, que continuen a l'altra banda, en direcció al Camí del Clot de la Mònica (si anéssim a la dreta enllaçaríem amb el camí que ve del Pla de les Taràntules).

Així que començo el descens, rera els senyals blaus que baixen per l'ARTIGA BAIXA i el CLOT DE LA MÒNICA.

Paga la pena aturar-se en un cimet, amb excepcionals vistes a les ROQUES DE LA PROCESSÓ DELS MONJOS (crec que es diuen així): un grup d'agulles molt juntes i fantàstiques per fotografiar.

Cruïlla "Pollegons"

Enllaç camí (cruïlla): final del Clot de la Mònica.

I baixant sense treva fins la pista forestal del Camí de la Vinya Nova, fins a Collbató.

===
CURIOSITATS:
* COVA O BALMA DEL PENITENT: "Hi ha qui ubica en aquesta balma una ermita anomenada "Ermita de Sant Pere", però en la relació d'ermites fetes per historiadors de segles passats no surt esmentada. D'altres diuen que en aquesta balma hi havia una antiga ermita de Santa Caterina, que més tard fou traslladada al lloc actual."

Camí de sorra prop dipòsit

Dreta inici DRECERA DE FRA GARÍ. Deixrm GR i seguim PR

continuar recte (trencall dreta obviar)

Camí Vell de Collbató

Pal indicador trencall esquerra: Sant Joan 25min

Esquerra

Esquerra senyals blaus

Corda nusos horirtzontal

Ermita sta c

Corda nusos amunt per escaletes i cable

Cim

Restes de contrucció

Cova del PENITENT

Senyals blaus cont altre banda